برای ورود ایمیل و کلمه عبور خود را وارد نمایید.
جزئیات سفر 145هیات خارجی به ایران در سه فصل گذشته منتشر شد. سیمای آماری قرارهای تجاری نشان میدهد در 9 ماه منتهی به آذر امسال، بیش از 3700 نفر از 48 کشور به ایران سفر کردهاند. بیشترین آمار سفر به کشور را آلمانیها با اعزام 12هیات به خود اختصاص دادند و عراق با اعزام 11هیات و ژاپن با اعزام هشت هیات، در رتبه دوم و سوم قرار دارند. بزرگترین هیات تجاری خارجی نیز متعلق به ایتالیا با اعزام 360 نفر به ایران است. بعد از این کشور، اتریش و روسیه در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
گروه بازرگانی: رایزنی ایران با 6 قدرت برتر جهان پس از گذشت 12 سال در حالی در تیرماه سال 94 به ثمر نشست که تجار و بازرگانان خارجی از ابتدای سال جاری نسبت به همکاریهای مشترک با ایرانیها پس از لغو تحریم ها، ابراز تمایل کرده بودند. به گونهای که آخرین آمار ورود هیاتهای خارجی نشان میدهد تا انتهای آذرماه سال جاری، ایران میزبان 145 هیات تجاری از کشورهای مختلف جهان بوده است. هرچند در این میان برخی از هیاتها با هدف بازاریابی برای محصولات خود به شیوههای مختلف به مذاکره پرداختند، اما آنچه مسلم به نظر میرسد عزم جزم شده دولتمردان خارجی برای سهمخواهی از بازار ایران است. البته با گذشت 11 روز از فصل زمستان، رفت و آمد هیاتهای خارجی نیز رو به سردی گذاشته و خبری از ورود فعالان اقتصادی کشورهای خارجی نیست. به نظر میرسد با شروع شمارش معکوس برای لغو تحریم ها، همگان در انتظار شکستن قفل محدودیتها هستند تا بتوانند حضوری هدفمندتر از گذشته در ایران داشته باشند.
حضور هیاتهای تجاری 48 کشور در ایران نشان از اهمیت بازار این کشور و منطقه دارد. بازاری که به گفته متولیان تجارت، جمعیتی حدود 400 میلیون نفر در منطقه و 80 میلیون نفر در ایران دارد. همچنین ایران میتواند برای سرمایهگذاران خارجی مکانی امن و به دور از تنشهایی که این روزها دامنگیر منطقه بوده، محسوب شود. از سویی به دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور، قطعا حضور در بازار ایران منجر به حضور در بازارهای کشورهای همسایه خواهد شد. وجود زیرساختهای مناسب برای تولید و سرمایهگذاری از دیگر جاذبههایی است که توانسته طی سه فصل اخیر، 145 هیات تجاری خارجی را پای میز مذاکره نشانده و برای کسب بازار بکر ایران، رقابت ایجاد کند. در این میان به نظر میرسد اروپاییها و آمریکاییها بیش از سایر کشورها، برای استفاده از شرایط کنونی تلاش میکنند؛ چرا که بیشترین تعداد هیات تجاری خارجی که به ایران وارد شده، مربوط به قارههای اروپا و آمریکا است. از سویی آلمانها نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی هیاتهای بیشتری را برای مذاکرات تجاری اعزام کردهاند. در دوران تحریمها اگر چه آلمان مبادلات تجاری خود را با ایران کاهش داد، اما با این حال روابط خود را با ایران قطع نکرد؛ بهطوری که طی چند سال اخیر این کشور جزو یکی از 10 کشور عمده واردکننده به ایران محسوب میشد؛ اما ایتالیا طی 9 ماه منتهی به آذر سال 94، بزرگترین هیات تجاری را به ایران فرستاد که در یک گردهمایی با فعالان اقتصادی ایران، زمینههای همکاری مشترک بین 2 کشور را بررسی کردند. ایتالیا نیز در دوران تحریمها روابط اقتصادی خود را با ایران محدود کرد. در حالیکه پیش از آن، از مهمترین شرکای تجاری ایران در اروپا محسوب میشد. حال در دوران جدید برای کسب سهم خود از بازار ایران به رقابت با سایر کشورها میپردازد.
در همین راستا معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران آماری از روند ورود هیاتهای تجاری خارجی از ابتدای سال تا پایان آذرماه را اعلام کرده است. به گفته میر ابوطالب بدری، در 9 ماهه سال 1394، هیاتهای تجاری، اقتصادی و سرمایهگذاری با سه هزار و 763 نفر از 48 کشور به ایران سفر کردهاند. به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت، وی اظهار کرد: از این میان، دو هزار و 640 نفر از قارههای اروپا و آمریکا، 702 نفر از آسیا و اقیانوسیه و 421 نفر از کشورهای عربی و آفریقایی وارد ایران شدند.
بیشترین تعداد سفر متعلق به آلمانیها
معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در این مدت بیشترین آمار سفر به کشورمان را آلمانها با اعزام 12 هیات به خود اختصاص دادند و پس از این کشور، عراق با اعزام 11 هیات، ژاپن هشت هیات، چین هفت هیات، لبنان و عمان هرکدام شش هیات، ایتالیا، ترکیه، صربستان و ونزوئلا هرکدام پنج هیات، انگلستان، آفریقای جنوبی، قزاقستان و هندوستان هرکدام با چهار هیات، روسیه، هلند، اندونزی، برزیل، کره جنوبی، لهستان، تایلند و جمهوری چک هرکدام با سه هیات، پاکستان، سوئیس، فرانسه، مجارستان، جمهوریآذربایجان و تونس هرکدام با دو هیات، بلژیک، بنگلادش، سریلانکا، سوئد، کرواسی، کنیا، گینه استوایی، لیتوانی، مالزی، نیوزلند، نیجر، نروژ، ارمنستان، افغانستان، الجزایر، اتریش، اوکراین، اوگاندا و اسپانیا هرکدام با یک هیات در جایگاه بعدی قرار دارند.
بزرگترین هیات اعزامی به ایران
بدری در ادامه به تعداد و سطح اعضای هیاتهای اعزامی به ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایتالیا آذرماه سال جاری با اعزام 360 نفر به ریاست معاون وزیر توسعه اقتصادی خود بزرگترین هیات تجاری خارجی بود که در 9 ماهه سال 94 وارد ایران شد. وی افزود: پس از این کشور، اتریش به همراه ریاست رئیسجمهوری خود و هیاتی 300 نفره، روسیه با وزیر صنایع و هیاتی 150 نفره، آفریقای جنوبی با رئیسجمهور و هیاتی 150 نفره، مجارستان با نخستوزیر و هیات 130 نفر، لهستان با معاون وزیر خارجه و هیات 100 نفره در اردیبهشت ماه و همچنین با وزیر اقتصاد و هیات 110 نفره در مهرماه و آلمان با روسای اتاق ایالتهای بادن رتنبرگ، بایرن و هستن و هیاتی 100 نفره در جایگاههای بعدی قرار دارند.
معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه خاطرنشان کرد: 59 هیات ورودی به دعوت سازمان توسعه تجارت، 37 هیات به دعوت وزارت صنعت، معدن و تجارت و 22 هیات نیز به دعوت وزارت امور خارجه وارد ایران شدند. وی ادامه داد: اتاق بازرگانی ایران و اتاقهای مشترک 14 هیات، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری هرکدام 3 هیات، وزارت نفت 2 هیات، استانداریهای مازندران و تهران 2 هیات و وزارت اقتصاد، سازمان زمینشناسی، ایمیدرو، وزارت ارتباطات و فناوری و وزارت نیرو نیز هرکدام یک هیات را به کشورمان دعوت کردند.
مهر؛ پرترددترین ماه
بدری در ادامه با بیان اینکه در مهرماه سال جاری 31 هیات خارجی به ایران سفر کردند، اظهار کرد: ایران در فروردین ماه میزبان 7 هیات، اردیبهشت 14 هیات، خرداد 11 هیات، تیر 4 هیات، مرداد 14 هیات، شهریورماه 20 هیات، آبان 18هیات و آذر 26 هیات بوده است. معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران به تعداد جلسات رودرروی کاری(B2B) میان شرکتها و تجار دو طرف نیز اشاره کرد و گفت: 43 همایش برای هیاتهای حاضر در ایران در طول 9 ماه سال 94 در سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ایران و اتاقهای مشترک کشورها برگزار شده است.
وی اهداف هیاتهای خارجی در ایران را جستوجو برای یافتن شریک برای سرمایهگذاری مشترک و انتقال تکنولوژی، برگزاری همایش و مذاکرات رودررو، خرید مواد اولیه از ایران، فروش در بازار محلی همراه بازار کشورهای ثالث (کشورهای همسایه)، خرید کالاهای خاص از ایران (خشکبار، پوست و چرم، مواد پتروشیمی و فولاد) و امضای تفاهمنامههای مختلف در سطح وزیر یا معاون وزیر (نمایشگاهی و سازمانهای توسعه تجارت) عنوان کرد. بدری، مقدمات برگزاری کمیسیونهای اجلاس مشترک، بازدید از نمایشگاههای تخصصی ـ بینالمللی کشور، سفر به استانها و تحقیق و بررسی بازار، جستوجوی شریک محلی برای توزیع کالاهای خارجی، نمایندگیهای فروش، فروش مستقیم در بازار داخلی، برآورد و بررسی بازار و کسب قوانین و مقررات و تعرفهها را از دیگر اهداف سفر هیاتهای خارجی به ایران ذکر کرد.