عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

آسیب‌شناسی افت صادرات غذا در سال 94

تاریخ: 1395/02/29

گروه بازرگانی: در هفدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در سال 1394، مورد آسیب‌شناسی و بررسی قرار گرفت. در این نشست، ابتدا گزارشی از وضعیت صادرات محصولات مختلف این بخش طی 10 سال گذشته ارائه شد و نمودار روند صعودی و نزولی هر یک از محصولات صادراتی مورد واکاوی قرار گرفت.

 

براساس گزارش تحلیلی کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران که بر پایه آمار و داده‌های گمرک ایران تدوین شده، عمده محصولات غذایی صادراتی ایران طی سال گذشته، با روند نزولی در صادرات مواجه شده است. بر این اساس، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در سال 94 نسبت به سال پیش از آن، از لحاظ وزنی 14 درصد کاهش یافته است. پسته و زعفران که جزو ارزآورترین محصولات کشاورزی ایران هستند نیز از گزند افت صادرات مصون نبوده‌اند به‌طوری که صادرات این دو محصول طی سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن، 27 درصد افت داشته است. براساس گزارش آماری کمیسیون، صادرات پسته طی سال 94 نسبت به سال پیش از آن، در حدود 450 میلیون دلار کاهش یافته است. همچنین صادرات پسته به مقاصد 9 کشور هنگ‌کنگ، قزاقستان، امارات، ویتنام، عربستان، هند، عراق، روسیه و هلند بیش از 44 هزار تن کاهش یافته است.

همچنین براساس این گزارش، از جمله محصولات صادراتی ایران که طی بازه 10 سال اخیر روند صعودی داشته اما در سال 94 صادرات آن سیر نزولی پیدا کرده، صنایع لبنی است و پایین‌تر بودن قیمت شیرخام در ترکیه و جلوگیری از عبور موقت شیرخشک ارزان قیمت توسط دولت برای صادرات و عدم تخصیص یارانه صادراتی توسط دولت باعث شده رقبای ترکیه‌ای بتوانند محصولات لبنی خود را به قیمت ارزان‌تری در عراق عرضه کنند و صادرات ایران کاهش یابد. همچنین در صنعت شیرینی و شکلات که صادرات آن با کاهش 18 درصدی روبه‌رو بوده است نیز مشکلات مشابهی وجود دارد و جلوگیری از عبور موقت شکر و وضع عوارض و تعرفه بالا برای واردات و بالا بردن قیمت شکر تولید داخل باعث شده است که قیمت مواد اولیه مصرفی این صنعت بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد و در نتیجه قیمت تمام‌شده محصول به‌عنوان یک مزیت اصلی رقابت در بازارهای بین‌المللی، نتواند جذابیتی برای مشتری‌های صادراتی داشته باشد.

در این نشست، کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، چالش‌ها و موانع پیش‌روی صادرات محصولات غذایی را محدودیت‌ها و موانع داخلی، شرایط و عوامل تولید، عدم‌حمایت‌های مناسب، تنوع کم بازارهای صادراتی و ضعف برندسازی در حوزه کشاورزی عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد: گزارش مکتوب آسیب‌شناسی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی و نیز راهکارهای تقویت آن از طریق این کمیسیون در اختیار وزارت جهادکشاورزی و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار خواهد گرفت.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها