عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

چرا ایران از بازار روسیه جا ماند؟

تاریخ: 1395/10/18

دنیای اقتصاد: مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید بازار روسیه سالانه 177 میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران از آن تنها 110 میلیون دلار است. سید مجتبی موسویان ریزی، در نخستین نشست میز تخصصی روسیه در اتاق اهواز گفت: روسیه یک اقتصاد نوظهور است و با وجود خاک وسیع، در تامین محصولات کشاورزی مشکل دارد؛ به‌طوری‌که سالانه 35 تا 40 میلیون دلار مواد غذایی وارد می‌کند.

 

موسویان ریزی ادامه داد: روسیه از هر لحاظ قوی است، ولی از لحاظ مصرفی بودن، 85 درصد بازار در بعضی از نقاط این کشور مصرفی است. در روسیه، 25 روز تا یک ماه آفتاب مناسب دارند؛ بنابراین تولید مواد غذایی برای آنها گران تمام می‌شود و مجبور به وارد کردن مواد غذایی از کشورهای دیگر هستند. در چنین شرایطی نباید میزان صادرات ما به روسیه تنها 110 میلیون دلار باشد. مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: ترکیه تا قبل از بحران‌های اخیر، پنجمین شریک تجاری روسیه بود و 36 میلیارد دلار صادرات به کشور روسیه داشت؛ درحالی‌که ما در بهترین حالت سی و یکمین شریک تجاری روسیه بودیم. وی افزود: کل صادرات ما در بهترین سال تجاری به کشور روسیه به 500 میلیون دلار می‌رسید؛ به‌نحوی‌که حجم کل تجارت ما با کشور روسیه 7/ 3 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. از این مقدار 2/ 3 میلیارد دلار سهم صادرات روس‌ها به کشور ما بوده است؛ درصورتی‌که ترکیه با هفت برابر صادرات ما، 36 میلیارد دلار به روسیه صادرات داشت. مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: در کشور ما امنیت برای تولید، تعداد همسایه‌های واردکننده و بازار خارجی مناسب، تنوع آب و هوایی و چند اقلیمی بودن، امکان تولید خارج از فصل و قصد و نیت و حمایت دولت برای توسعه صادرات وجود دارد. وی افزود: نیروی تحصیل‌کرده فراوان و راه‌های حمل‌ونقل مختلف در کشور داریم که این مزایا را خیلی از کشورها ندارند، اما متاسفانه توفیق چندانی در صادرات به روسیه نداریم. وی بیان کرد: روسیه با اینکه سیاست انقباضی در پیش گرفت، اکنون سالانه 177 میلیارد دلار واردات از سایر کشورها دارد. مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه جلسات متعددی برای استفاده حداکثری از بازار روسیه را برگزار کردیم، گفت: از مشکلات اصلی ما در داخل کشور بحث ظرفیت‌سازی در روسیه و نداشتن تضمین عرضه مداوم کالا است؛ در بحث ظرفیت‌سازی غیر ‌از خرما، کشمش، کیوی، خیار و پسته که رتبه جهانی داریم در بقیه قسمت‌ها ظرفیت‌سازی نکردیم.

وی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در روسیه تداوم عرضه را می‌خواهند و کدام شرکت ما می‌تواند تداوم عرضه را تضمین کند؛ درحالی‌که امکان عرضه 20 کانتینر در هفته را نداریم.

موسوی ریزی بیان کرد: در کشور شرکت‌های بزرگ صادراتی نداریم که عملیات برداشت، بسته‌بندی و ارسال را بر‌اساس قرارداد انجام دهد و اگر به‌صورت خرد کارکنیم باید کنسرسیوم تشکیل دهیم و شرکت‌های استانی در این کنسرسیوم حضورداشته باشند. وی بابیان اینکه در کشور ما قیمت تمام‌شده مواد غذایی مناسب نیست، ادامه داد: بازار روسیه بازاری کاملا رقابتی است و دولت روسیه بازار را باز گذاشته تا کشورهای خارجی در آن رقابت کنند و مصرف‌کننده بتواند کالا را باقیمت مناسب تهیه کند. موسوی ریزی گفت: باید افراد تاثیرگذار در روسیه تمام‌کارهای مربوط به صادرات آن کشور را انجام دهند و علاوه‌بر آموزش صادرکنندگان سمینارهای علمی کاربردی تجارت با کشورهای صادرکننده تشکیل دهیم.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها