عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تشکیل کارگروه ویژه تابستانی آب

تاریخ: 1395/01/17

خبرگزاری مهر: معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه کارگروه ویژه‌ای به منظور تصمیم‌گیری برای تامین آب در فصول گرم سال تشکیل شده است، گفت: کارگروه فعالیت خود را بر مبنای تدوین سناریوهای بدبینانه دنبال می‌کند. رحیم میدانی درباره دستور وزیر نیرو برای تشکیل کارگروه ویژه تامین آب در فصول بهار و تابستان و همچنین بررسی وضعیت استان‌ها به لحاظ ذخایر آب موجود گفت: هر سال در برخی از شهرها که احساس می‌کنیم اگر تدبیری نشود و قبل از شروع فصل سناریو‌سازی صورت نگیرد و برای هر برنامه‌ای راه‌حل شناسایی نشود، ممکن است به بحران تامین آب برخورد کنیم.معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار کرد: هدف اصلی از تشکیل کارگروهی که بتواند وضعیت منابع آب کشور را رصد کند، این است که در جاهایی که احساس نگرانی از بابت تامین آب شرب مورد نیاز می‌شود، بتوانیم پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم.میدانی خاطرنشان کرد: در عین حال، در مناطقی که وضعیت منابع آب خوب است و احساس مشکل نمی‌شود برنامه‌ریزی خاصی نخواهیم داشت. البته رفع کلی مشکل کشور در بخش آب نیازمند اجرای یکسری پروژه‌های بزرگ است و در برخی شهرها مانند کرمان تا زمانی که پروژه انتقال آب از سد بهشت‌آباد اجرا نشود مشکل خواهیم داشت و کمبود آب داریم.



وضعیت تامین آب کرمان، سنندج و اصفهان

این مقام مسوول در وزارت نیرو ادامه داد: در کارگروه تصمیم‌گیری می‌کنیم که تا آن زمان به‌عنوان نمونه چند حلقه چاه احداث شود یا چند حلقه چاه موجود را خریداری کنیم، همچنین چگونه از منابع آب قنوات استفاده کنیم و برنامه‌ریزی‌ها را با چه محوری پیش ببریم. وی تاکید کرد: سال گذشته برای تامین آب شهر سنندج مشکل داشتیم و این احتمال وجود داشت که در سال جاری مجددا با این مشکل برخورد کنیم، اما تا قبل از اینکه تراز آب سد قشلاق پایین بیاید پمپاژی را اجرا کردیم که در صورت نیاز بتوانیم استفاده کنیم و این تصمیمات در کارگروه اتخاذ می‌شود که البته نیازی به استفاده از پمپاژ نشد، ولی پیش‌بینی آن صورت گرفته بود. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه در زمینه تامین آب روی سناریوهای بدبینانه کار می‌کنیم، اظهار کرد: ما می‌گوییم ممکن است به‌عنوان نمونه در سد قشلاق برای تامین آب شهر سنندج به کمتر از تراز مناسب آب سد برسیم و در این صورت هیچ راهکاری نخواهیم داشت؛ از این رو سال گذشته طرح پمپاژ آب را اجرا کردیم.

میدانی افزود: همچنین در بندرعباس نگرانی‌هایی برای تامین آب داشتیم و در اصفهان در حال حاضر پیش‌بینی‌هایی صورت می‌گیرد و ممکن است زاینده‌رود به اندازه نیاز ما باشد و در این صورت ما هیچ‌گونه مشکلی نخواهیم داشت. پیش‌بینی فعلی این است که بتوانیم از زاینده‌رود برای تامین آب اصفهان در فصل گرم امسال 1/ 1 میلیارد دلار آب برداشت کنیم، ولی اگر چنین نشود ما باید خود را آماده تامین آب از سایر منابع کنیم و ما در کارگروه روی این موارد تصمیم‌گیری می‌کنیم.این مقام مسوول در وزارت نیرو تصریح کرد: در کارگروه علاوه‌بر این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها، ممکن است به جایی برسیم که دیگر راهی برای تامین آب نداشته باشیم و آنگاه از مصرف‌کنندگان خواهیم خواست که مثلا ۱۵ درصد از مصارف خود را در شبانه‌روز کاهش دهند. شاید هم بتوان بخشی را با تولید اضافه جبران کرد و بخشی را نیز مردم صرفه‌جویی کنند. به گفته وی، عملکرد اصلی کارگروه در شهرهایی است که هر سال برای تامین آب شرب مورد نیاز آنها نگرانی‌ها و مشکلاتی وجود دارد و ما برای عبور از بحران‌های احتمالی آبی سناریوسازی می‌کنیم. برای امسال ما برای تامین آب شهر سنندج هیچ‌گونه نگرانی نداریم و خوشبختانه سدهای استان‌های تهران نیز در حد قابل‌قبولی است و ما از این بابت هم نگرانی تامین آب نداریم که البته مردم باید دقت کنند زیاده‌روی در مصرف آب نداشته باشند.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها