اسعدیسامانی با اشاره به اینکه بحثهای فنی ومالی خرید هواپیما پیچیده و زمانبر است، اظهار کرد: مذاکرات با دو شرکت سازنده بوئینگ و ایرباس همچنان در جریان است و این قرارداد پیوستهای زیادی دارد، اما با وجود این بحثهای پشتیبانی با سرعت و کیفیت در حال انجام است. وی درباره تامین مالی خرید بوئینگ با مشارکت یک بانک ژاپنی و یک بانک آمریکایی گفت: اگرچه قرارداد نهایی میان طرفین امضا نشده، اما گفتوگوهایی از سوی بوئینگ در این زمینه انجام شده که جزئیات آن منتشر نشده است. به گفته اسعدیسامانی، خرید هواپیما یک قرارداد چند میلیارد دلاری است که به دلیل هزینه بالا باید تمام ابعاد موضوع خرید درنظر گرفته شود. وی با انتقاد از اظهارنظر برخی کارشناسان صنایع هوایی درباره عدم امتیازدهی ایرباس و بوئینگ به ایران برای تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور گفت: قرارداد خرید هواپیما از این دوشرکت سازنده هنوز نهایی نشده پس نباید در زمینه مفاد حقوقی این قرارداد، پیشداوری کرد. اسعدیسامانی اظهار کرد: عرف تمامی قراردادهای خرید و فروش هواپیما در دنیا بر این است که امتیاز تعمیر و نگهداری قطعات در اختیار خریدار قرار گیرد و با وجود آنکه جزئیات قرارداد منتشر نشده اما به نظر میرسد که این امتیاز به ایران واگذار شده است. وی بیان کرد: مذاکرات شرکت «ایتیآر» و «ایران ایر» همچنان ادامه دارد و این مذاکرات نیز هنوز به مرحله قرارداد نهایی نرسیده است. در حالی که کشور به دنبال نهایی کردن قرارداد خرید هواپیما با هزینه۹هزار میلیارد تومان است، کارشناسان این حوزه معتقدند این دو شرکت باید سهم مونتاژ قطعات کوچک و برخی تجهیزات را در اختیار ایران قرار دهند. ایران بهدنبال امضای قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس و ۱۰9 فروند هواپیمای بوئینگ است و این خرید میتواند تاثیر بسیاری بر اقتصاد اتحادیه اروپا و شرکت بوئینگ داشته باشد. بر همین اساس دستاندرکاران صنایع هوا و فضای کشورمان عنوان میکنند با توجه به قراردادهای بزرگی که بازار ایران، مقابل این شرکتها قرارداده، باید در انعقاد قراردادها بحث انتقال دانش فنی و استفاده از پتانسیل شرکتهای ایرانی موردتوجه قرارگیرد.