در این نشست کانتاتوری سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به اینکه ایتالیا میتواند محصولات با کیفیتی به ایران وارد کند، گفت: شرکتهای ایتالیایی از بازار خوب ایران شگفتزده شدند و انتظار مشارکت با شرکتهای ایرانی بالا است. امیدواریم شرایطی ایجاد کنیم تا میزان همکاریهای مشترک را بالا ببریم اما باید بدانیم که راه طولانی در پیش داریم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت روابط بانکی ایران و ایتالیا نیز بیان کرد: باید قدم به قدم در توسعه روابط اقتصادی گام برداریم و تفاهمی که چندی قبل در حوزه پوشاک بین ایران و سیستم مد ایتالیا مدنظر قرار گرفت اولین تفاهمنامه کاری بعد از برجام بود. سفیر ایتالیا در ایران ادامه داد: یکی از ملاقاتهای انجام شده بین رئیس بانک مرکزی ایران و ایتالیا بود که علاوه بر آن تفاهمنامهای نیز بین وزیر اقتصاد ایران و همتای ایتالیاییاش امضا شد. از دو ماه قبل بین بانکهای ایرانی و ایتالیا توافقاتی انجام شده و از هدفهایمان دور نیستیم.
مارنزی مدیر سیستم مد ایتالیا نیز در این نشست اظهار امیدواری کرد که راه جدیدی را با ایران در پیش بگیرند و گفت: ما به خوبی از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در بازار ایران آگاهیم و قصد داریم حرکت روبه جلویی را در بخش پوشاک با ایران داشته باشیم. همچنین ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران در این نشست با اشاره به اینکه فرصت بسیار مناسبی پیش آمده تا بهصورت مطلوب در حوزه پوشاک از آن استفاده کنیم، اظهار کرد: از حضور شرکتهای ایتالیایی در ایران استقبال میکنیم و هدفمان سرمایهگذاری مشترک، تولید و همکاری تجاری است.
رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز در این خصوص خاطر نشان کرد: این تفاهمنامه پنج بند اساسی دارد که مربوط به همکاریها در حوزه آموزشی، انتقال دانش و تکنولوژی، حمایت از همکاری تجاری بنگاهها، ارتباط در حوزه نمایشگاهها، تولید مشترک و سرمایهگذاری مشترک است. شیرازی ادامه داد: باید در چارچوب قوانین داخلی منطقهای لازم برای حضور در بازار ایران وجود داشته باشد و قرار است ۱۰۰نشست بین بنگاههای ایرانی و ایتالیایی در دستور کار قرار گیرد که از بازار خوب ایران و ظرفیتهای مناسب آن به نحو مطلوب استفاده شود تا شاهد ارتقای صنعت پوشاک در ایران باشیم و صنایع پوشاک ایرانی در بازارهای جهانی فعالیت کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه ایرانیها در حوزه طرح دارای سبک هستند، عنوان کرد: حتما ایتالیاییها باید به سلیقه و طرحهای ایرانی توجه کنند و بخشی از تولید بومیسازی شود. علاوه بر این باید تولیدات به گونهای باشد که بتواند در بازارهای جهانی عرضه شود و الگوهای ایرانی - اسلامی چه در بازار فروش و چه در حوزه تبلیغات در بخشهای مختلف مدنظر قرار گیرد.