وی در توضیح اینکه چرا با وجودی که واردات این نوع محصولات از طریق گواهی مبدأ هم ممنوع است، اما به راحتی امکان ترخیص از طریق گمرک داده میشود، توضیح داد: ممکن است که کشور واسط، گواهی مبدأ را به اسم عربستان ارائه ندهد. به گفته خورشیدی، ورود بخش دیگری از این محصولات ممکن است با استفاده از معافیت قانونی مثل واردات از طریق ته لنجی، ملوانی و... وارد کشور و به بازار عرضه شود. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همچنین مدعی شد کشفیات نسبتا خوبی در مجموعه نوشابهها و آبمیوههای غیرالکلی داشتهایم که رقم آن به بیش از یک میلیون و 600هزار قوطی در نیمه نخست سال جاری میرسد که بخش قابل ملاحظهای از واردات این محصول، مربوط به آبمیوههای وارداتی از کشورهای عربی و بهویژه عربستان است. خورشیدی البته بر این موضوع نیز تاکید داشت که براساس ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان مسوول برای مبازره با قاچاق اقلام غذایی وارداتی اعم از نوشیدنیهای غیرالکلی، سازمان غذا و دارو است که بهعنوان دستگاه کاشف از آن یاد شده است. وی این را هم گفت که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری نهادهایی چون وزارت بهداشت دستورالعملی را برای مبارزه با قاچاق انواع مواد غذایی و آشامیدنی تدوین کرده است. به گفته خورشیدی، در همین راستا، نیز وظایفی برای دستگاههای ذیربط از جمله خود سازمان غذا و دارو، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات برای مبارزه با این نوع از اقلام خوراکی پیشبینی شده است. خورشیدی افزود: این دستورالعمل همچنین برای نظارت در سطح استانها به کمیسیونهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده و کمیسیونهای استانی مربوطه، موظف به حسن اجرای مفاد دستورالعملها هستند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین یادآور شد که بر اساس ماده 3 قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این ستاد یک مرکز سیاستگذار، برنامه ریز، هماهنگکننده و ناظر است، از این رو وظیفه ورود به کارهای اجرایی را ندارد. خورشیدی در پایان خواستار ورود و برخورد نهادهایی چون وزارت اطلاعات، سازمان گمرک و نیروی انتظامی در این موضوع شد.