بخش دوم این نشست به ارائه گزارش تهیه شده در معاونت بررسی اقتصادی اتاق تهران پیرامون موضوع شناسایی ظرفیتهای صادراتی ایران به کشور روسیه اختصاص یافت. در این گزارش، ضمن اشاره به اهمیت موضوع شناسایی نیازهای وارداتی بازارها در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، به معرفی بازار وسیع روسیه بهعنوان ششمین اقتصاد جهان برمبنای قدرت خرید در سال 2015 و جایگاه این کشور در شاخصهای جهانی پرداخته شد. براساس گزارش معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق تهران، سرانه واردات 1265 دلاری روسیه در سال 2015 نشان میدهد بخش قابلتوجهی از تقاضا در این کشور از طریق بازارهای خارجی تامین میشود. این در حالی است که در سال 2015 تنها 14/ 0 درصد از نیاز وارداتی چنین بازار مصرف قابلتوجهی از طریق ایران تامین شده است. علاوه بر این، میانگین ساده 8/ 7 درصدی و میانگین موزون 1/ 8 درصدی نرخ تعرفه این کشور در مقایسه با میانگین نسبتا بالای نرخ تعرفه در ایران، میتواند یک فرصت برای صادرات به روسیه محسوب شود. طبق این گزارش بهرغم همسایگی روسیه با ایران از طریق دریای خزر، کشورهای چین، آلمان، آمریکا، بلاروس و ایتالیا بخش عمده این بازار را در دست گرفتهاند. از سال 2016 تاکنون، ارزش واردات روسیه با سرعت بیشتری نسبت به صادرات آن افزایش یافته و صندوق بینالمللی پول پیشبینی میکند این روند تا سال 2018 ادامه داشته باشد، با این حال از سال 1391 به بعد صادرات ایران به روسیه روند نزولی را دنبال کرده است. همچنین در ادامه این نشست اکبر باقری، رایزن سابق بازرگانی ایران در بلاروس شرکت کرده بود و توضیحاتی در مورد بازار در حال توسعه روسیه، وجود فرصتها، مزیتها و همچنین قدرت بالای خرید مردم این کشور ارائه کرد. از جمله توصیههای رایزن بازرگانی ایران در بلاروس برای بهرهبرداری مناسب از این بازار، لزوم تبلیغ برای کالاهای ایرانی و ایجاد پایگاه ارائه خدمات مشاورهای به تجار در کشور روسیه توسط اتاقهای بازرگانی بود. ضعف در هماهنگی و اطلاعرسانی، عدم استفاده مناسب از ابزارهایی مانند استفاده از وکیل و مشاور و کیفیت نامناسب برخی محصولات غذایی یا کشاورزی بهدلیل عدم استفاده از بستهبندی مناسب از جمله مسائلی است که رفع آنها به استمرار و تقویت حضور ایران در بازارهای روسیه کمک خواهد کرد.