عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اردوغان در پی افزایش مبادلات تجاری با ایران به 30 میلیارد دلار است

تاریخ: 1394/01/18

 

در حالی امروز اردوغان با یک هیأت اقتصادی وارد تهران شد که رسانه‌های ترکیه اعلام کردند مبادلات تجاری ایران و ترکیه در این سفر برای رسیدن به 30 میلیارد دلار تصمیم‌گیری می‌شود.

خبرگزاری فارس: اردوغان در پی افزایش مبادلات تجاری با ایران به 30 میلیارد دلار است
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از ترکیش ویکلی، در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، به ایران دو کشور قصد دارند تا مبادلات تجاری خود را به 30 میلیارد دلار در پایان سال جاری افزایش دهند.

این سفر می تواند رشد مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه را تسریع بخشد.

سفر اردوغان در زمانی صورت گرفته است که ایران طی روزهای اخیر با گروه 5+1 بر سر موضوع هسته ای خود به توافق رسیده است و انتظار می رود تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران طی ماه های آینده لغو شده و همین امر راه مبادلات تجاری ایران را با دیگر کشورها از جمله ترکیه هموارتر خواهد کرد.

طی سال های گذشته و تا پیش از اعمال تحریم ها از سوی غرب، ایران و ترکیه همواره روند افزایشی را در حجم مبادلات تجاری خود تجربه کرده اند به گونه ای که حجم این مبادلات از 1 میلیارد دلار در سال 2000 به 22 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یافت.

با اعمال تحریم ها علیه اقتصاد ایران از سوی غرب، حجم مبادلات تجاری دو کشور روند کاهشی را در پیش گرفت به گونه ای که مبادلات تجاری دو کشور به 13.7 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافت.

صادرات ترکیه به ایران به میزان قابل توجهی طی سال های اخیر تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته است و دو کشور امیدوارند با لغو تحریم ها، همکاری های تجاری خود را گسترش دهند.

بر اساس آمارها، در حال حاضر حدود 100 شرکت ترک در ایران فعالیت می کنند که بیشتر این شرکت ها در زمینه های واردات و صادارت فعالیت می کنند.

عمده ترین صادرات ترکیه به ایران را ماشین آلات، خودرو، آهن و محصولات فولادی، دیگ بخار، تجهیزات الکترونیکی، و محصولات دخانی تشکیل می دهند.

از سوی دیگر 90 درصد از صادرات ایران به ترکیه را نفت خام و گاز طبیعی تشکیل می دهند.

به گزارش فارس،‌ از سال گذشته  هیئت‌های اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه با سفرهای مکرر برای افزایش حجم مبادلات به 30 میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده بودند که حضور اردوغان در ایران مهر تاییدی برای اجرای آن خواهد بود.

لینک:
منبع: خبرگزاري فارس

بازگشت به خبر ها