عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تفاهم‌نامه حمل‌ونقلی بین ایران و جمهوری آذربایجان

تاریخ: 1395/04/23

خبرگزاری مهر: تفاهم‌نامه همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ‌بین ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طرف ایرانی خواستار بررسی مسائل و مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر از جمله تردد برخی از اتوبوس‌های آذری به مقاصدی غیر از مقاصد قید شده در نقشه راه، ارائه یک نسخه از قراردادهای حمل‌ونقل مسافری ‌بین دو کشور به گمرکات مرزی جمهوری آذربایجان و تاییدیه قراردادهای «باکو – نخجوان» توسط وزارت نقلیه جمهوری آذربایجان شد.

 

محمدجواد عطرچیان در مورد اعلام میزان عوارض دریافتی از ناوگان باری و مسافری به‌منظور یکسان‌سازی عوارض دریافتی از ناوگان طرفین به مقصد و ترانزیت از کشور آذربایجان گفت: طرف آذری اعلام کرد در مناطق مرزی به استثنای حمل کالای خطرناک مبلغ ۱۶۰دلار بابت گذر از مرز، ۸۰ دلار بابت حق استفاده از خاک به مدت ۱۴ روز، ۴۰ دلار بابت بیمه(دارندگان کارت سبز از پرداخت این مبلغ معاف هستند) و ۲۵ دلار عوارض ورود به شهرهای بزرگ (باکو، گنجه و سومقاییت) از ناوگان ایرانی دریافت می‌شود که مقرر شد طرف ایرانی نیز براساس اصل رفتار متقابل عمل کند.

وی تصریح کرد: طبق این تفاهم‌نامه عوارض حمل‌ونقل کالاهای خطرناک براساس کنوانسیون ADRاخذ می‌شود وکالاهایی که از نظر ایران خطرناک محسوب نمی‌شوند از طریق مجاری دیپلماتیک به جمهوری آذربایجان اعلام می‌شود. عطرچیان در رابطه با وزن مجاز ناوگان باری غیرترافیکی در راه‌های عمومی افزود: به‌منظور یکسان‌سازی وزن مجاز ناوگان باری غیرترافیکی، وزن مجاز را ۴۲ تن اعلام کردیم که براساس آن، جمهوری آذربایجان نیازمند تغییر قوانین است.

عطرچیان گفت: همچنین طبق این تفاهم‌نامه، خواستار بررسی محدودیت بعد از فک پلمب در مرزهای آستارا و بیله‌سوار برای ادامه مسیر باتوجه به مقصد قیدشده CMR، جمهوری پیگیری توقف‌های طولانی مدت بعضی از کامیون‌ها در گمرکات آذربایجان به علت عدم حضور صاحب بار برای تخلیه و بررسی تردد ناوگان فرسوده دو طرف به قلمرو یکدیگر برای افزایش ایمنی و حفاظت از محیط زیست شدیم. وی افزود: براساس توافق صورت گرفته در اجلاس کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای مورخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴ در تهران در مورد تبادل مجوز عبور تا سقف ۱۰هزار برگ و همچنین اجرایی شدن تبادل ۵ هزار برگ مجوز عبور، طرفین درخصوص افزایش مجوزهای مذکور تا سقف ۱۰هزار برگ و طرح آن در کمیسیون مشترک اقتصادی فی‌مابین آتی به توافق رسیدند. این گزارش حاکی است با توجه به عضویت دو کشور در سازمان همکاری اقتصادی اکو، کریدور شمال - جنوب و کریدور تراسیکا و اهمیت همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای منطقه‌ای در توسعه روابط تجاری در منطقه، دو طرف موافقت کردند همکاری‌های فی‌مابین خود را در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مذکور ارتقا دهند. براساس این گزارش، «ابراهیم علی اف» معاون خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت نقلیه کشور آذربایجان در پایان این نشست با ابراز خرسندی از مناسبات حمل‌ونقلی بین دو کشور و قدردانی از میزبانی طرف ایرانی ادامه روند مذاکرات فی مابین را خواستار شد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها