عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

نگاه تولید کنندگان به بازار صادراتی و نه داخل باشد

تاریخ: 1394/01/18

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با فارس
نگاه تولید کنندگان به بازار صادراتی و نه داخل باشد/ اقتصاد مقاومتی فقط برای زمان تحریم نیست

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: تولیدکنندگان داخلی به جای آن که نگران برداشته شدن تحریمها و ورود محصولات خارجی باشد، نگاهشان به بازار صادراتی جدید باشد.

خبرگزاری فارس: نگاه تولید کنندگان به بازار صادراتی و نه داخل باشد/ اقتصاد مقاومتی فقط برای زمان تحریم نیست
 

 

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار امیدواری کرد، ظرف 3 ماه آینده و برداشته شدن تحریم‌ها باب جدیدی برای بازارهای صادراتی ایران گشوده شود، چرا که در فضای بسته این کار کمی به کندی پیش می‌رود.

کاهش نرخ ارز باید تدریجی انجام شود

وی با اشاره به احتمال کاهش نرخ دلار و تاثیر آن در بازارهای صادراتی اظهارداشت: حتی اگر ارزهای بلوکه شده وارد کشور شود، فکر نمی‌کنم دولت مایل به ایجاد هیجان در بازار ارز باشد و اجازه دهد نرخ دلار به یکباره کاهش یابد، چرا که این هیجانات ارزی در سیستم تولید و صادرات تاثیر منفی می‌گذارد.

خیز دولت برای تک نرخی کردن نرخ ارز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دولت قطعاً به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت خواهد کرد، افزود: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها تا 3 ماه آینده بازه زمانی 8 تا 9 ماهه لازم است، تا بتوان شاهد کاهش نرخ ارز بدون طبعات منفی بود و صادر کنندگان بتوانند متناسب با نرخ ارز برنامه‌ریزی کنند.

نسخه اقتصاد مقاومتی فقط برای زمان تحریم نیست

وی در مورد اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی پس از تحریم نیز به این نکته اشاره کرد که این نسخه بسیار فراتر از نگاه به تحریم‌هاست که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تبیین شده، ولی چون در زمان تحریم‌ها ابلاغ شد، برخی آن‌ را به معنای فریز کردن اقتصاد و نگاه به داخل می‌دانستند.

لاهوتی گفت: در حالی که این نسخه برای تقویت بنیان های تولید داخل و تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر با هدف صادراتی پیچیده شده که نتیجه آن هم در یک سال اخیر در صادرات کالاهای غیرنفتی نشان داد.

رشد صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده بالاتر

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: آمارهای صادراتی حاکی از آن است 21.5 میلیارد کالا به غیر از محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در سال 93 صادر شده که از نظر وزنی 9 درصد کاهش و از نظر ارزش 4درصد رشد داشته که به مفهوم رشد صادرات کالا با ارزش افزوده بیشتر است.

تولیدکنندگان نگاهشان به بازار صادراتی باشد نه فقط بازار داخل

وی در پاسخ به اینکه برخی تولیدکنندگان نسبت به باز شدن درهای کشور و ورود تولیدات خارجی نگران هستند این گونه پاسخ داد: مگر در  سال هایی که تحریم ها به این شدت نبود واحدهای تولیدی فعالیت نمی کردند! تولید کنندگان باید با نگاهی بازتر به فکر بازارهای صادراتی باشند، نه آنکه چشمشان صرفاً به بازار داخلی باشد.

به گفته لاهوتی کیفیت بالا و تنوع محصولات امروزه رمز ماندگاری در بازارهای جهانی است که تولیدکنندگان ما هم باید بر این اساس برنامه ریزی کنند، چرا که با برداشته شدن محدودیت ها دیگر بهانه ای برای مشکلاتی از قبیل تکنولوژی نوین و ورود مواد اولیه نخواهد بود.

لینک:
منبع: خبرگزاري فارس

بازگشت به خبر ها