عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

واگذاری بخشی از امور فرهنگ و هنر به بخش خصوصی

تاریخ: 1395/01/31

گروه بازرگانی: حمایت نکردن دولت از بخش خصوصی در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری و در نتیجه کم‌رنگ بودن نقش آن در این عرصه، یکی از مشکلاتی است که در صورت رفع آن می‌توان به گسترش مبادلات ایران و تعاملات فرهنگی و هنری با سایر کشورهای دنیا امیدوار بود؛ مشکلی که روز گذشته در نشست صبحانه کاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس اتاق بازرگانی ایران و فعالان بخش خصوصی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. علی جنتی با حضور در این نشست با اشاره به اینکه از اولویت‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، كاهش مجوزها و كاهش فرآیند صدور مجوزها است، از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری بسیاری از امور مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر از جمله نمایشگاه بین‌المللی كتاب، جشنواره فیلم، تئاتر و مجتمع‌های فرهنگی به بخش خصوصی خبر داد.



محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با حضور در این نشست گفت: اگرچه تعبیر اقتصاد فرهنگ و هنر در كشور ما چندان متداول نیست اما در دو دهه اخیر این تعبیر در گفتمان كشورهای پیشرفته دیده می‌شود؛ در واقع اقتصاد صنایع فرهنگی به‌عنوان منبعی پایان‌ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روزافزون در كشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: صنایع سینما، رسانه، موسیقی، چاپ و نشر از صنایع بسیار درآمدزا و اشتغال‌زا به شمار می‌رود كه در صورت سرمایه‌گذاری مناسب در آن، فواید سرشاری برای اقتصاد كشور خواهند داشت زیرا به ازای هر یك شغل در عرصه هنر، سه شغل در شاخه‌های وابسته به آن فعال می‌شود.

وی افزود: میانگین سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی كشورهای جهان اكنون بین 2 تا 12 درصد است و سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 رقمی بیش از 820 میلیارد دلار بود؛ نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از نظر ثروت‌آفرینی ملی نیز قابل بررسی است.

رئیس اتاق ایران گفت: در واقع در ثروت‌آفرینی ملی، میزان ارزش افزوده و درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری مانند تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، كنسرت‌های موسیقی، انیمیشن‌ها و صنایع دستی بسیار بالا است و صنایع فرهنگی از سودمندترین حوزه‌ها در تولید است.

جلال‌پور تسهیل آموزش مجازی فارسی و تاسیس انستیتوهای فارسی در عراق به‌عنوان پیش‌نیاز جذب دانشجو را از جمله اقدامات مطلوب در این زمینه اعلام كرد و افزود: علاوه بر این، اهمیت صنعت چاپ و لزوم توجه ویژه به آن باید مورد توجه قرار گیرد و باید در این صنعت تبدیل به صادركننده شویم.

وی گفت: علاوه بر این، ثبت تشكل‌های مربوطه و تكمیل حلقه تشكلی صنایع فرهنگی و ایجاد فدراسیون‌ها و كنفدراسیون مربوطه، مورد توجه و علاقه اتاق ایران است. رئیس اتاق ایران افزود: مقدمات تشكیل فدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر در اتاق ایران در حال انجام است.

در ادامه این همایش جنتی گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از اولویت‌ها، واسپاری فعالیت‌ها است و در حوزه فرهنگی و هنری می‌توان سرمایه‌گذاری كرد و به‌طور قطع جزو مواردی است كه توجیه اقتصادی خوبی دارد. جنتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد جشنواره فیلم و تئاتر را واگذار كند؛ در حال حاضر بخش‌هایی از نمایشگاه كتاب در حال واگذاری به بخش خصوصی است تا كاملا در اختیار ناشران و اتحادیه‌های نشر باشد؛ مجتمع‌های فرهنگی را نیز داریم واگذار می‌كنیم؛ این سیاست یك سیاست كلی است كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینكه دولت تاكنون 16 جلسه در ارتباط با رفع موانع تولید برگزار كرده است، گفت: همه موانع شناسایی شده است كه برخی باید در مجلس، برخی در دولت و برخی نیز در وزارتخانه‌ها برطرف شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه مسكن تلاش دولت این است كه این حوزه را از ركود خارج كند چرا كه 120 بخش به مسكن مرتبط است و رونق مسكن، رونق در سایر بخش‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت؛ در برخی پروژه‌ها دولت حتی حاضر است این امور را به قیمت صفر به مردم واگذار كند تا آنها اجرایی شود.

وی گفت: علاوه بر این دولت امسال در مدیریت ارزهای خارجی نیز تمركز خواهد داشت و همین‌طور شناسایی گلوگاه‌های فساد را مورد توجه قرار خواهد داد. جنتی افزود: گلوگاه‌های فساد كاملا شناسایی شده‌اند و ما هفت، هشت گلوگاه اساسی داریم كه مراكز فساد هستند و دولت آنها را شناسایی كرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مربوط به وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: بحث اقتصاد خلاق از سال 2001 در دنیا مطرح شده و اكنون در بسیاری از كشورها، نهادها و ساختارهایی ایجاد كرده‌اند و در برخی كشورها این نهادها زیر نظر بالاترین مقام‌ها قرار دارد.

جنتی گفت: در طول این سال‌ها احساس شد كه برخی حوزه‌ها توجیه اقتصادی و ارزش افزوده بالایی دارند؛ مثلا در حوزه هنرهای تجسمی در طول 4 تا 5 سال گذشته توجه ویژه‌ای شده است و حتی برخی بانك‌ها موزه‌هایی از هنرهای تجسمی را ایجاد كرده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه فیلم، اكنون فیلم‌های سینمایی یكی از حوزه‌هایی است كه قبلا توجهی به آن نمی‌شد اما اكنون با رونقی كه گرفته است نشان داده كه حوزه‌ای قابل‌توجه است.

جنتی اضافه كرد: یكی دیگر از اولویت‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كاهش مجوزها و كاهش فرآیند صدور مجوزها است، در حال حاضر بیش از 140 مجوز توسط وزارتخانه صادر می‌شود و این به شكلی است كه هر فرد، هراقدامی که بخواهد انجام دهد باید از وزارتخانه مجوز بگیرد و این در حالی است كه لزومی به این امر نیست؛ مثلا برای صدور مجوز موسسه فرهنگی، استعلام از اماكن عمومی را حذف كرده‌ایم.

وی گفت: علاوه بر این، فرآیندهای صدور مجوز نیز كاهش پیدا كرده است به‌طوری كه زمان صدور مجوز برای نشر كتاب از هفت تا هشت ماه به 25 تا 30 روزكاهش پیدا كرده و برای موسسه فرهنگی نیز زمان صدور مجوز از 5/ 1 تا 2 سال به 5/ 1 تا 2 ماه كاهش پیدا كرده است. وی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت مذاكرات ایران و عربستان در مورد حج پرداخت و گفت: متاسفانه در طول چند ماه گذشته دولت عربستان كارشكنی كرده است.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها