وزیر راه و شهرسازی گفت: یک شرکت هواپیمایی که بتواند تمام خدمات لازم را ارائه دهد باید حداقل ۳۵۰میلیارد تومان سرمایه داشته باشد و کارکنان آن نیز باید متخصص باشند؛ ضمن اینکه هواپیماهای شرکت باید نو بوده و سال ساختشان بالای سال 2000 باشد. آخوندی با اشاره به استقبال خوب شرکتهای هواپیمایی خارجی گفت: چند شرکت اعلام آمادگی کرده و مجوزهای اولیه را گرفتهاند و در حال انجام بقیه کارهایشان هستند. به گفته آخوندی، شرکتهای توانمند با پایه مالی خوب و توان فنی بالا و ناوگان خوب پای کار آمدهاند تا سطح ناوگان هوانوردی ایران را ارتقا دهند. «الکساندر دوبرینت» وزیر حملونقل و زیرساختهای دیجیتال آلمان نیز ضمن اشاره به علاقهمندی آلمان برای عادیسازی روابط با ایران گفت: آلمان تلاش میکند علاوه بر حل مسائل فنی و اجرایی، مسائل مالی میان دو کشور هم حل شود و بر همین اساس گروهی کاری در برلین برای ساماندهی فعالیتهای مالی میان دو کشور تشکیل شده است. «دوبرینت» افزود: از تشکیل این گروه مالی حدود ۲ هفته میگذرد و امیدواریم با ادامه همکاریها، شاهد نتیجه بخش بودن فعالیت این گروه کاری باشیم. وی به سریعسازی خط تهران - تبریز اشاره کرد وگفت: آلمان در بحث سیگنالینگ هم با شرکت راهآهن ایران همکاری میکند ضمن اینکه قرار است ۷۰لکوموتیو دیزلی را برای ایران تامین کند.
آخوندی نیز بیان کرد: بحث اصلی میان دو کشور در زمینه حملونقل، استفاده از امکانات موجود برای فعالسازی لجستیک دریایی بین ایران و هلند است. در همین راستا درخصوص توسعه فاز۳ بندر شهید رجایی و بندر چابهار گفتوگو شد تا طرف هلندی در صورت علاقهمندی بتواند در مناقصات بنادر ایران شرکت کند. وی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به هلند تردد میکند و موافقتنامه جادهای نداشتیم که پیشنویس آن امضا شد. این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: ایران برای بازسازی کریدورهای جدید بین اروپا و شرق نیاز به همکاری گسترده با هلند دارد.
از سوی دیگر، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از طی مراحل تاسیس ۶ شرکت هواپیمایی و ۲ شرکت هلیکوپتری خبرداد و گفت: این شرکتها هنوز مجوز فعالیت نگرفتهاند. مقصود اسعدیسامانی در گفتوگو با خبرگزاری مهر با اشاره به محتوای جلسات شورای عالی هواپیمایی گفت: این ۸ شرکت برای تاسیس موافقت اصولی را دریافت کردهاند اما همچنان پیگیر الزامهای مربوط به ساختار شرکت و تدوین نظامنامههایشان هستند. اسعدیسامانی افزود: برای تاسیس یک شرکت هوایی در گام اول باید طرح توجیه اقتصادی تهیه شود و در صورتی که کفایت مالی لازم برای تاسیس شرکت تایید شود، شرکت هواپیمایی و هلیکوپتری میتواند آغاز به کار کند. به گفته وی، تعیین کفایت مالی شرکت بستگی به نوع فعالیت آن دارد بهعنوان نمونه اگر شرکتی قصد برقراری پرواز چارتری و برنامهای داخلی و خارجی را داشته باشد باید متناسب با این میزان فعالیت، تامین سرمایه کند. اسعدیسامانی گفت: پس از موافقت اصولی برای ثبت شرکت و طی روند اداری باید حداقل ۵ هواپیما تامین شود و سپس شرکت مذکور در صورت دارا بودن استانداردهای لازم سازمان هواپیمایی کشوری میتواند مجوز AOC یعنی فعالیت و بهرهبرداری هوایی و جابهجایی مسافر و بار را دریافت کند. اسعدیسامانی تصریح کرد: اگر شرکت به دنبال انجام پروازهای برنامهای و چارتری داخلی و خارجی باشد باید حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، اما تامین سرمایه برای شرکتهایی که تنها به دنبال برخی از این امتیازها هستند، کمتر است.