وی افزود: شاهبیت اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است و طی سه سال گذشته رشد چشمگیری را در صادرات صنایع لبنی شاهد بودهایم که با حمایت دولت و برداشتن موانع بدون شک ظرفیتهای صادراتی این بخش افزایش خواهد یافت. حسین چمنی در ادامه با بیان اینکه باید برای رشد اقتصادی بر صنایع پیشرو تاکید کرد و گفت: صنعت لبنیات یک مزیت برای کشور است که باید از آن برای رسیدن به رشد اقتصادی بهره برد؛ این در حالی است که ما به دلیل رقابتهای بینالمللی شاید هیچگاه خودروساز مطرحی نشویم اما با استفاده از صنایع مزیت دار میتوانیم جایگاه ویژهای را در صادرات محصولات مختلف بهدست آوریم. چمنی با اشاره به برخی آمارها از کاهش مصرف سرانه شیر در کشور افزود: توسعه مصرف شیر یک ضرورت انکارناپذیر و یک اضطرار است که باید بهصورت مدون برای آن برنامهریزی کرد. وی با استناد به آمار مرکز ثبت احوال خاطرنشان کرد: حدود 40 سال دیگر بیش از 26 میلیون نفر از جمعیت کشور ما پیر و سالمند خواهند بود. این در حالی است که به دلیل سبک زندگی آمار مبتلایان به پوکی استخوان و انواع بیماریهای ناشی از عدم مصرف شیر بهویژه در افراد سالخورده کشور بسیار بالا است. چمنی در ادامه با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر کشور در خوشبینانهترین حالت 80 کیلوگرم است، افزود: حداقل شیر موردنیاز سرانه افراد معادل 290 کیلوگرم است و این آمار نشان میدهد که تاکنون حرکتی رو به جلو و طبق سیاستگذاری مدون برای افزایش مصرف سرانه شیر در کشور انجام نشده است. دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه لبنیات تاکید کرد: کاهش مصرف شیر بیش از آنکه یک موضوع اقتصادی باشد، یک موضوع فرهنگی است. همانطور که طبق آمار بانک مرکزی مشاهده میکنیم از ابتدای اجرای هدفمندی یارانهها شیر در صدر 11 قلم کالایی قرار گرفت که میزان مصرف آن 42 درصد کاهش یافت. چمنی با اشاره به اینکه با فرهنگسازی و تغییر سبک زندگی باید مصرف سرانه شیر را افزایش داد، تاکید کرد: صنعت لبنیات اشتغالزایی 2 میلیون نفر را از زنجیره تولید علوفه تا پخش و توزیع همراه دارد.