عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

کارت اعتباری چندمنظوره برای همه

تاریخ: 1395/05/30

گروه صنعت و معدن: نسل جدید کارت‌های اعتباری در راه است. براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی کارت‌های جدید در سه رنگ برنزی، نقره‌ای و طلایی صادر و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. چالش‌های به وجود آمده در اجرای طرح خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی که مهر ماه سال گذشته کلید خورد، موجب شد تا بانک مرکزی در راستای تحرک بیشتر در بخش واقعی اقتصاد، افزایش تقاضای کل برای خروج از رکود و افزایش رفاه خانوار‌ها، صدور کارت‌های اعتباری جدید را به شبکه بانکی ابلاغ کند. اقدام صورت گرفته در حالی است که هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، خواستار تعیین مهلت ۶ ماهه برای استفاده از کارت اعتباری کالا و برخورداری شاغلان و بازنشستگان دولتی و لشکری با حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان شده بود. درخواستی که ظاهرا صدور کارت‌های جدید از سوی بانک مرکزی را به همراه داشته است.

 

بسته اولیه تهیه شده از سوی دولت با «هدف تحریک تقاضا» و «برون رفت از تنگنای اعتباری» در سه حوزه «سیاست‌های پولی»، «سیاست‌های مالی» و «سیاست‌های اعتباری» تهیه شده بود تا به این طریق رکودی که در سال‌های اخیر گریبان بازار و تولید را گرفته بود، پایان یابد. علاوه بر ایجاد تحریک تقاضا در بازار، افزایش سرمایه‌گذاری و تقاضا برای تولید به منظور ارتقای رشد اقتصادی در فضای کنونی کشور نیز در این بسته مدنظر قرار گرفته بود.

با وجود اینکه بسیاری از فعالان صنعتی امیدوار بودند با اجرای این بسته شرایط برای خروج از رکود فراهم شود، اما از میان سه طرح فروش اقساطی خودرو، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین و اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری، تنها فروش اقساطی خودرو به‌طور کامل اجرا شد و دو طرح دیگر پیش‌بینی شده در بسته خروج از رکود یا اجرایی نشد یا تغییرات بسیاری در آن صورت گرفت که این امر موجب شد تا اجرای این طرح نتواند به خروج واحدهای تولیدی از رکود کمک چندانی کند.

برای طرح خرید خودرو داخلی در بسته اولیه خروج از رکود که از سوی دولت تهیه شده بود تسهیلات 250 میلیون ریالی با مدت بازپرداخت حداکثر 48‌ماه با احتساب سالانه 16درصد سود به‌صورت چک یا سفته در نظر گرفته شد که این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی و با توجه به استقبال متقاضیان، اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح پیش از موعد مقرر به اتمام رسید. اما برای خرید کالای ایرانی تغییرات بسیاری از زمان ابلاغ این بخشنامه تاکنون صورت گرفت، به‌طوری که برخی از فعالان صنعتی از این طرح به‌عنوان طرحی شکست خورده یاد می‌کنند. طرح اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق خرید دین یکی دیگر از طرح‌های پیش‌بینی شده در بسته اولیه خروج از رکود بوده که جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست و با این شرایط این طرح نیز به مرحله اجرا نرسید.

 

کارت‌های اعتباری رنگی می‌شود

حال با نزدیک شدن به یکساله شدن صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی، بانک مرکزی اقدام به ابلاغ بخشنامه‌ای کرده است که براساس آن کارت‌های اعتباری در سه رنگ برنزی، نقره‌ای و طلایی صادر خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، کارت‌های اعتباری برنزی (تا سقف یکصد میلیون ریال)، نقره‌ای (تا سقف سیصد میلیون ریال) طلایی (تا سقف پانصد میلیون ریال) و برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضیان صادر خواهد شد.

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به ابلاغیه بخشنامه صدور کارت‌های اعتباری توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی گفت: عرضه کارت‌های اعتباری از مهر ماه آغاز خواهد شد. فرشاد حیدری با بیان اینکه در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت در سال جاری در راستای تحرک بیشتر در بخش واقعی اقتصاد، افزایش تقاضای کل برای خروج از رکود و افزایش رفاه خانوارها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بخشنامه صدور کارت‌های اعتباری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد، گفت: این کارت‌ها برای تامین تسهیلات خرد و ایجاد رضایت بیشتر هموطنان در استفاده از تسهیلات خرد بانکی است.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: برای هر متقاضی واجد شرایط، بر اساس اعتبارسنجی و بررسی توان پرداخت شهروندان، یک کارت اعتباری صادر خواهد شد. به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی، کارت‌های اعتباری براساس عقد مرابحه و نرخ سود آن بر پایه نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود. از سوی دیگر با استفاده از کارت‌های اعتباری، معاملات به‌صورت واقعی‌تر انجام شده و از انجام معاملات صوری جلوگیری می‌شود؛ چرا که این کارت‌ها سبب حذف دریافت فاکتور توسط شهروندان و ارائه آن به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات خواهد شد و رفت و آمد به بانک‌ها را کاهش خواهد داد. همچنین رواج سریع‌تر کارت‌های اعتباری موجب افزایش سطح رضایت مردم از نظام بانکی می‌شود و هموطنان می‌توانند نیازهای مالی خود را برای خرید کالاها و خدمات تامین کنند.

این کارت‌ها علاوه بر امکان خرید کالا، امکان خرید و تامین انواع خدمات از جمله خدمات آموزشی، درمانی، بیمه‌ای، حمل و نقل و... را برای مردم فراهم می‌کند که این امر بیانگر چند منظوره شدن کارت‌های اعتباری جدید است. نحوه استفاده از کارت‌های اعتباری به این صورت خواهد بود که شهروندان در طول ماه نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود اقدام می‌کنند و چنانچه قادر به پرداخت بدهی خود در پایان ماه نباشند، مانده بدهی آنان به مدت ۱۲ تا ۳۶ ماه تقسیط می‌شود. کارت‌های اعتباری به تدریج جایگزین تسهیلات خرد مانند تسهیلات خرید خودرو، کالای مصرفی با دوام، جعاله و... می‌شود. بر اساس بخشنامه ابلاغی به شبکه بانکی کشور، بانک‌ها موظف شده‌اند تا پایان شهریور سال جاری، اقدام‌های لازم برای اجرایی شدن این خدمت جدید فراهم و کارت‌های اعتباری را به مشتریان ارائه کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها