عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

سه مانع تجارت با کروات‌ها

تاریخ: 1395/02/30

گروه بازرگانی: توریسم، اکتشاف و تولید نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، تولید دارو، لکوموتیوسازی و ساخت کشتی، 6 زمینه همکاری با کروات‌ها است و فعالان اقتصادی دو طرف می‌توانند در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را شکل دهند. براساس آنچه روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران مطرح شد، این زمینه‌ها با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور کرواسی معرفی شده‌اند.

 

120 فعال اقتصادی کروات روز گذشته به همراه رئیس‌جمهوری این کشور و دو عضو کابینه دولت کرواسی به اتاق بازرگانی ایران آمدند تا فصل جدیدی را در روابط اقتصادی بین دو کشور را آغاز کنند. روابطی که براساس آمار منتشر شده بسیار اندک بوده و به گفته مقامات دو کشور، شایسته آنها نیست. در هیات اقتصادی کرواسی، شرکت‌هایی در زمینه‌های کشتی‌سازی،‌ آی تی، خدمات غذایی و خدمات تجاری حضور داشتند و با همتایان ایرانی خود گفت‌وگو کردند، البته موانعی نیز برای تجارت و ارتقای روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. به گفته محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، مشکلات بانکی، قوانین و شرایط سختگیرانه دولت کرواسی برای سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقل، سه مانع بر سر راه تجارت دو کشور است.

کرواسی کشوری توسعه یافته با رشد اقتصادی 9/ 1 درصدی در سه ماهه آخر 2015 نسبت به سال ماقبل آن و جمعیتی حدود 2/ 4 میلیون نفر، در جنوب مرکزی اروپا قرار دارد. از این رو برای ایران بازار بزرگی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند راهی برای ورود به حوزه بالکان و اروپا باشد. در مقابل، ایران نه تنها در منطقه‌ای پرجمعیت قرار گرفته است بلکه بازار داخلی حدود 80 میلیون نفری را نیز در اختیار دارد. از این‌رو فعالان اقتصادی این کشور برای همکاری با ایران مشتاق هستند. این کشور در سال 2013 به‌عنوان بیست و هشتمین عضو اتحادیه اروپا، به عضویت این سازمان بین‌المللی درآمده است. بخش خدمات در اقتصاد این کشور نقش اصلی را دارد و پس از آن بخش‌های صنعت و کشاورزی قرار دارند. توریسم یکی از منابع مشخص درآمدی این کشور است و 20درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از این راه به‌دست می‌آید. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به کرواسی ميوه و خشكبار، محصولات دامی و مواد پلاستیکی هستند و ایران بیشتر از همه محصولات دارویی، ماشین‌آلات، تجهیزات برقی و خودرو از کرواسی وارد می‌کند.

آخرین بار مهر ماه سال گذشته رئیس پارلمان کرواسی به همراه معاون اتاق بازرگانی آن کشور به اتاق ایران آمد و در گفت‌وگو با رئیس اتاق ایران، انرژی، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات را از زمینه‌های مشترک همکاری عنوان کرد. همچنین در سال‌های 92 و93 نیز هیات‌های اقتصادی از کرواسی به اتاق ایران آمدند. اما هیات 120 نفره‌ای که در حال حاضر در ایران حضور دارند، بزرگ‌ترین هیات اقتصادی کرواسی است که به سرپرستی رئیس‌جمهوری این کشور به ایران آمده‌اند.

رئیس‌جمهوری کرواسی در همایش اقتصادی ایران و کرواسی به تشریح ظرفیت‌های همکاری اقتصادی بین ایران و کرواسی پرداخت و تشریح کرد که کرواسی به دنبال روابط بلندمدت تجاری و اقتصادی با ایران است. کولیندا گرابار کیتاروویچ اظهار کرد: باعث افتخار من است که به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری خانم در اتاق بازرگانی ایران حضور پیدا می‌کنم و امیدوارم مشوقی برای زنان ایران و کرواسی باشم.

وی با اشاره به اینکه ایران و کرواسی ظرفیت‌های زیادی برای تعامل و همکاری‌های اقتصادی دارند، عنوان کرد: بعد از ملاقات صمیمانه با آقای روحانی فرصت را غنیمت می‌شمرم تا از مقامات ایران برای میزبانی از هیات کرواسی تشکر کنم. ملاقات با آقای روحانی فرصت مناسبی برای مذاکرات اقتصادی و بررسی علائق دوجانبه برای همکاری‌ها بود که امیدوار هستیم با حذف تحریم‌ها روابط اقتصادی دو کشور بیشتر شود. همچنین توافق‌نامه‌ اقتصادی را در این ملاقات امضا کردیم که این تفاهم‌نامه با وزارت اقتصاد ایران انجام شده است و براساس آن قرار شده مذاکرات اقتصادی در سطوح مختلف ادامه پیدا کند.

کیتاروویچ ادامه داد: امیدواریم ایران و کرواسی تمام تلاش خود را برای گسترش روابط به کار بگیرند، چراکه قطع روابط فعلی دو کشور نشان‌دهنده ظرفیت‌های آنها نیست. همچنین در این زمینه کمیسیون‌های مشترک می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. این انتظار وجود دارد که با مذاکرات انجام شده نتایج آنها به شکل عملی دیده شود.

رئیس‌جمهوری کرواسی گفت: کرواسی فعالیت‌های مقامات ایران را به خوبی در زمینه‌ لغو تحریم‌ها دنبال کرده است و ما مشاهده کردیم که توسعه اقتصادی برای ایران در حال رخ‌دادن است. کرواسی نسبت به تحکیم روابط اقتصادی با ایران متعهد است. ما با برنامه‌های مختلف ایران که شامل پروژه‌های مدرنیزه کردن، برق، ساخت و نوسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و... است آشنا هستیم و در این زمینه‌ها شرکت‌های کرواسی می‌توانند حضور مثبتی داشته باشند و من مایلم از مقامات ایران و از دکتر روحانی تشکر کنم که شرکت‌های کرواسی را برای همکاری با ایران دعوت کردند. از این جهت ما می‌توانیم به هرگونه چالش اقتصادی پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: کرواسی ظرفیت بزرگی در زمینه‌های غذا، دارو، کشتی‌سازی و دیگر بخش‌ها دارد و ما می‌توانیم در این زمینه‌ها روابط سودآوری با یکدیگر داشته باشیم.

کیتاروویچ همچنین تصریح کرد که فعالان اقتصادی این کشور آمادگی خود را برای برقراری روابط طولانی با ایران اعلام می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به مهم‌ترین ظرفیت‌های همکاری ایران و کرواسی اشاره و ابراز امیدواری کرد که سطح مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد و همکاری‌ها در زمینه صنایع متوسط و کوچک برای پیش‌برد اهداف اقتصادی ایران و کرواسی باشد.

محسن جلال‌پور در این همایش گفت: کرواسی طی چند سال اخیر نسبت به گسترش روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی با ایران از خود اشتیاق نشان داده است. ایران و کرواسی حتی در زمان تحریم‌ها روابط خوبی با یکدیگر داشته و این روابط همواره مبتنی بر احترام و درک متقابل بوده است. بدون تردید سفر خانم رئیس‌جمهوری و هیات بلندپایه همراه ایشان برای ادامه همکاری‌ها و اجرای برنامه‌های مشترک از جمله گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: هم اکنون و در دوران پس از توافق و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بسیار وسیع و متنوع برای همکاری بین دو کشور و منافع و علائق مشترک طرفین چشم‌انداز روشن و امیدبخشی در انتظار روابط ایران و کرواسی خواهد بود. مطمئنا همه ما قبول داریم که رقم ناچیز مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور شایسته روابط خوب بین دو طرف نیست و امیدواریم با تلاش بازرگانان و صاحبان صنایع دو کشور به‌زودی به سطح قابل قبولی از مبادلات تجاری و صنعتی دست یابیم.

جلال‌پور همچنین به ظرفیت‌های همکاری بین ایران و کرواسی اشاره کرد و گفت: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران و کرواسی برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور مناسب است که باید از این فرصت‌ها برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بهره برد و زمان را از دست نداد. استمرار و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه اکتشاف و تولید نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، تولید دارو، لکوموتیوسازی، ساخت کشتی و توریسم و صنایع وابسته به آن با همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط کشور زمینه‌ساز گسترش روابط دو کشور خواهد بود. وی اضافه کرد: توسعه همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور در جهت تبادل هیات‌های تخصصی در زمینه‌های مشترک همکاری، برگزاری سمینارهای روز اقتصاد ایران در کرواسی و همچنین موضوعات روز اقتصاد کرواسی در ایران و شرکت در نمایشگاه‌ها از دیگر فرصت‌هایی است که می‌تواند موجبات توسعه روابط اقتصادی دو کشور را فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایران در منطقه دارای جایگاه مقتدری است و روابط با کشورهای همسایه و CIS را که می‌تواند بازار بالقوه وسیعی در این راستا باشد، تسهیل خواهد کرد.

جلال‌پور همچنین تصریح کرد: گاه در مناسبات کشورها فراز و نشیب‌هایی وجود دارد اما امروز سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها میان تهران و زاگرب است و چشم‌انداز این آغاز مجدد نیز به دلیل توافق هسته‌ای بسیار روشن است. باید به سرعت زمان‌های هدررفته در گذشته را برای گسترش همکاری‌ها جبران کنیم. شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند موتور روابط تجاری دو کشور باشند و همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران و کرواسی در برگزاری همایش‌ها و جلسات رودررو و تبادل تجاری شناخت و آشنایی بیشتر را برای اعضای اتاق‌های بازرگانی و مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم خواهد آورد.

وی درخصوص سه مانع تجارت با این کشور نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: در دیدار خصوصی با رئیس‌جمهوری کرواسی از سه مانع برای همکاری‌های دو کشور یاد کردم. نخستین مانع، مسائل بانکی است که همچنان در این خصوص با چالش‌هایی مواجه هستیم. ما می‌خواهیم از کشور کرواسی به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به حوزه بالکان و اروپا استفاده کنیم. بنابراین حل موانع بانکی بسیار ضروری است. از سوی دیگر به قوانین سرمایه‌گذاری در این کشور اشاره کردم که قوانینی سختگیرانه است و مشارکت فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند. علاوه براین، حمل‌ونقل به این کشور نیز از دیگر موانعی بود که به آن اشاره داشتم و از وی خواستم تا این موضوع را ساماندهی کند. البته شرکت کشتیرانی ایران آمادگی خود را برای بهبود این بخش اعلام کرده است.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات بتواند شروعی برای آغاز فصل جدید روابط اقتصادی باشد. وی افزود: ما نیز از ظرفیت‌های دولتی خودمان برای گسترش روابط استفاده می‌کنیم و قول مساعدت می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرواسی نیز در این نشست حضور داشت. لوکا بوریلوویچ در جمع فعالان اقتصادی دو کشور با اشاره به اینکه کرواسی می‌تواند دروازه ورود به اروپا باشد، گفت: شرکت‌های کروات سعی کرده‌اند که در شرایط سخت نیز روابط خود را با ایران حفظ کنند.

وی به زمینه‌های همکاری بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در زمینه‌های انرژی، آب، جاده‌سازی سرمایه‌گذاری مشترک صورت دهیم چراکه در این زمینه‌ها دارای تجربه هستیم. همچنین کشتی‌سازی، ساخت‌وساز، انرژی، داروسازی، غذا، شیمی و انتقال دانش فنی نیز می‌تواند از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور باشد.

وی همچنین با اشاره به کیفیت بالای محصولات غذایی ایران اظهار کرد: من برای نخستین بار است که به ایران آمده‌ام و شنیده‌ام که محصولات غذایی ایرانی از جمله میوه و سبزیجات ایران دارای کیفیت بالایی هستند و می‌توانند زمینه‌ساز همکاری‌های دو کشور باشند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها