عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

وعده ایتالیایی برای عملیاتی شدن قراردادها

تاریخ: 1395/01/26

گروه بازرگانی: امضای 12 سند همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، فولاد، مخابرات و هوانوردی، فرودگاهی و پزشكی بین ایران و ایتالیا ماحصل همایش تجاری دو کشور بود که روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. نخست‌وزیر ایتالیا در این همایش بر این موضوع تاکید کرد که قراردادها فقط روی کاغذ نیست و دو کشور می‌توانند در بخش‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند. به گفته متئو رنتزی، مطمئنا فعالان اقتصادی ایتالیا راضی از ایران به ایتالیا برمی‌گردند. بنا به اظهارات مقامات مسوول ایتالیایی، میزان سرمایه‌گذاری ایتالیا در ایران بی‌سابقه است و این کشور قصد دارد سطح روابط تجاری خود با ایران را به پیش از تحریم‌ها برگرداند. از سویی در این همایش هر دوطرف بر حل‌وفصل شدن مشکلات بانکی و اعتباری تاکید کردند. بر همین اساس در هیات ایتالیایی حاضر در ایران، چندین بانک و بیمه از جمله بیمه ساچه نیز حضور دارند و متولیان تجارت ایران امیدوارانه درخصوص توسعه تجارت با ایتالیا سخن می‌گویند.





  قرارداد همکاری بین انجمن شركت‌های ساخت و مهندسی صنعت نفت ایران و شركت انیمپ ایتالیا، قرارداد بین اتحادیه پوشاك تهران با شركت ایتالیایی «سیستم مدا ایتالیا (SISTEMA MODA ITALIA)»، تفاهم‌نامه دوجانبه بین گروه آی.ام.كیو/ IMQ ایتالیا با شركت ایرانی مهندسی و صنایع فهامه، قرارداد همکاری بین شركت فولاد بوتیا ایران (بیسكو) و شركت DANIELI ایتالیا، قرارداد همکاری بین شركت فولاد بوتیا(بیسكو) با شركت «فاتا اسپا» - FATA SPA ایتالیا،‌ موافقت‌نامه بین شركت فولاد مباركه با شركت «مارسگاگلیا» ایتالیا، موافقت‌نامه بین شركت مخابرات ایران با شركت ایتالیایی «ایتال تل- ITALTEL »، یادداشت تفاهمی بین شركت «آیتی وای- ITWAY» ایتالیا و شركت سرمایه‌گذاری پاتاسا ایران، موافقت‌نامه همکاری بین شركت «بل للی گروپ- BELLELI GROUP» ایتالیا با شركت جهانپارس ایران، موافقت‌نامه بین شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با شركت «ویتالی اسپا- VITALI SPA» ایتالیا، یادداشت تفاهم بین دانشگاه شهید بهشتی تهران با شركت معماری «استفانو بوری STEFANO BOERI» و قرارداد بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ایران با شركت «دیمنشن اسپا DIMENSIONE SPA» روز گذشته به امضای دو طرف رسید. «متئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا، در نشست تجاری دو كشور در اتاق ایران، گفت: ما در ایران هستیم اما نه فقط برای بستن قراردادهای اقتصادی؛ فرصت‌های اقتصادی زیادی بین دو كشور وجود دارد و باید از این فرصت‌ها استفاده كنیم. اما بیش از هر چیز یك احساس مشترك بین دو تمدن بزرگ ایران و رم وجود دارد.

نخست‌وزیر ایتالیا افزود: این باور عمیق در ایتالیا وجود دارد كه ایران می‌تواند نقشی بسیار مهم نه تنها در منطقه، بلكه در دنیایی كه با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، ایفا كند. وی در ادامه به بحران‌های منطقه اشاره كرد و گفت: در سوریه و یمن یك بحران انسانی بزرگ به جا مانده است به‌طوری كه تعداد پناهندگان به ایتالیا، امسال 15 تا 20 برابر افزایش یافته‌است. نخست‌وزیر ایتالیا افزود: وقتی گفته می‌شود 23 درصد از قربانیان یمن كودك و 15 درصد زنان هستند، به این نكته می‌رسیم كه یك فاجعه در این كشور رخ داده است. رنتزی با تاكید بر اینكه ایران و ایتالیا می‌توانند پیام ثبات را در منطقه منتشر كنند، گفت: دو كشور همچنین می‌توانند به موضوعاتی بپردازند كه در مورد آن توافق ندارند؛ با این حال ما نقاط مشترك زیادی داریم كه یكی از آنها ایجاد صلح است. وی ضمن ابراز خرسندی از اینكه نخستین نخست‌وزیر غربی است كه بعد از اجرای برجام به ایران سفر كرده است، گفت: قراردادها نباید فقط روی كاغذ بمانند و بهترین راه برای تحكیم دوستی‌ها این است كه ارزش‌ها را به اشتراك بگذاریم و با هم كار كنیم.

وی گفت‌: ما مانند قطارهای سریع‌السیر باید حرکت کنیم؛ مساله مالی مهم است و در مرحله بعدی مذاكرات دو كشور، وزیر اقتصاد و دارایی ایتالیا همراه هیاتی اقتصادی به ایران خواهد آمد. نخست‌وزیر ایتالیا ادامه داد: سه روز پیش مطلع شدم كه یك بانك غربی قراردادی با ایران منعقد كرده است و شعبه‌هایی در ایران و اروپا باز خواهد كرد. وی با اشاره به حضور شركت‌هایی همچون ساچه و فعالان اقتصادی ایتالیا در ایران، گفت: پروژه‌ها فقط روی كاغذ نیستند و باید اجرایی شوند. رنتزی گفت: چرا ما به جاده ابریشم فكر نكنیم؛ واقعیت این است كه مسافران جاده ابریشم در گذشته به فارسی و لهجه‌های ایتالیایی با هم گفتمان داشتند. وی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همكاری دو كشور گفت: فعالان اقتصادی ایتالیا در بخش‌های نیرو، گاز، نفت، فولاد، بهداشت و زیرساخت‌های تكنولوژیكی در هیات ایتالیایی وجود دارند و نباید مراودات در این زمینه‌ها نادیده گرفته شود. وی گفت: ایتالیا نخستین كشوری است كه بعد از تحریم‌ها به ایران آمده است، چون بر این باوریم كه رابطه ما، رابطه‌ای دوستانه است؛ ایران و ایتالیا فرصت‌های بزرگی برای همكاری دارند. نخست‌وزیر ایتالیا ادامه داد: هر دو كشور گذشته و تاریخ زیبایی دارند، اما این تاریخ نباید تنها در سطح یادبود و خاطره بماند. وی گفت: با اجرای 30 قراردادی كه در رم به امضا رسید و 6 قراردادی كه دو روز پیش امضا شد و همچنین 12 قراردادی كه در اتاق بازرگانی ایران امضا ‌شد، فرصت‌های خوبی برای اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

 

 

قول «ساچه» به ایران

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان نیز در این نشست، گفت: رئیس موسسه ساچه قول داده است كه پوشش‌های لازم را برای كارهای اجرایی و سرمایه‌گذاری‌های مشترك در نظر بگیرد. وی یادآورشد: رئیس موسسه ساچه دو بار در گذشته و حالا سومین بار است كه به ایران می‌آید. نعمت‌زاده افزود: پیش از نهایی‌شدن مذاكرات برجام، ما روابط خود را برای عادی‌سازی شروع كردیم. وی ادامه داد: در سفر تاریخی رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا، سنگ بنای همكاری نهاده شد و 30 قرارداد به امضا رسید كه هشت مورد اجرایی شده است. وی، از فعالان اقتصادی دو طرف برای پیگیری و گسترش روابط اقتصادی دوجانبه تشكر كرد و گفت: وظیفه ما این است كه راه را برای فعالان اقتصادی هموار كنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همكاری شركت‌ها و بانك‌های ایتالیا با كشورمان نشان داده است كه كشورهای اروپایی مصمم به گسترش روابط با ایران هستند و ما نیز هر كمكی بتوانیم انجام می‌دهیم.

 

 

ارزیابی بخش خصوصی از عملکرد ایتالیا

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نشست تجاری ایران و ایتالیا در محل اتاق ایران گفت: شاهد آن هستیم كه شخص نخست‌وزیر ایتالیا (متئو رنتزی) در مورد تامین منابع مالی، حذف موانع ارتباطات بانكی و تحقق پوشش بیمه صادرات به‌طور موثر تلاش كردند. وی افزود: از این نظر باید گفت عملكرد دولت ایتالیا برای استفاده از فرصت بزرگ بازار ایران، از بیشتر دولت‌های اروپایی بهتر بوده است. شكی نیست ایران توجه تمام شرکت‌های جهانی را به خود جلب کرده است، اما این علاقه تا زمانی كه بسترهای لازم مالی، اعتباری، بیمه‌ای و حقوقی از سوی دولت‌های طرفین آماده نشود، نمی‌تواند به قراردادهای بزرگ و پرسود تبدیل شود كه در دوكشور ایجاد اشتغال و تحرك اقتصادی كند. جلال‌پور معتقد است، سیاست نخست‌وزیر ایتالیا در تمركز در این حوزه سبب خواهد شد شركت‌های ایتالیایی سهم بزرگ‌تری از فرصت‌های اشتغال و تولید ثروت را برای مردم ایتالیا به ارمغان ببرند.

رئیس اتاق ایران افزود: هنوز بسیاری از مشكلات در این عرصه حل نشده و باید این سیاست كارگشا همچنان در اولویت برنامه‌های دولت ایتالیا باقی بماند. وی گفت: من از طرف بخش خصوصی ایران و بنگاه‌های ایرانی از این سیاست دولت ایتالیا تشكر می‌كنم و خواستار تداوم آن هستم. وی با اشاره به امضای قراردادهای دوجانبه روز گذشته ایران و ایتالیا گفت: امضای این 12 قرارداد، غالبا اسناد عملیاتی نهایی هستند كه اجازه می‌دهد عملا كار دو طرف با یکدیگر شروع شود. این مساله نشان می‌دهد اعزام هیات‌های عالی‌رتبه به ایران و سفر هیات بزرگ اقتصادی ایران به رم در جهت درستی حركت كرده و نتایج خوبی داشته است.

جلال‌پور افزود: به‌عنوان كسی كه در دو سال گذشته از نزدیك در صحنه توسعه روابط اقتصادی دو كشور حضور دارم، بر این باورم كه آنچه تا به امروز عمل كردیم در مقابل فرصت‌هایی كه كار دو اقتصاد بزرگ ایران و ایتالیا می‌تواند برای بنگاه‌های ما ایجاد كند، تنها قدمی كوچك از راهی طولانی است. وی افزود: ساختار اقتصادی دو كشور نشان می‌دهد می‌توانیم در عرصه‌های متنوع همكاری‌های متعددی داشته باشیم، این نه تنها وظیفه دولت‌ها است كه بسترهای لازم را فراهم كنند و نه تنها وظیفه بنگاه‌ها است كه با جدیت فرآیند شناسایی بازار را تا عقد قرارداد پیگیری كنند، بلكه سازمان‌های بالادستی بخش خصوصی هم موظفند با رویكردی جدی و حرفه‌ای برای این روند بسترسازی كنند. رئیس اتاق ایران گفت: من و همتای ایتالیایی‌ام در این موضوع تفاهم داریم كه ما هم تلاش‌هایمان را برای ارتقای روابط اقتصادی دو ملت بزرگ ایران و ایتالیا تجدید كنیم.

 

 

انقلاب در روابط تجاری ایران و ایتالیا

اسكال فارو، وزیر بازرگانی ایتالیا نیز در این همایش گفت: قرارداد مهمی در حوزه راه‌آهن امضا شد كه تكمیل آن در زندگی روزمره مردم اثر می‌گذارد. تكمیل این قرارداد فاصله‌ها و زمان سفر را كاهش می‌دهد و برقراری روابط تسهیل می‌شود. وی افزود: شركت بیمه ساچه چهار میلیارد یورو اعتبار برای تضمین صادرات اختصاص داده كه یك پوشش بیمه‌ای صد در صدی برای صادرات است. بسیاری از بانك‌های ایتالیا اكنون در تهران هستند و خدمات مالی كه ارائه خواهند داد، این پیام را به جامعه جهانی می‌دهد كه ایران مكانی امن برای بازرگانی است. وی افزود: ارائه خدمات مالی در راستای سخنان نخست‌وزیر ایتالیا است كه می‌خواهد بانك‌های بین‌المللی از حالت احتیاطی كه نسبت به ایران دارند، خارج شوند. وزیر بازرگانی ایتالیا گفت: تمام برنامه‌های ایتالیا در ایران یك طرح سازمانی در راستای بازگشت روابط تجاری با ایران به پیش از تحریم‌ها است.

ليچا ماتيولي، معاون رئيس كميته بين‌المللي كنفدراسيون صاحبان صنايع ايتاليا هم گفت: حضور 700 بنگاه اقتصادي، 50 سازمان، 20 موسسه بانكي و 1200 نماينده تجاري در تهران از ایتالیا نشانه تعامل عميقي است كه بين ايتاليا و ايران وجود دارد و ما خوشحاليم كه در ايران نيز اين علاقه به همكاري با ايتاليا وجود دارد. وي ادامه داد: حجم تجاري ايران و ايتاليا قبل از تحريم هاي بين المللي 2/ 7 ميليارد يورو بود، پس از تحريم‌ها به 7/ 1 ميليارد يورو كاهش يافت و ما مي خواهيم اين حجم تجاری بار ديگر افزايش پيدا كند و حتي به بيش از مقدار قبلي برسد. وي به قراردادهاي مهمي كه روز گذشته در زمينه‌هاي مختلف نفت و گاز، خودرو، لكوموتيو، برق، فولاد و فرودگاه امضا شد، اشاره كرد و گفت: ايتاليا درهيچ بازار بين‌المللي به اندازه ايران سرمايه‌گذاري نكرده است؛ ما پا در راهي گذاشته‌ايم كه بايد با سرسختي آن را ادامه دهيم.

 

 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها