برای ورود ایمیل و کلمه عبور خود را وارد نمایید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل کشورهای حاشیه دریای خزر امکان افزایش قابلتوجه همکاریها میان این کشورها وجود دارد، تصریح کرد: در صورت آماده شدن زیرساختهای مورد نیاز کشورهای همسایه خزر میتوانند به یک بلوک جهانی ترانزیتی تبدیل شوند.
عباس آخوندی در اجلاس وزرای حملونقل کشورهای حاشیه خزر اظهار کرد: همانطور که در اجلاسهای قبلی مشترک طرفین در کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز اعلام شد بحث توسعه کریدورهای حملونقل در منطقه کریدورهای شمال به جنوب و اروپا به آسیا و برعکس وجود دارد که این موضوع ضرورت افزایش سرمایهگذاریها در این عرصه را مشخص میکند. وی درباره بخشهای مختلفی که امکان سرمایهگذاری جدید در آنها وجود دارد، توضیح داد: بحث نوسازی تجهیزات و زیرساختهای حملونقل، استفاده از فناوریهای پیشرفته، تاسیس و توسعه مراکز لجستیک، فراهم آوردن تسهیلات جدید برای فعالیت شرکتهای خصوصی و برطرف کردن موانع موجود در این راه عرصههایی هستند که میتوان برای گسترش همکاریهای کشورهای حوزه خزر از آنها استفاده کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پنج کشور همسایه دریای خزر ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه همکاریهای چندجانبه و دو جانبه دارند، تاکید کرد: جمعیت 256 میلیون نفری آنها در کنار وسعت جغرافیایی باعث شکلگیری یک ظرفیت بالقوه گسترده شده که این موضوع خود را در مبادلات اقتصادی 600 میلیارد دلاری، تولید ناخالص داخلی چهار تریلیون دلاری و میانگین رشد اقتصادی 6/ 4درصدی نشان داده است. آخوندی اضافه کرد: این ظرفیت نشان از آن دارد که در صورت برنامهریزی جامع و همه جانبه میتوان انتظار داشت همکاری کشورهای حاشیه خزر بتواند به یک بلوک اقتصادی جهانی تبدیل شود. وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در کمیسیونهای همکاری مشترک کشورهای خزر اظهار کرد: ایجاد کمیسیون هیدروگرافی و کمیسیون هماهنگکننده فرعی بخشی از این دستاوردها است. وزیر راه و شهرسازی به آمادگی همهجانبه ایران برای افزایش سطح همکاریها با کشورهای حاشیه خزر عنوان کرد: ایران آماده است در راستای توسعه تجارت منطقهای و استفاده از توان 185میلیون تنی ظرفیت عملیاتی بنادر خود تسهیلات مناسبی را به سرمایهگذاران این حوزه ارائه کنند.
آخوندی اضافه کرد: ایران با استفاده از 25 مرز فعال جادهای،پنج مرز بینالمللی ریلی و 10 فرودگاه بینالمللی آماده است تا همکاریهای خود را با کشورهای حاشیه خزر در راستای توسعه ملل متحد افزایش دهد. وی در صحبتهای خود به پیشنهادهای متنوع ایران برای گسترش همکاریهای چندجانبه با کشورهای دریای خزر اشاره کرد و گفت: پنجره واحد گمرکی، ایجاد زیرساختهای حملونقل ترکیبی، استفاده از توان کریدور قزوین – آستارا به اروپا، زنجیره حملونقل و تاسیس صندوق مشترک تامین مالی پروژهها بخشی از این پیشنهادها است. آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این پیشنهادها میتوان به استفاده از فناوریهای پیشرفته ماهوارهای، تشکیل دورهای کمیتههای مشترک کارشناسی، توسعه همکاریهای علمی و آموزشی و راهاندازی خطوط منظم مسافری و گردشگری نیز فکر کرد، همچنین بیانیه پایانی سومین اجلاس وزرای حملونقل کشورهای حاشیه دریای خزر نیزاعلام شد.
براساس بندهای مختلف این بیانیه، وزرا بر ضرورت مدرنسازی زیرساختهای موجود حملونقل کشورهای دریای خزر، ایجاد و توسعه مراکز لجستیک، تقویت و گسترش حملونقل چندوجهی، میانوجهی و افزایش امکانات ترانزیتی و توان اقتصادی منطقه دریای خزر تاکید کردند. همچنین توسعه همکاریهای حملونقل در چارچوب کریدورهای بینالمللی، لزوم اقدامات هماهنگ در رابطه با توسعه ضرورتهای ترانزیتی کشورهای ساحلی دریای خزر از دیگر مسائلی بود که در این بیانیه بر آن تاکید شده است. همچنین تسهیل امور مربوط به ویزا، امور اداری و گمرکی، تاکید بر اهمیت امنیت و ایمنی حملونقل بر زندگی و سلامت مردم، ایجاد شرایطی برای اقدامات پیشگیرانه و رویارویی با حملات تروریستی و سازماندهی سرویسهای منظم مسافری از دیگر موارد مورد تاکید بود. به علاوه تاکید بر اهمیت توسعه بنادر دریای خزر، توسعه کشتیرانی در منطقه و برقراری شرایط خدماترسانی بدون تبعیض نسبت به همه کشتیها تاکید شد.