عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

استراتژی ایران در انتخاب شریک تجاری

تاریخ: 1394/12/20

گروه بنگاه‌ها-لیلا اکبرپور: مدیر عامل شرکت بهین انرژی سرآمد و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی درخصوص دوره پساتحریم، گفت: هم اکنون زمان سختگیری ایران در مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی است، زیرا هنوز نرخ بازدهی پول در ایران بالا است و همچنین ایران در دوران تحریم ثابت کرده که تحت هر شرایطی به قول و قرارهای خود با طرف‌های خارجی پایبند بوده و امنیت سرمایه آنها را حفظ کرده است.



کیا کیایی درباره تغییر رویکرد ایرانیان در دوره پساتحریم به «دنیای اقتصاد» گفت: یکی از مواردی که در دوره پساتحریم خیلی اهمیت دارد و خیلی پررنگ می‌شود، تغییر رویکرد کشورهایی است که در دوران تحریم یا با ایران کار نمی‌کردند یا بسیار سخت و مشکل کار می‌کردند. وی با بیان اینکه کشورهای فوق ایران را به‌ عنوان یک بازار برای کالاها و خدمات فنی و مهندسی‌شان در نظر گرفته‌اند، افزود: ایران در دوره پساتحریم بیشتر به مشارکت در سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی فکر می‌کند، در حالی که در دوران تحریم خیلی از پروژه‌های مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی، راه و سایر طرح‌های عمرانی ما با کندی حرکت کرد؛ خیلی از صنایع تکمیلی و صنایع کوچک و متوسط ما نوسازی و بازسازی و بهسازی نشدند و نیاز به نوسازی یا حتی بازسازی دارند. وی ادامه داد: بنابراین استراتژی اقتصادی ایران در دوران پس از تحریم و همراستا با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این است که شرکای تجاری خود را در دوره پساتحریم از بین کشورهایی انتخاب کند که توانایی انتقال دانش فنی، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشارکتی را داشته باشد.

کیایی افزود: ایران در دوره پساتحریم برای اینکه به رشد اقتصادی مورد نظر خودش برسد، حتما به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. در حال حاضر بیش از 90 درصد تامین منابع مالی‌ در اقتصاد ایران بر عهده بانک‌ها است و این اصلا خوب نیست، در اقتصاد پیشرفته شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری نباید تا این اندازه به بانک‌ها وابسته باشند؛ مدل‌های مختلف باید تعریف شود. به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران و کره، کره‌جنوبی یکی از کشورهایی است که در دوران تحریم با ایران خوب کار کرد و برای دوره پساتحریم برنامه‌ای مدون و بلندمدت دارد. چون ایران بازاری است که در آن دوران به‌دستش آورده و نمی‌خواهد به راحتی آن‌ را به رقبا واگذار کند، مضاف بر اینکه می‌خواهد بازارش را توسعه دهد. کیایی ادامه داد: کره‌جنوبی به ایران به چشم یک‌ هاب منطقه نگاه می‌کند که اگر در آن سرمایه‌گذاری کند، سرمایه‌اش امنیت دارد و از طریق آن می‌تواند به همسایه‌های ایران، مثل عراق - افغانستان و کشورهای CIS هم خدمات و کالا بفروشد.

وی یادآور شد: کره‌جنوبی در دوران تحریم خرید نفتش را از ایران ادامه داد و خیلی از کالاها را به ایران صادر کرد. البته با شرایط خاصی که منافع بیشتری را هم برایش تامین می‌کرد، به هرحال در اقتصاد وقتی که شما دست بالا و قدرت چانه زنی بالاتری دارید، حتما از این مزیت استفاده می‌کنید برای اینکه بتوانید سود بیشتری را نصیب خودتان کنید و الان هم در پساتحریم، برنامه دارد که هم این بازار را از دست ندهد هم آن را توسعه دهد. کیایی درخصوص چالش‌های ایران در دوره پساتحریم، گفت: ایران در دوران پساتحریم با دو تا مساله، به‌صورت خیلی حاد مواجه خواهد شد. یکی از آنها سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت و حتی سرمایه در گردش در جهت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، مانند طرح‌های بالادست نفت و گاز و پتروشیمی، برق، طرح‌های عمرانی، راه و ساختمان خواهد بود و همچنین سرمایه‌گذاری برای بازسازی یا نوسازی واحدهای کوچک و متوسط است. تولید‌کنندگان در بخش‌های مختلف، طی این سال‌ها به دلایل مختلف اقتصادی و نبود شرایط امید بخش، منتظر بودند که ببینند حالا چه اتفاقی می‌افتد و چه می‌شود و سرانجام چه خواهد شد و مباحث با اهمیت توسعه‌ای‌شان متوقف مانده ‌است.

وی اظهار کرد: چیزی که تجار ما الان باید به آن خیلی توجه کنند، همین موقعیت است. ایران در دوره پساتحریم اصلا در شرایط قبل نیست. اقتصاد جهانی هم در شرایط ایده‌آل و خوبی نیست. اگر این صحبت‌ها را زمانی که نفت گران بود می‌کردیم، خریداری در دنیا نداشت، چون وضع همه خوب بود. الان وضع اقتصاد جهانی خیلی وضعیت خوب و مناسب نیست. ما الان قدرت چانه‌زنی بالا داریم و می‌توانیم پروژه‌هایمان را با قیمت تمام شده کمتری به نتیجه برسانیم و فرصت خوبی است. حتما سرمایه‌گذار خارجی این را درک می‌کند. چه بانک باشد، چه به اصطلاح investment company، چه مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهند پول و سرمایه بیاورند. تاجران و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران باید به این نکته توجه کنند یعنی حتما باید از طرفشان بخواهند که واردکننده کالا به ایران نباشند بلکه باید سرمایه و تکنولوژی نیز با خود بیاورند.

وی افزود: الان موقعیت خوبی است برای فعالان اقتصادی ما است که شریک خارجی پیدا کنند؛ به‌خصوص در بخش خصوصی. یک اتفاقی که در دوره تحریم برای ایران افتاد و این خیلی اعتبار تجاری‌اش را در مقابل سایر کشورها بالا برد این بود که ایرانی‌ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی تمام تعهداتی را که در مقابل شرکای خارجی‌شان داشتند، انجام دادند و در هیچ موردی برای سرمایه‌گذار خارجی مشکلی ایجاد نشد، حتی اقساط فاینانسورها هم به موقع پرداخت شد باوجود آنکه در بررسی‌های قبل از تحریم بازپرداخت بخشی از این فاینانس‌ها با فاینانس‌های جدید پیش‌بینی شده بود. این خیلی اهمیت دارد که شما در تجارت بین‌الملل به موقع به تعهدات‌تان عمل کنید. عضو هیات رئیسه اتاق ایران و کره اظهار کرد: فرصت بعدی این است که اگر ما می‌خواهیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم، طرح توسعه اجرا کنیم و اگر می‌خواهیم خطوط تولیدمان را بازسازی و نوسازی کنیم، الان وقتش است چون قیمت ماشین‌آلات و مواد اولیه، قیمت فولاد، آهن، آلومینیوم و مس پایین آمده ‌است.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها