عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

هم‌اندیشی بین‌المللی برای فولاد ایران

تاریخ: 1394/11/28

گروه بازرگانی: ارزیابی‌ها از چشم‌انداز صنعت فولاد جهان حاکی از این است که رکود حاکم بر این صنعت در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت، اما به مرور تا دو سال آینده رونق به این صنعت باز می‌گردد. فولاد یک کالای کاملا جهانی است و بدون در نظر گرفتن شرایط بازارهای جهانی نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد. به همین بهانه روز گذشته در ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، تحلیلگران و بازیگران اصلی صنعت فولاد جهان، به بررسی وضعیت این صنعت استراتژیک در تهران پرداختند. پیترمارکوس، تحلیلگر و موسس شرکت World Steel Dynamics؛ جیانپترو بندیتی (Gianpietro Benedetti)، مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا؛ برکارد دامن (Burkhard Dahmen)؛ الیاس گونزالس (Elias Gonzalez Gil) و Yang Zunqing، قائم مقام دبیر کل انجمن آهن و فولاد چین از جمله افرادی بودند که در این همایش سخنرانی کردند.



آنها همچنین با بررسی وضعیت تولید فولاد در ایران و چالش‌های پیش‌رو، بر استفاده از فناوری و تجهیزات جدید در توسعه این صنعت تاکید کردند. پیتر مارکوس، یکی از بزرگ‌ترین تحلیلگران فولاد در دنیا و موسس شرکت World Steel Dynamics (از بزرگ‌ترین شرکت‌های تحلیل بازار فولاد) سخنرانی خود را با طرح این پرسش که آیا بازار فولاد مناسب‌ترین بازار است و در حال حاضر در صنعت فولاد جهان با چه مانعی روبه‌رو هستیم، آغاز کرد. به اعتقاد وی، صنعت فولاد جهان اسیر کاهش تقاضای فولاد در چین است. در دنیای صنعتی ما شاهد ستاره‌های جدیدی هستیم در حالی که ستاره‌های دیگر افول می‌کنند. وی با اشاره به اینکه چین پروژه‌های جدیدی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در گذشته کشورهای فرانسه، اسپانیا و پرتغال در این صنعت امپراتوری خود را داشتند و الان ما این امپراتوری را در چین داریم؛ اما در این بازار انقلاب فناوری است که مانند اژدر عمل می‌کند. مارکوس با اشاره به وضعیت آشفته در صنعت فولاد اظهار کرد: گزارش اخیر ما نشان می‌دهد که شرایط خروج از بحران در صنعت فولاد در سال 2016 میلادی 60 درصد بیشتر از گذشته است. سال جاری میلادی سال جدی برای شرکت‌های فولادی است. وی با بیان اینکه الان یک فاجعه قیمتی در دنیا داریم، ادامه داد: این روزها ابرفولادسازان جهان به نوعی خودکشی مالی رسیده‌اند. یوان ضعیف شده و اقتصاد چین به خوبی گذشته عمل نمی‌کند. اما به نظرم در سال آینده میلادی اوضاع بهتر خواهد شد.

این تحلیلگر بازار فولاد افزود: در حال حاضر صادرات فولاد کاهش پیدا کرده و تقاضا در چین رو به افول است؛ بنابراین زمان آن است که ایران سرمایه‌گذاری بیشتری را در صنعت فولاد جذب کند. وی با ارزیابی اینکه در سال 2018 با کمبود فولاد مواجه خواهیم بود، گفت: از سوی دیگر هزینه‌های تولید نیز کاهش پیدا خواهد کرد که این می‌تواند باعث شود فرصت‌های بیشتری در این حوزه به وجود آید. وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها در چین در حال کاهش است، اما این کشور دوران گذار را طی می‌کند، تاکید کرد: در چین روزهای خوب سپری شده و تقاضا هم اکنون برای فولاد کاهش یافته است. در حال حاضر 72 شرکت در این کشور ورق‌های گرم تولید می‌کنند و تلاششان این است که قیمت تولید خود را کاهش دهند؛ این در حالی است که کنترل این جریان بسیار سخت است. وی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز صنعت فولاد در ایران و زایش مجدد این صنعت اظهار کرد: در حال حاضر تورم در ایران حدود 15 درصد است و چالش‌های اقتصادی بسیاری وجود دارد؛ اما وجود گاز طبیعی با قیمت ارزان، بهترین مزیت است. از سوی دیگر با کاهش ریسک در ایران و افزایش ارزش ریال، می‌توان پیش‌بینی کرد که بهره‌وری در ایران و به تبع آن سرمایه‌گذاری افزایش یابد. اما نقطه منفی در توسعه صنعت فولاد ایران شبکه حمل‌ونقل ریلی است. کیفیت سنگ‌آهن و مواد اولیه نیز مساله دیگر در این صنعت است. وی تامین منابع مالی برای کوره‌های فولادی را نیز دارای اهمیت دانست و تاکید کرد: دولت‌ها نباید در انتقال مهارت به کشور مانع ایجاد کنند. وی همچنین توصیه کرد: موثرترین حربه صنعت فولاد فناوری و تجهیزات جدید است. وی با بیان اینکه انقلاب فناوری در صنعت فولاد رخ داده است، بر مسائل زیست محیطی در این صنعت نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط امروز صنایع فولاد ایران باید به مقوله کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز توجه کنند. جیانپترو بندیتی (Gianpietro Benedetti)، مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. وی اظهار کرد: این روزها بخش اعظم افزایش تولید فولاد در منطقه خاورمیانه و آسیا خواهد بود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سال 2016 وضعیت صنعت فولاد نویدبخش نخواهد بود و در سال 2017 وضعیت بهتر خواهد شد و سال 2018 را می‌توان روزنه‌های رونق و شاهد وضعیت بهتری باشیم. علت این موضوع افزایش قیمت فولاد و افزایش صادرات چین است. وی در مورد وضعیت فولاد در ایران نیز گفت: ایران یک کشور فوق‌العاده برای تولید فولاد به دلیل داشتن منابع نفت و گاز است.

وی پیشنهاد کرد که تولید فولاد در ایران تنها در محصولات مصرفی متمرکز نباشد، بلکه باید در عرصه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا (از جمله صنعت هواپیمایی و تولید لوله‌های فولادی خاص و...) ورود پیدا کند. مطمئن باشند تقاضا برای آنها وجود دارد؛ زیرا قرار است تا 10 سال آینده ظرفیت تولید فولاد در ایران به 55 میلیون تن برسد. وی با اشاره به قراردادهای جدیدی که بین ایران و ایتالیا در سفر حسن روحانی به این کشور امضا شده، گفت: با استفاده از ظرفیت‌های ایران می‌توان میزان تولید فولاد را افزایش داد. وی تاکید کرد: ایران موقعیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی دارد و باید با بهره گرفتن از این مزیت‌ها سعی کند میزان آلایندگی اش را در صنایع فولاد کاهش دهد. کاهش آلایندگی کربن به این حوزه کمک بسیاری خواهد کرد. وی افزود: شرکت دانیلی از سال 1981 در ایران فعالیت داشته و در اغلب پروژه‌های توسعه‌ای فولاد و صنایع معدنی حضور داشته است. زمان آن رسیده که خدمات تولیدی را افزایش دهیم و همکاری‌ها را افزایش دهیم. وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه در ایران صنایع فولادی می‌تواند رشد کند و در زمینه سنگ‌آهن هم همکاری کنیم. در حال حاضر به دنبال شرکت مشترکی هستیم که فعالیت‌مان را توسعه دهیم. در واقع زمان آن رسیده که یک مرکز خدمات تولیدی داشته باشیم. در ادامه این همایش برکارد دامن (Burkhard Dahmen)، مدیرعامل گروه «اس‌ام‌اس» آلمان (از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی) نیز مطالبی را در ارتباط با وضعیت این شرکت و همکاری‌هایش با ایران ارائه کرد. به گفته دامن از سال 1970 گروه «اس‌ام‌اس» با شرکت‌های ایرانی از جمله ایمیدرو پروژه‌های مشترکی را انجام داده و هم‌اکنون نیز با فولاد هرمزگان وارد مشارکت شده است.

دامن افزود: «اس‌ام‌اس» در زمینه فناوری اطلاعات، اتوماسیون، ملاحظات اقتصادی و زیست‌محیطی پیشرفت‌های گسترده‌ای را صورت داده و با توجه به اینکه در ایران مساله آبی و زیست‌محیطی مطرح است، می‌تواند مورد توجه بیشتر واقع شود. دامن گفت: یکی از بارزترین ویژگی‌های ما استفاده از شیوه‌های جدید برای تولید کیفی محصولات است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال انجام پروژه Compact Rolling Cooling هستیم، گفت: با انجام این عمل می‌توانیم مصرف انرژی را تا حدود زیادی کاهش دهیم. وی به سایر ویژگی‌های گروه «اس‌ام‌اس» اشاره کرد و گفت: شیوه خنک‌سازی (کاهش 150 درجه‌ای دمای تولید) به منظور تولید با سرعت بالاتر و استقامت بیشتر محصولات همچنین بررسی سطح محصولات با استفاده از شیوه‌های اندازه‌گیری به منظور تولید کیفی‌تر محصولات از سایر اقداماتی است که «اس‌ام‌اس» را متمایز از سایر شرکت‌ها می‌کند. وی گفت: ما علاوه بر همکاری در پروژه‌های تولید، مایلیم خدمات مشاوره‌ای را نیز از طریق شرکت‌های مشاوره‌ای وابسته خود ارائه دهیم. وی افزود: همچنین در تلاشیم تا ظرف سال جاری برای ارائه خدمات در محل، کارگاه‌هایی را برای آموزش خدمات تعمیرات احداث کنیم که نه‌تنها در احداث کارخانه بلکه در کل فرآیند با ایران شریک باشیم.

 

پروژه‌های سارایه برای فولاد ایران

الیاس گونزالس (Elias Gonzalez gil) مدیر عامل شرکت سارایه اسپانیا نیز در این همایش با بیان اینکه این شرکت همواره به همکاری با ایران ادامه داده و این امر شامل دوران تحریم نیز می‌شده درخصوص برنامه‌های این شرکت در آینده گفت: شرکت سارایه اولین شرکتی است که اولین سرمایه‌گذاری مشترک را در شمس آباد انجام داد، ما برای دوره چهارم صنعتی ایران برای توسعه فولاد ایران آماده هستیم و در این خصوص نیز پروژه sks1 را از سال گذشته که ایران در تحریم بود آغاز کردیم. هرچند با مشکلات بسیاری مواجه شدیم با این حال این پروژه به سختی پیش رفت، پروژه جهان آرا در خرمشهر یکی دیگر از پروژه‌هایی است که شرکت سارایه در دست اجرا دارد و در این خصوص نیز توافقات صورت گرفته است. به گفته گونزالس در پروژه جهان آرا، گروه سارایه علاوه بر انتقال تجهیزات راهکار نیز ارائه می‌کند که این امر بر پیشرفت این پروژه کمک بسیاری خواهد کرد، در این خصوص نیز کارهای اسلب و خط تولید نورد را در خرمشهر راه‌اندازی کرده‌ایم. به گفته گونزالس، گروه سارایه به دنبال نقش پایدار در صنعت فولاد است، زیرا ما بسیار خوب از نیازهای بازار فولاد ایران آگاه هستیم. گونزالس در ادامه با اشاره به اینکه در این سال‌ها شانه به شانه شما آمده‌ایم، افزود: ما از نیازهای صنایع فولاد ایران آگاه هستیم، مسوولان ایرانی در این همایش تاکید بر انتقال تکنولوژی و همکاری مشترک داشتند که در این خصوص باید بگویم گروه سارایه از چهار سال پیش این روند را آغاز کرده‌ است. انتقال فناوری 9 ساله که این شرکت به دست آورده به ایران از دیگر مواردی است که گونزالس به آن اشاره کرد. مدیر عامل سارایه در ادامه به کاهش مصرف انرژی و درآمدزایی اشاره کرد و افزود: با کاهش مصرف انرژی و درآمدزایی شاهد توسعه پایدار خواهیم بود. گونزالس با اشاره به اینکه کیفیت محصولات فولادی از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: گروه سارایه تلاش خواهد کرد تا محصولات فولادی را با کیفیت عالی تولید کند. گونزالس با بیان اینکه تامین نقدینگی یکی از نیازهای کلیدی برای ایران است، افزود: برای رفع این مشکل گروه سارایه اولین شرکتی است که در تسهیل تامین مالی ضمانت داده است، ایران به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و این یکی از ابزارهای مهم است که از سوی این شرکت صورت می‌گیرد. مدیر عامل سارایه در ادامه با بیان اینکه ما به سیستم‌های جدید اعتقاد داریم، افزود: لازمه رسیدن به کیفیت بالا داشتن سیستم جدید است در این خصوص نیز ما حتی از روباتیک‌های مستقل و از روبات‌ها و آخرین تکنولوژی استفاده می‌کنیم. همچنین از دپارتمان‌های مجزا به سیستم‌های یکپارچه رو آوردیم و نوآور در زمینه فناوری‌ها بوده‌ایم، تا بتوانیم در بازار جهانی با رقبایمان رقابت کنیم.

 

 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها