عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

فرود ایرفرانس بعد از 8 سال

تاریخ: 1395/01/31

گروه بازرگانی: شرکت هواپیمایی ایرفرانس پروازهایش به ایران را پس از 8 سال، از سر گرفت. 70 سال از اولین پرواز ایرفرانس به تهران می‌گذرد و در این سال‌ها رابطه این شرکت هواپیمایی با ایران فراز و فرودهای بسیاری را به همراه داشته است. ایرفرانس 12:20 روز یکشنبه 29 فروردین به وقت محلی از مبدا فرودگاه شارل دوگل پروازهایش به تهران را از سرگرفت. پروازهای ایرفرانس به ایران به قدری برای مدیران این شرکت حائز اهمیت بوده که وزیر حمل‌ونقل فرانسه و مدیرعامل این شرکت هواپیمایی به همراه دو نماینده ارشد شرکت هواپیماسازی ایرباس به همراه این پرواز به ایران آمدند. بر این اساس در این هیات اقتصادی، «مارک‌هامی» نایب رئیس شرکت ایرباس به همراه «تیموتی گاژیل» نایب رئیس توسعه تجاری شرکت ایرباس در منطقه خاورمیانه در ایران حضور به هم رساندند تا درباره آخرین وضعیت فروش 118 فروند هواپیمای ایرباس مذاکره کنند. همچنین این هیات اقتصادی متشکل از ۲۲ نماینده شرکت‌های فرانسوی است. مدیر ارشد اجرایی شرکت فرودگاهی ونسی، مدیر ارشد اجرایی ایرفرانس، مدیر کل توسعه فرودگاه پاریس، مدیر کل شرکت گلدن گروپ، مدیر کل بنادر شرکت بولره، مدیر کل شرکت راه‌آهن ملی فرانسه و نایب رئیس ارشد شرکت آلتون از جمله نمایندگان حاضر در این هیات اقتصادی هستند.





وزیر حمل‌ونقل فرانسه در مراسمی که به مناسبت راه‌اندازی دوباره این خط در فرودگاه برگزار شد، گفت: خط هوایی تهران- پاریس، نویدی برای تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی با ایران است. البته وی در مراسمی دیگر به مشکلات بانکی نیز اشاره کرده و آن را مانع مهمی در همکاری‌ها دانسته است.

قرار است سه پرواز در هفته مسافران ایران را از فرودگاه شارل دوگل پاریس به فرودگاه امام خمینی (ره) تهران برساند. رئیس ایرفرانس می‌گوید در صورت افزایش درخواست‌ها، پروازهای هفتگی افزایش خواهد یافت. پس از قطع پروازهای این شرکت در سال 2008 میلادی این نخستین بار است که هواپیمای ایرباس «ای 330» ایرفرانس وارد ایران شده است. آغاز پروازهای بین‌المللی از نتایج ملموس توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی موسوم به برجام است که با محدودشدن برنامه هسته‌ای ایران به لغو بسیاری از تحریم‌های جهانی منجر شد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آغاز همکاری شرکت‌های هوایی معتبر دنیا با ایران را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام دانست.

آنچه مسلم است با از سرگیری پروازهای ایرفرانس، کسانی که قصد سفر به ایران را دارند انتخاب بیشتری برای پرواز به تهران خواهند داشت. در حال حاضر شرکت آلمانی لوفت‌هانزا و شرکت اتریشی استریا ایر نیز با چند پرواز هفتگی به تهران، ایران و اروپا را به هم پیوند داده‌اند.

هواپیمای ایرفرانس حامل مسافران ویژه‌ای از جمله وزیر حمل‌ونقل فرانسه بوده است. آلن ویدالیس، وزیر حمل‌ونقل، دریا و شیلات فرانسه دو شب گذشته 29 فروردین ماه با حضور در مراسم از سرگیری پروازهای مجدد شرکت هواپیمایی ایرفرانس به ایران نسبت به از سرگیری پروازهای این شرکت هواپیمایی به ایران بعد از ۸ سال احساس خشنودی کرد.

در این مراسم فردریک گژه، مدیر اجرایی شرکت ایرفرانس نیز گفت: پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس ۳ روز در هفته و با هواپیمای ۳۰۰ صندلی انجام می‌شود. ضمن اینکه تمام همکاران من در بخش فروش بلیت و کادر پروازی در خدمت ایران هستند تا ارتباط شرکت هواپیمایی ایرفرانس با ایران و جهان بیش از پیش افزایش یابد.

همچنین اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری با بیان اینکه ایرفرانس نخستین شرکت هواپیمایی است که بعد از اجرای برجام پروازهای خود به ایران را پس از ۸ سال توقف از سر گرفت، افزود: شرکت ‌آ.د.پ. و ونسی فرانسه نیز از شرکت‌هایی هستند که در ساخت ترمینال‌های مسافری در فرودگاه‌ها با ایران همکاری می‌کنند.

 

نهایی شدن قرارداد ایرباس در هفته‌های آتی

آلن ویدالیس، وزیر حمل‌ونقل، دریا و شیلات فرانسه روز گذشته در دیداری دیگر در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر راه و شهرسازی از همکاری دو کشور خبر داد و افزود: در مذاکرات دو طرف همکاری‌های دو کشور بعد از توافقات انجام شده در سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه را بررسی کردیم و قرار است یک کارگروه آموزشی در حوزه هوانوردی همزمان با سفر به ایران برگزار شود.وزیر حمل‌ونقل، دریا و شیلات فرانسه با تاکید بر اینکه اهداف ما در چارچوب توافقات پاریس دنبال می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای راه‌اندازی شبکه حمل‌ونقل هوشمند و مشارکت با طرف ایرانی داریم و از مشارکت قابل توجه شرکت‌های فرانسوی در ایران بسیار خوشحالم و می‌توانیم شرکت‌های دو کشور را برای توسعه همکاری‌ها تشویق کنیم.

ویدالیس همکاری فرانسه در توسعه فرودگاه‌های ایران را یکی از پروژه‌های مهم عنوان کرد و گفت: در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مشکلاتی به‌ویژه در حوزه بانکی همچنان باقی است اما در تلاش هستیم با همکاری مقامات ایرانی این مشکلات را برطرف کنیم. وی ادامه داد: اخیرا طبق توافق وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه و بانک مرکزی ایران ابزارهای مالی فرانسه از جمله بیمه صادراتی بازگشایی شد که می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی دو کشور کمک کند. وزیر حمل‌ونقل، دریا و شیلات فرانسه با بیان اینکه همکاری با ایران را با همان کیفیت گذشته ادامه خواهیم داد، گفت: این همکاری‌ها نه فقط در سطح پروژه‌ها بلکه در زمینه آموزشی به ویژه مدرسه هوانوردی فرانسه و ایران و تامین هزینه‌های مالی برای شرکت‌های متوسط و کوچک ادامه خواهد داشت. ویدالیس در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت رفع موانع فروش هواپیماهای ایرباس به ایران یادآور شد: در این زمینه مذاکرات طولانی بین دو طرف انجام شد و انعقاد قرارداد این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد و تا چند هفته آینده نیز نهایی می‌شود.

وی درباره اینکه آیا فروش این هواپیماها نیازمند مجوز دولت آمریکا است یا خیر گفت: بیش از ۱۰ درصد تجهیزات ایرباس آمریکایی است؛ بنابراین به مجوز آمریکا برای انعقاد قرارداد نهایی نیاز داریم، در این زمینه مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم و به پیشرفت‌های زیادی دست یافته‌ایم.

 

سندهای همکاری حمل‌ونقلی ایران و فرانسه

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی کشور در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر حمل‌ونقل، دریا و شیلات فرانسه ضمن اظهار خرسندی از آغاز مجدد پروازهای ایرفرانس به ایران گفت: مطمئنم راه‌اندازی این پروازها به‌عنوان یک اقدام سمبلیک می‌تواند از توسعه روابط ایران و فرانسه حکایت کند.

وی ادامه داد: طی یک‌سال و نیم اخیر مذاکرات متعددی با فرانسه و شرکت‌های این کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفت و فرانسه جزو کشورهایی بود که بعد از شروع روابط تازه ایران با جامعه بین‌المللی در حوزه اقتصادی پیشگام بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو کشور برای پایداری و استحکام روابط خود متعهد هستند، افزود: با توجه به دور جدید روابط دو کشور باید این روابط را مدیریت و مراقبت کنیم.

