بر اساس این گزارش، ایرباس و بوئینگ قبلا توافق کرده بودند که بیش از 200 فروند هواپیمای مسافربری به ایران بفروشند یا اجاره دهند. پس از اجرایی شدن برجام در ژانویه 2016، اداره کنترل داراییهای خارجی خزانهداری آمریکا (اوفک) اسنادی را منتشر و اعلام کرد که همه موسسات آمریکایی علاقهمند به فروش یا اجاره هواپیما، قطعات یدکی هواپیما یا ارائه خدمات نگهداری و ایمنی به ایران میتوانند بهصورت مورد به مورد برای دریافت مجوز درخواست دهند. در دستورالعملهای اوفک تصریح شده که موسسات غیرآمریکایی که در تولید محصولاتشان بیش از 10درصد کالاهای ساخت آمریکا به کار رفته است نیز برای فروش یا اجاره هواپیما به ایران به مجوز دولت آمریکا نیاز دارند. مشکل دیگر فروش هواپیما به ایران در کنار موضوع صدور مجوز، موضوع تامین مالی این قراردادها است. ظریف در 23 سپتامبر در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک گفته بود: «اوفک به بانکهای بینالمللی میگوید که تجارت با ایران بلامانع است، ولی اما و اگرهای زیادی را باقی میگذارد. یعنی یک جمله میگوید تجارت با ایران بلامانع است، ولی 5 صفحه اما و اگر میگذارد. بنابراین، در نهایت این بانکها میگویند که ما ترجیح میدهیم راه امن و بیخطر را انتخاب کنیم. ما معامله با ایران را فراموش میکنیم و این نتیجه کار است. با گذشت 8 ماه از اجرای برجام، هیچ بانک مهم اروپاییای همکاری با ایران را شروع نکرده است و به نظر ما این کوتاهی است.» برخی تحلیلگران بر این باورند که مجوزهای صادر شده از سوی اوفک نشانهای امیدوارکننده مبنی بر این مساله است که همکاریهای بانکی جدی بین ایران و اروپا قریبالوقوع است. از آنجا که بانکهای مهم اروپایی به دلیل تحریمهای پابرجای دولت آمریکا حتی پس از اجرایی شدن برجام از همکاری با ایران امتناع ورزیدهاند، این میتواند تحولی مهم ارزیابی شود. تهران به این علت ناگزیر شده به همکاری با بانکهای کوچکتر اروپایی روی آورد و مذاکره با بانکهای بزرگتر را ادامه دهد. با توجه به بزرگی معاملات ایران با بوئینگ و ایرباس و ضرورت تامین مالی آنها بهصورت درازمدت، روشن است که بانکهای کوچک قادر به تامین مالی این قراردادها نخواهند بود. از این رو میتوان انتظار داشت که بازیگران بزرگتری وارد عرصه تامین مالی این قراردادها شوند و این قراردادها به آغاز همکاریها بین ایران و بانکهای بزرگ غربی در آیندهای نزدیک کمک کند. در واقع، مجوزهای صادر شده از سوی اوفک، علاوه بر اعطای مجوز به 2 شرکت هواپیماسازی، پیامی اطمینانبخش به موسسات بزرگ مالی و تجاری جهان است مبنی بر اینکه میتوانند معاملات با ایران را از سر بگیرند.