عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

خبرهای خوب از دریاچه ارومیه

تاریخ: 1395/10/14

دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع‌ آب کشور از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: نسبت به سال قبل تراز دریاچه ارومیه ۳۲ درصد مثبت اعلام شده است.محمد حاج‌رسولی‌ها در نشست خبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر، برنامه‌ریزی‌های متعددی برای بهبود وضعیت این دریاچه در نظر گرفته‌ایم که تا حد زیادی مثمرثمر واقع شده است.وی با اشاره به وضعیت بارندگی‌های کشور عنوان کرد: بر اساس آمار میزان بارش‌های کشور با ۵۲ میلی‌متر نسبت به میانگین بلندمدت ۲۹ درصد کاهش داشته است که این مساله نشان از افزایش بحران آبی کشور دارد.حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه علاوه بر کاهش آب‌های سطحی با کاهش آب‌های زیرزمینی نیز در کشور مواجه هستیم، گفت: نقشه راه آب کشور محورهای متعددی را برای رسیدگی به این مساله در نظر گرفته است.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور درخصوص اقدامات صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: از اول فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰ تاکنون ۵۰ سد افتتاح یا آبگیری شده این در شرایطی است که در برنامه پنجم توسعه تنها ۳۶ سد افتتاح شده بود. وی با اشاره به فرونشست زمین و جایگزینی پساب به ویژه در استان تهران گفت: این مساله موضوعی است که می‌توان با یک مدیریت خوب آن را کنترل کرد. در همین راستا نیز برنامه‌ریزی‌های متعددی برای این مساله در نظر گرفته شده است. مشاور وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، تصریح کرد: این طرح در همه استان ها اجرایی شده و بودجه مصوب امسال آن چهار هزار میلیارد ریال بوده، اما تاکنون وجهی بابت آن به شرکت پرداخت نشده است.وی خاطر نشان کرد: تاکنون مبلغ یک هزار و 500 میلیارد ریال بابت این طرح هزینه شده است. حاج رسولی ها با اشاره به اقدام های انجام شده در این راستا، اظهار کرد: از ابتدای امسال 10 هزار و 600 حلقه چاه غیرمجاز در کشور مسدود شده و بیش از 54هزار حلقه چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شده است.

 

۵ سد در شرایط قرمز آبی

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پنج سد زاینده‌رود، درودزن، استقلال، دوستی و شمیل و نیان در شرایط قرمز منابع آبی قرار دارند. حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه پنج سد در کل کشور از شرایط حساس در زمینه‌ ذخیره منابع آبی قرار دارند، اظهار کرد: در سدهای استقلال و شمیل و نیان که تامین‌کننده آب بندرعباس هستند میزان ذخیره آبی ۲۶ میلیون مترمکعب عنوان شده و این درحالی است که در سال گذشته ذخیره این دو سد بیش از ۶۶ میلیون مترمکعب بوده است. وی درخصوص سد درودزن که تامین‌کننده آب شرب شیراز است نیز گفت: در حال حاضر ذخیره آب این سد ۳۴۵ میلیون مترمکعب تخمین زده شده، در حالی که سال گذشته این سد ۴۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است. مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: سد زاینده‌رود نیز در سال جاری ۲۲۵ میلیون مترمکعب و سد دوستی نیز در امسال ۲۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد، در حالی که این دو سد به ترتیب در سال گذشته ۲۴۰ میلیون مترمکعب و ۳۵۶ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته‌اند.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها