عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

جزئیات مذاکره دارویی با سوئیس

تاریخ: 1394/12/13

گروه صنعت و معدن: رئیس‌جمهوری سوئیس به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و یکی از تاثیرگذارترین مقامات اتحادیه اروپا چند روزی به همراه یک هیات بلندپایه میهمان ایران بود، هیاتی که در آن نمایندگان شرکت‌های بزرگ اقتصادی این کشور از جمله چند شرکت داروسازی حضور داشتند؛ شرکت‌هایی که برای مذاکرات و سرمایه‌گذاری به ایران آمده بودند. اتاق بازرگانی تهران درباره جزئیات این مذاکرات و خروجی آن با ناصر ریاحی رئیس هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو کارگروه دارو اتاق مشترک ایران و سوئیس گفت‌و‌گویی انجام داده که در ادامه می‌آید:



به‌عنوان سوال اول جزئیات مذاکره با شرکت‌های داروسازی سوئیس را توضیح دهید؟

به‌صورت کلی 10 درصد صادرات سالانه کشور سوئیس را دارو تشکیل می‌دهد و در اقتصاد این کشور دارو نقش بسیار مهمی دارد. در سفر هیات سوئیسی که به همراه رئیس‌جمهوری این کشور به ایران آمدند و اتفاق مهمی بود، دو شرکت بزرگ داروسازی سوئیسی که جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان هستند، به اضافه چند شرکت کوچک حضور داشتند و من هم به‌عنوان عضو کارگروه دارو اتاق مشترک ایران و سوئیس در برخی از جلسات حضور داشتم.

 

آیا در طول سفر قراردادهایی بسته شد یا مذاکراتی برای حضور این شرکت‌ها در ایران صورت گرفت؟ کیفیت حضور به چه صورت خواهد بود؟

صحبت‌های بسیار و مذاکراتی برای حضور این شرکت‌ها در ایران صورت گرفت و این شرکت‌ها علاقه بسیاری برای ورود به ایران و سرمایه‌گذاری از خود نشان دادند و حتی جلسه و نشستی هم با رئیس سازمان غذا و دارو داشتند، اما به‌نظر می‌رسد که زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در دارو در کشورما وجود ندارد.

 

چه مشکلاتی وجود دارد؟

چالش اصلی محدود بودن بازار است که از سوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و از طرف دیگر مقررات دست و پا گیر و محدودکننده بسیاری وجود دارد که برنامه‌ریزی در حوزه دارو و صنایع داروسازی را ممکن نمی‌سازد.

 

با توجه به این گفته‌ها یعنی مذاکرات این شرکت‌ها برای حضور در ایران و سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای تولیدی، مثبت نبود؟

مذاکرات برای سرمایه‌گذاری مثبت نبود و مذاکرات نتیجه‌ای به همراه نداشت. بعد از جلساتی که این شرکت‌ها با مسوولان داشتند وقتی با آنها گفت‌و‌گو کردیم، از شرایط راضی نبودند و هیچ‌کدام برداشت مثبتی نداشتند.

 

برای واردات چی؟ آیا صحبت‌هایی شد و نتیجه به چه شکلی بود؟

واردات اتفاق تازه‌ای نیست زیرا همین حالا هم شاهد واردات دارو از این شرکت‌ها و کشور سوئیس به ایران هستیم و این نکته جدیدی نیست، مهم سرمایه‌گذاری است که زمینه آن وجود ندارد.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها