عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

موضع محتاطانه بوئینگ پس از سفر به ایران

تاریخ: 1395/01/25

گروه بازرگانی: سخنگوی بوئینگ با اشاره به سفر اخیر نمایندگان این شرکت به تهران گفت: بوئینگ درباره توانمندی‌های هواپیماهای مسافربری تجاری خود و خدمات پس از فروش با ایرلاین‌های ایرانی‌ که از نظر دولت آمریکا مجاز هستند، گفت‌وگو کرده است. اسفندماه سال 94، دولت آمریکا مجوز مذاکره بوئینگ با ایرلاین‌های ایرانی را صادر کرد تا راه را برای فروش نخستین هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را هموار کند. بر این اساس، با گذشت دو ماه از صدور مجوز دولت آمریکا، قرار شد که مدیران بوئینگ به تهران بیایند تا ابعاد همکاری‌های احتمالی این شرکت بزرگ هواپیماسازی با ایران را بررسی کنند. بر اساس این مذاکرات که اخیرا‌ طی دو روز بین نمایندگان شرکت بوئینگ با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سایر شرکت‌های هواپیمایی برگزار شد، مسوولان این شرکت سری‌های جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به کشورمان پیشنهاد کردند. بنا به گفته‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، در این مذاکرات چگونگی همکاری‌های آتی شرکت بوئینگ با ایران مورد بحث و گفت‌‌و‌گو قرار گرفت و نمایندگان بوئینگ نیز هواپیماهای قابل ارائه خود برای فروش به شرکت‌های هواپیمایی ایران را عرضه کردند که قطعا نحوه همکاری بوئینگ با شرکت‌های ایرانی در پشتیبانی از هواپیماهای موجود کشور و پایبندی به تعهدات در تصمیم ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما از شرکت بوئینگ تاثیر خواهد داشت.



این سفر مدیران بوئینگ به ایران در رسانه‌های مختلف، از جمله خبرگزاری رویترز بازتاب‌هایی داشته است. به نوشته این خبرگزاری، دبیر اتحادیه شرکت‌های هوایی ایران روز دوشنبه گفت هیاتی از شرکت بوئینگ به منظور مذاکره درباره فروش هواپیما به ایران سفر کرده است. این شرکت آمریکایی در تلاش است تا اطمینان یابد که از ایرباس، رقیب اروپایی‌اش در بازار ایران عقب نمانده است. ایرباس در ماه ژانویه، پس از لغو تحریم‌ها، با فروش 118 فروند هواپیما به ارزش حدود 27 میلیارد دلار بر مبنای فهرست قیمتی موافقت کرد. آمریکا نیز در ماه فوریه به بوئینگ مجوز داد تا با ایرلاین‌های ایران مذاکره کند، اما اعلام کرد این شرکت برای فروش به ایران به مجوز دیگری نیاز دارد، چراکه هنوز برخی از تحریم‌های آمریکا پابرجا است. در عین حال خبرگزاری فرانسه از تلاش این شرکت برای کسب اطلاعات در مورد توانمندی‌های هوایی ایران خبر داد و نوشت: شرکت بوئینگ پس از انجام گفت‌و گوها با شرکت‌های ایرانی برای تامین هواپیما در هفته گذشته، روز دوشنبه موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کرد.

این شرکت که 2 ماه پیش مجوز فروش هواپیما به ایران را از دولت آمریکا دریافت کرد، اذعان کرد از این گفت‌و گوها برای فهمیدن نیازهای ایرلاین‌های ایران و قابلیت‌های هواپیمایی این کشور پس از دهه‌ها تحریم استفاده کرده است. جان درن، سخنگوی بوئینگ گفت: بوئینگ در مورد قابلیت‌های هواپیماهای مسافربری تجاری خود و خدمات پس از فروش با ایرلاین‌های ایرانی تایید شده از سوی دولت آمریکا، گفت‌وگو کرده است. وی افزود: این نشست‌ها ما را قادر ساخت تا درک بهتری از وضعیت کنونی ناوگان هوایی، ساختار مسیرهای هوایی و برنامه‌های آنها برای فعالیت‌های آتی پیدا کنیم. به نوشته این خبرگزاری، بوئینگ پس از لغو بخشی از تحریم‌های ایران در ماه ژانویه، از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز بررسی بازار ایران را دریافت کرد. با این حال، از ایرباس که آزادی بیشتری از زمان لغو تحریم‌ها دارد، عقب مانده است. درن افزود: بوئینگ هنوز به تایید واشنگتن برای قطعی کردن هرگونه قراردادی با ایران نیاز دارد. با توجه به نشست‌های اولیه با ایرلاین‌های ایرانی، فهمیدیم که وضعیت در این منطقه پیچیده و در حال تغییر است و ما همچنان به پیروی از هرگونه دستورالعمل به روز شده دولت آمریکا ادامه می‌دهیم.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها