در همین راستا، قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل، از آخرین مذاکرات با مسوولان مذاکرهکننده از کمپانی «ایتیآر» ایتالیا طی هفته جاری خبر داد. به گفته اصغر فخریه کاشان، ارزش این قرارداد برای 20 فروند هواپیمای کوچک هفتاد نفره، 400 میلیون دلار است. البته بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و این کمپانی ایتالیایی قرار بود 5 فروند از این هواپیما تا پایان سال 2016 تحویل ایران شود که متاسفانه عملیاتی نشد. حال بر اساس قرارداد نهایی که قرار است روز چهارشنبه هفته جاری، به امضای طرفین برسد، این 5 فروند هواپیما در ماههای نخست سال 2017 برای استفاده در مسیرهای داخلی تحویل ایران ایر داده خواهد شد.
جزئیات قرارداد با هواپیمایی ATR
براساس این گزارش، هواپیماهای کمپانی ATR ایتالیا که سابقه همکاری با شرکت هواپیمایی «آسمان» ایران را نیز دارد، قرار است در خطوط هوایی درون استانی فعال شوند. بر همین اساس، طبق دستور وزیر راه و شهرسازی ایران، برای خرید هواپیماهای کوچک پیگیریها انجام شد تا هواپیماهای کوچکتر با برد کمتر که در تعریف بازرگانی ایرلاینها برای «پروازهای درون استانی» مورد استفاده قرار میگیرد، تهیه شود.
در همین راستا، قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل نیز با اشاره به جزئیات آخرین وضعیت قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR گفت: مقاماتی از کمپانی ATR روز چهارشنبه هفته جاری به تهران میآیند تا برای آخرینبار، مذاکرات بین ایران و ATR انجام بگیرد. اصغر فخریه کاشان با تاکید بر اینکه قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیما از کمپانی ATR طی این هفته به امضا خواهد رسید، اظهار کرد: نسخه آخر قرارداد ما با ATR مرور میشود و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد این قرارداد به امضای طرفین خواهد رسید. قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در مورد ارزش نهایی این قرارداد گفت: ارزش قرارداد با ATR، ۴۰۰ میلیون دلار برای 20فروند هواپیمای کوچک هفتاد نفره است. به گفته فخریه کاشان، ۵ فروند از این هواپیماها تا پایان امسال تحویل ایران ایر خواهد شد. وی تاکید کرد: این هواپیماها قرار است در مسیرهای داخلی به کار گرفته شود.
معرفی شرکت هواپیماسازی ATR
شرکت هواپیماسازی ایتیآر (ATR) که مقر اصلی آن در شهر تولوز فرانسه واقع است، یکی از سازندگان برجسته هواپیماهایی است که حداکثر 90 صندلی دارند. این شرکت هواپیماسازی که در نوامبر سال 1981 تاسیس شد، حاصل شراکت دو هواپیماساز عمده اروپایی یعنی ایرباس و فینمکانیکا است. تعداد هواپیماهای فروخته شده از سوی شرکت هواپیماسازی ایتیآر در بیش از 100 کشور جهان بیش از 1500 فروند هواپیما است و این شرکت بیش از 200 اپراتور در این کشورها دارد. بهطور متوسط در هر 8 ثانیه یک هواپیمای دارای موتور توربین دار این شرکت در جهان به پرواز در میآید. هواپیماهای دارای موتور توربیندار این شرکت شامل دو گروه هواپیما است: 72 ATR که دارای 70 صندلی است و 42 ATR که دارای 50 صندلی است. هر دو گروه هواپیما از مزایای کاهش آلایندگی و بهرهوری در مصرف سوخت و هزینهها برخوردارند که آن را مدیون موتورهای توربیندار خود هستند. این نوع هواپیماها بهترین فرصت را در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میدهند تا در مسیرهای کوتاه و با هزینه عملیاتی پایین فعالیت کنند. آن دسته از شرکتهای هواپیمایی که به بازارهای کوچکتر خدماترسانی میکنند نیازمند ناوگانی هستند که در مصرف سوخت صرفهجویی کند تا به این وسیله بتوانند پروازهای عادی را بین فرودگاههای منطقه و فرودگاههای اصلی و پرتردد ادامه دهند. شرکت ایتی آر با بیش از 1200 نفر نیروی کار (در ابتدای سال 2016) و گردش مالی 2 میلیارد دلار آمریکا (در سال 2015) تا کنون 1200 هواپیمای خود را به خریداران تحویل داده است. 28 میلیون ساعت پرواز و 5 هزار پرواز در هر روز از دیگر آماری است که محصولات این شرکت هواپیماسازی در کارنامه خود بهثبت رسانده است. از سال 2005 تاکنون شرکت ایتیآر پرفروشترین شرکت سازنده هواپیماهای دارای کمتر از 90 صندلی در جهان بوده است.
براساس آنچه گفته شد، چنانچه ایران میخواهد در مسیر دستیابی به اهداف سند چشمانداز 1404 به سمت تبدیل شدن به قدرت اول منطقه گام بردارد، نوسازی ناوگان هوایی نیز میتواند به کمک ایران بیاید. بهطوری که ورود 200 فروند هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور، میتواند ایران را بههاب منطقه تبدیل کند. از این رو، انعقاد این قراردادها نه تنها برای نوسازی ناوگان هوایی ایران اتفاقی مهم است بلکه برای فروشندگان هواپیما به ایران نیز منافعی را بهدنبال خواهد داشت. بنابراین در این شرایط، میتوان این قراردادها را دستاندازی برای بازگشت تحریمها دانست.