عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

نقش اتاق‌های استانی در دوران پساتحریم

تاریخ: 1394/12/26

گروه بازرگانی: پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 و اجرای برجام، تمایل شرکت‌های خارجی برای همکاری صنعتی و تجاری با ایران، به شکل گسترده‌ای افزایش یافت. به دنبال این شرایط شاهد افزایش ترافیک حضور هیات‌های خارجی در اتاق ایران و دعوت گسترده از هیات‌‌های اقتصادی کشورمان برای سفر به کشورهای مختلف جهان بودیم. نکته جالب توجه در این دور از مذاکرات بخش خصوصی ایران با فعالان اقتصادی دیگر کشورها، حضور و مشارکت جدی‌‌تر شرکت‌های ایرانی خارج از پایتخت در این فرآیند است. معاونت امور استان‌‌های اتاق ایران به‌عنوان هماهنگ‌‌کننده و هدایت‌ گر فعالیت اتاق‌های سراسر کشور، تلاش دارد تا مذاکراتی ثمربخش با بهره‌وری حداکثری و مدیریت ریسک برای شرکت‌های داخلی و خارجی را رقم بزند. در همین راستا نشست تخصصی یکسان‌سازی رویه‌های تعامل بین‌المللی برای اتاق‌های استانی را با همکاری معاونت بین‌الملل اتاق ایران برگزار کرد. در این راستا به منظور بررسی ابعاد این برنامه و همچنین شناخت رویه‌ها و ظرفیت‌های موجود در این بخش، اتاق بازرگانی ایران گفت‌وگویی را با سیدجواد زمانی معاون استان‌‌های اتاق ایران داشته است.



زمانی با اشاره به اینکه اکثر اتاق‌های استانی تمایل و توانایی اعزام و پذیرش هیات‌‌های اقتصادی خارجی را دارند اما باید از پراکنده‌ کاری و انجام کارهای موازی پرهیز شود، گفت: بر این اساس لازم است استانی که در یک حوزه کاری توانمندی بیشتری دارد، یا از تخصص کارشناسی بالاتری برخوردار است در آن حیطه کاری مشارکت بیشتری داشته باشد. راهبرد اتاق این است که اتاق‌های سراسر کشور برای تجارت و مذاکره تجاری با همه کشورها آزادی‌عمل داشته باشند؛ البته ضروری است اتاق ایران را مطلع کنند تا اگر نیاز به هماهنگی بود، بتوانیم به آنها کمک کنیم.

وی در ارتباط با روند مشارکت اتاق‌های استانی در فرآیند ورود و خروج هیات‌های تجاری خارجی به کشور گفت: پس از آنکه معاونت بین‌الملل درخصوص پذیرش یک هیات تجاری خارجی هماهنگی لازم را انجام داد، اطلاعات کامل را به همه اتاق‌ها اعلام می‌کنیم تا بتوانند از فرصت مذاکره رودررو استفاده کنند و همچنین پتانسیل‌های اقتصادی استان خود را به این هیات، ارائه کنند. مشابه همین رویه را درخصوص هیات‌های اعزامی هم داریم. درخصوص هیات‌هایی که استان‌ها اعزام یا پذیرش می‌کنند، به بقیه استان‌ها هم اعلام می‌شود تا متناسب با توانمندی‌شان در آن مشارکت داشته باشند.

وی در ارزیابی از مذاکرات تجاری در هفته‌های اخیر گفت: معاونت استان‌ها، ماهیت قراردادهایی که بین اعضای اتاق‌های سراسر کشور و شرکای خارجی‌شان منعقد می‌شود را بررسی نمی‌کند و وظیفه خود را شناساندن پتانسیل استان‌های مختلف به هیات‌های خارجی می‌داند. اما اطلاعاتی که در اختیار داریم نشان می‌دهد عملکرد هیات‌هایی که به ایران رفت و آمد می‌کنند تا در اتاق ایران با بخش خصوصی کشورمان مذاکره کنند، فعلا در حد وزن‌کشی و تبادل تفاهم‌نامه اولیه بوده است.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها