عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ابهام‌زدایی از قراردادهای هوایی

تاریخ: 1395/10/26

الف: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح روز گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره ابهامات ورود هواپیمای ایرباس به کشور سخن گفت. وی درباره ورود نخستین ایرباس A3211 به ایران اظهار کرد: از ایرباس مهم‌تر، این آغاز یک تحول در صنعت هوانوردی و آغاز ورود به اقتصاد جهانی است. انقلاب ما همیشه داعیه داشته که ما باید سهم ملت ایران را در اقتصاد و تحولات جهانی به‌دست بیاوریم. این اتفاق نشان از دوران جدید و بازگشت به یک دوران خوب است تا بتوانیم برای مردم خوبمان در ایران جایگاه مناسبی به‌دست بیاوریم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تامین هزینه و مبلغ قرارداد توضیح داد: ما در ایران شوربختانه به دلیل قرار گرفتن در تحریم‌های سخت و بی‌تدبیری‌های گسترده، دستی دستی اقتصاد حمل‌ونقل هوایی را از بین برده‌ایم. بین چهار تا پنج میلیارد دلار پول بلیت سفرهای خارجی مردم ما است اما سهم ایران از بازاری که از کشورمان می‌گذرد، بسیار اندک است. وزیر راه تصریح کرد: ما برای تامین هزینه ایده بسیار ساده‌ای داشتیم که درباره‌اش مرتب ایجاد ابهام می‌کنند. ما از روش اجاره به شرط تملیک استفاده کردیم، رقم اولیه‌ای پرداخت شده و ما به پشتوانه این هواپیما، تسهیلات را پرداخت می‌کنیم، پول بلیت این هواپیما برمی‌گردد و ما بخشی از این پول را در اختیار ایرانی‌ها قرار می‌دهیم هم ناوگانمان را بازسازی می‌کنیم هم سهم خودمان را از اقتصاد می‌گیریم. آخوندی یادآور شد: روش اجاره به شرط تملیک در جهان بسیار رایج است، اما در ایران این‌گونه نبوده است. لازمه استفاده از لیزینگ این است که قرارداد رسمی بسته شود. لیزینگ باید شفاف باشد. وقتی ما توانستیم بعد از برجام قرارداد ببندیم پس همه چیز شفاف است. خیلی‌ها درباره چگونگی تامین این هزینه می‌پرسند. بله ما توان چنین خرج عظیمی را نداشتیم اما شاهکار قضیه در این تدبیری است که اندیشیده شده و من مطمئن بودم دنیا به ما اعتماد می‌کند. وی تاکید کرد: درست است که 40 سال است بوئینگ نخریدیم و در این سال‌ها فقط دو ایرباس وارد کردیم اما ایران این موقعیت را دارد که اعتماد جهان را به خود جلب کند. ما در این زمینه از منابع دولتی، صفر دلار استفاده کردیم، همه از منابع شرکت و ناشی از فهم ما از اقتصاد جهانی است. آخوندی ادامه داد: ما برای نوسازی فرودگاه و سیستم ناوبری ایران هزینه کرده‌ایم. ما فضای آسمان ایران را نوسازی کرده‌ایم و مسیر و راه‌های هوایی نوسازی شده است. سیستم‌های راداری جدیدی آورده‌ایم که هم هواپیماهایی را که از آسمان ایران خرید می‌کنند هدایت می‌کنیم هم پروازهای خودمان را. اکنون 1050 پرواز از آسمان ما عبور می‌کند، ولی ما قابلیت دو هزار پرواز را داریم و باید خدمات بیشتری ارائه دهیم تا پروازهایمان بیشتر شود و با افزایش حق عبور بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم. وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در ایران 60 فرودگاه داریم ولی 80 درصد پروازها در 9 فرودگاه صورت می‌گیرد و بقیه 50 فرودگاه ما زیر ظرفیت خود کار می‌کنند. هواپیمای ATR که در آینده وارد کشور خواهد شد، برای پرواز در این فرودگاه‌ها است و مردم شهرها این‌گونه می‌توانند به بهترین خدمات دسترسی داشته باشند. اما اکنون در حالی که میلیاردها تومان برای این فرودگاه‌ها هزینه شده هفته‌ای یکی دو پرواز در آنها انجام می‌شود.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها