عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

زمینه چینی برای تاسیس شرکت‌های مشترک

تاریخ: 1394/09/28

سیاست‌های گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف، این بار به مذاکرات اقتصادی ایران با الجزایر انجامید. روز چهارشنبه گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه هیاتی بلند مرتبه متشکل از وزیر نیرو، وزیر دادگستری، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برای حضور در همایش مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور در الجزایر حضور یافت.



محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در کانال تلگرام خود از استقبال خوب فعالان اقتصادی از این همایش یاد کرد. وی در بخشی از نوشته خود عنوان کرد: در همایش اخیر، بیش از 500 نفر از فعالان اقتصادي دو كشورحضور داشتند. در این همایش، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، ضمن اشاره به روابط سیاسي ایران و الجزایر و شرايط سوق الجيشي و ژئوپلیتيك دوكشور، خواستار فعاليت بيشتر اتاق‌‌های بازرگانی براي ارتقای روابط اقتصادي شد.

 

جلال‌پور درباره سخنرانی خود در این همایش نیز چنین نوشت: «من هم در صحبت‌هایم با اشاره به مشتركات فراوان دو كشور، آمادگي فعالان اقتصادي ایران براي انتقال تجارب ارزنده خود به الجزاير را اعلام کردم و از اتاق و دولت الجزاير خواستم در توسعه كشورشان فعالان اقتصادي با تجربه و توانمند ايران را در کنار خود ببینند. همچنين اشاره کردم که مشاركت اقتصادی دو کشور می‌تواند دليلي بر نقض بعضي غرض‌ورزي‌ها براي اختلاف‌افكني بين مسلمانان باشد و در ادامه خواستار عزم جدي الجزاير براي گشودن ميدان كاربراي ايرانیان شدم.» براساس گزارش «ایرنا»، عبدالسلام بوشوارب وزیرصنایع و معادن الجزایر نیز در همایش مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور از سرمایه‌گذاران ایرانی خواست تا از فرصت‌های موجود در الجزایر در چارچوب همکاری سودآور دو جانبه استفاده کنند. وی افزود: کمیته مشترک صنعتی میان دو کشور تا قبل از ماه ژوئن آینده، برای تدوین برنامه همکاری‌های صنعتی، فعالیت خود را از سر می‌گیرد. هم اکنون تمام تلاش خود را برای آغاز به کار این کمیته تا پیش از پایان نیمه نخست سال میلادی آینده به‌کار خواهیم بست.

 

بوشوارب گفت: این کمیته که از سال 2003 و به موجب یک یادداشت تفاهم دوجانبه میان ایران و الجزایر تشکیل شده و سال‌ها غیرفعال بود، یک طرح مناسب برای همکاری‌های صنعتی دوجانبه خواهد بود. وزیر صنایع و معادن الجزایر گفت: بخش صنعت یکی از بخش‌های دارای اولویت در همکاری‌های اقتصادی میان ایران و الجزایر است. بوشوارب اضافه کرد: دولت تمام تلاش خود را به منظور تامین شرایط مناسب برای طرف‌های اقتصادی دو کشور و اجرای طرح‌های مشترک و دائمی به کار خواهد بست. وی بر تلاش الجزایر برای برداشتن موانع همکاری‌های صنعتی میان دو کشور تاکید کرد. همچنین روسای اتاق بازرگانی دو کشور ایران و الجزایر طی مذاکراتی درخصوص مسائل مختلف اقتصادی به هم‌اندیشی پرداختند. جلال‌پور در دیدار با بن عمور العيد، رئیس اتاق بازرگانی الجزایر، خواستار امضای تفاهم‌نامه حضور شركت‌هاي خدمات فني و مهندسي ايران در سطح وسيع در الجزاير، با موافقت نخست‌وزیر این کشور شد. وی در این خصوص چنین نوشت: «مقصود من از چنین درخواستی اين بود كه با وجود اين همه كار عمراني كه در الجزاير قرار است انجام شود، می‌توان مقدمه تاسیس شرکت‌های مشترک ايراني- الجزايري را فراهم کرد كه ضمن انجام پروژه‌‌های بزرگ کشور الجزایر، براي حضور در كشورهاي آفريقايي نيز مهیا شوند.»

 

به گفته رئیس اتاق ایران، پيش از اين، هیاتي اقتصادي به ریاست عباس آخوندي، وزیر راه و شهرسازی و تعدادي ازفعالان اقتصادي به سرپرستي محمدرضا انصاري نايب رئيس اتاق ایران، روز يكشنبه وارد الجزاير شدند. مقدمات و مذاكرات اوليه نیز انجام شد. وی در بخشی از پست تلگرامی خود نوشت: «الجزاير را نبايد دست كم گرفت. اين كشور منابع نفتي سرشار و بيش از ٢٠٠ ميلیارد دلار ذخاير ارزي دارد و با سرعت در حال توسعه و پيشرفت است. مسلما همه بخش‌هاي اقتصادي ما و به خصوص فعالان حوزه خدمات فني مهندسي فرصت حضور در اين كشور را دارند.»




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها