وی تصریح میکند: ورود هواپیمای سوخو ۱۰۰ به ایران، تنها بهصورت اجاره انجام میشود؛ ضمن اینکه باتوجه به زمینگیر شدن این هواپیما به علت مشکل ایجاد شده در آن، بحث اجاره هم با اما و اگرهایی مواجه است و شرکت سوخو باید ایراد موجود را برطرف کند. اسعدی میافزاید: اگر در مدت زمان اجاره، هواپیمای سوخو ۱۰۰ توانست توانمندی خود را ثابت کند میتوان به خرید این نوع هواپیما درآینده امیدوار بود. این مقام مسوول بخشخصوصی گفت: با وجود تمایل شرکتهای خصوصی، شرکتهای دولتی برای اجاره سوخو ۱۰۰ اعلام آمادگی نکردهاند؛ ضمن اینکه به نظر میرسد زمینگیر شدن این هواپیما در تصمیمگیری ایرلاینها برای اجاره موثر است و اگر ایراد فنی مهمی در سوخو باشد امکان منتفی شدن تصمیم شرکتها وجود دارد. این در حالی است که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی چندی پیش از ابراز تمایل اغلب شرکتهای خصوصی برای خرید سوخو ۱۰۰۰ خبر داده بود. حتی نمایش هوایی این هواپیما در تهران نیز نظر ایرلاینهای ایرانی را به خود جلب کرده بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به صدور مجوز موافقت اصولی با تاسیس ۶ ایرلاین جدید اشاره کرد و گفت: به این ایرلاینها سه ماه فرصت داده میشود که شرکت را ثبت کنند و مدارک لازم برای ثبت شرکت را در اختیار سازمان هواپیمایی قرار دهند. به گفته اسعدی سامانی، براساس قانون، این ایرلاینها ۶ ماه فرصت دارند که موافقت اصولی سازمان هواپیمایی را به مجوز بهرهبرداری تبدیل کنند.