آخوندی به مذاکرات ایران برای خرید هواپیما از شرکت ایرباس اشاره کرد و گفت: از حدود یک‌سال گذشته مذاکرات خود با این شرکت هواپیمایی را آغاز کردیم و بعد از اجرای برجام پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از این شرکت به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از امضای پیش قرارداد این خرید مذاکرات بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و شرکت هواپیماسازی ایرباس در حوزه‌های مختلف تعمیر و نگهداری، تامین مالی و جزئیات قرارداد نهایی با جدیت ادامه داشت. دو شرکت هما و ایرباس مذاکرات را به پیش می‌برند و ما نیز به‌عنوان دو دولت بر روند این مذاکرات نظارت داریم. وی از مذاکرات با فرانسه در حوزه‌های توسعه ناوگان ریلی، هوایی و دریایی نیز خبر داد و گفت: قرارداد بسیار خوبی در حوزه طراحی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، قم و مشهد بین دو کشور وجود دارد. همچنین در ارتباط با احداث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که فاینانس آن از طرف چین تامین می‌شود، در بخش مسائل فنی و تجهیزات با طرف فرانسوی مذاکراتی انجام شد.

آخوندی با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی ما با فرانسه رو به افزایش است، اضافه کرد: حجم مبادلات در سال جاری میلادی و سال‌های آینده رشد خوبی خواهد داشت ضمن آنکه در زمینه‌های حمایت‌های مالی و روش‌های تامین مالی پروژه‌ها برای بخش‌های هوایی، ریلی و دریایی طی چندماه گذشته موافقت‌نامه‌های خوبی به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: قطعا به دنبال این هستیم که شرکت هواپیمایی ایران ایر را که به‌عنوان ایرلاین ملی فعالیت می‌کند، بازسازی کنیم تا در سطح منطقه بتواند با ایرلاین‌های منطقه رقابت کند اما حمایت ما نباید به‌گونه‌ای باشد که نسبت به سایر شرکت‌های هواپیمایی رقابت ناسالم ایجاد شود.

وزیر حمل‌ونقل فرانسه در حالی از نهایی شدن انعقاد قرار داد خرید هواپیماهای ایرباس در هفته‌های آینده خبر داد که علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته در حاشیه این نشست درباره قرارداد ایرباس‌ها گفت هنوز زمان مشخص و دقیقی اعلام نشده و این پروسه زمانبر است. وی گفت: کل قرارداد باید ابتدا به نتیجه برسد. در پرداخت‌ها فاینانسرهای زیادی هستند که آمادگی دارند تا فاینانس این خریدها را انجام دهند و در فاینانس‌های خارجی مشکلی نداریم که البته در این‌باره چین و اروپایی‌ها آمادگی انجام این فاینانس را دارند.

 

آمادگی اروپایی‌ها و چین برای فاینانس خرید هواپیما

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به رایزنی دولت برای رفع مشکل مبادلات ارزی ایران با دنیا پس از برجام، افزود: در اروپا و به‌خصوص کشور فرانسه پوشش‌های بیمه‌ای در حال تامین است و در این‌باره مشکلی نیست اما باید روابط بین بانکی برقرار شود که این مقداری زمانبر است. وی ادامه داد: بین ایران‌ایر و ایرفرانس سند همکاری به امضا رسید، در مورد همکاری‌ فنی ایرفرانس و هما توافقاتی انجام شد که البته در گذشته‌ای دور وجود داشت و امروز این ارتباطات فنی مجددا برقرار خواهد شد.

عابدزاده با اشاره به اینکه قرارداد ایرباس‌ها مدام در حال بررسی است و در آینده نهایی می‌شود، اظهار کرد: ایرباس در حال اخذ مجوزهای لازم از اوفک (دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) است که پس از اخذ مجوزهای لازم قرارداد نهایی خواهد شد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: موضوع فاینانس که قسمت اصلی آن بحث پوشش‌های بیمه‌ای است، کلیات آن توسط اروپا و فرانسوی‌ها پذیرفته شد و بخش ارتباطات مالی آن باید بین بانک‌ها انجام شود.

 

تحویل ۴ فروند ATR در صورت تامین مالی

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر نیز در جمع خبرنگاران درخصوص مذاکرات ایرفرانس و ایران‌ایر، اظهار کرد: ما با ایرفرانس سالیان سال مانند سایر شرکت‌ها همکاری داشتیم اما به واسطه فشارهای دولت آمریکا و تحریم‌هایی که در صنعت هوایی بود، ایرفرانس هم مانند سایر شرکت‌ها مجبور شد که ارتباطش را با ما قطع کند. وی با بیان اینکه خوشبختانه پس از برجام مجوزهای لازم را برای همکاری با ایران‌ایر دریافت کردند، گفت: مدتی بین دو شرکت مذاکره برقرار بود و امروز در حد یک تفاهم‌نامه میان دو شرکت به امضا رسید. این تفاهم‌نامه بازگشت به سال‌های قبل در زمینه همکاری فنی و عملیاتی، تامین قطعات، تکنولوژی و آموزش است. مدیرعامل ایران ایر با اشاره به اینکه نیاز داریم تا فاصله‌ای را که در این سال‌ها به واسطه تحریم‌ها درخصوص موضوعات فنی و آموزشی به‌وجود آمده کامل کنیم، افزود: باید پرسنل آموزش لازم را ببینند تا نیازمند شرکت‌های خارجی نباشیم. پرورش با اعلام اینکه به دلیل اینکه هر دو شرکت عضو یاتا هستند می‌توانیم از سیستم‌های یاتا استفاده کنیم، گفت: یاتا سیستمی دارد که به دلیل تحریم‌ها برای ایران قطع شده بود و الان یاتا در تلاش است تا سیستم فروش بلیت مسافر، بارنامه بار و اتاق کلر(ACH) را برای ایران هم باز کند.

وی ادامه داد: یاتا وابسته به کشور کانادا است که در مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 نبود اما از این مذاکرات تبعیت می‌کند. اخیرا با دبیرکل یاتا جلسه‌ای داشتیم و در حال مکاتبه هستیم تا به واسطه برجام بتوانیم از امکانات یاتا برای ایران استفاده کنیم. مدیرعامل ایران ایر به یک توافق در حوزه بازرگانی میان این شرکت و ایرفرانس اشاره کرد و گفت: براساس این توافق، دو شرکت با همکاری یکدیگر بلیت می‌فروشند به‌طوری که مسافران می‌توانند با خریداری بلیت ایران ایر به پاریس رفته و پس از آن با ایرفرانس به مقصد دیگری بروند. پرورش افزود: ایران ایر قبل از تحریم سال ۲۰۱۰ با ۱۲۰ شرکت دنیا ارتباط اینترلاین داشتیم و بلیت می‌فروختیم که در حال حاضر پس از رفع تحریم‌ها با ۸۰ درصد این شرکت‌ها دوباره ارتباط برقرار کردیم. وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه خرید هواپیماهای ATR پس از رفع مسائل فاینانس اجرا می‌شود، گفت: امسال با حل مشکلات مالی، ۴ فروند از هواپیماهای ATR وارد ناوگان هوایی ایران ایر می‌شود، همچنین مشکل تامین سوخت هواپیماهای ایرانی حدود ۹۸ درصد حل شده است و فقط سه ایستگاه عملیاتی باقیمانده که هنوز با شرکت‌های تولیدکننده سوخت به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

 

 

 

تحلیل مدیران ایرفرانس از آغاز همکاری با ایران

گروه بازرگانی: مدیرعامل ایرفرانس در نشست ویژه خبری خود به مناسبت آغاز به همکاری این شرکت هواپیمایی با ایران اعلام کرد: قصد داریم پروازهای ایرفرانس به ایران را به روزانه یک پرواز برسانیم. وی با اشاره به تعداد زیاد ایرانیان مقیم آمریکا ابراز کرد: ایرفرانس می‌تواند در ترانزیت این مسافران از آمریکا به ایران نقش مهمی ایفا کند؛ چراکه با شرکت‌های آمریکایی روابط خوبی داریم. فردریک گژه در این کنفرانس خبری به خدمات ویژه این شرکت هواپیمایی به ایرانیان اشاره کرد و گفت: به‌زودی پروازهای ایرفرانس به ایران با هواپیمای ایرباس «ای.340» انجام می‌شود که بر این اساس 30 درصد ظرفیت مسافران را افزایش می‌دهیم. وی همچنین اظهار کرد: ما با راه‌اندازی این پروازها صنعت توریسم را توسعه می‌دهیم. از سوی دیگر با توجه به سیاست‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و فرانسه، این پروازها می‌تواند نقش موثری در جابه‌جایی تجار داشته باشد. ولمر بلوم، مدیر ارشد منطقه خاور میانه ایرفرانس نیز عنوان کرد: در حال حاضر توسعه همکاری با تهران جدیدترین هدف ما است. در این کنفرانس خبری راه‌های تهیه بلیت پروازهای ایرفرانس نیز مطرح شد. خرید از طریق کارت اعتباری یا کردیت کارت و خرید از طریق مراجعه حضوری به دفاتر ایرفرانس در ایران.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها