عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

نشانه رونق در صادرات پتروشیمی

تاریخ: 1394/08/28

بررسی‌ها از روند صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری حاکی از رشد 01/ 0 درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. این رشد در حالی است که صادرات غیرنفتی در سایر بخش‌ها با افت ارزشی مواجه بوده است، به‌طوری که بیشترین افت ارزش صادرات مختص محصولات معدنی و کمترین افت نیز از آن تولیدات صنعتی بوده است. همچنین طی این دوره بیشترین سهم از صادرات غیرنفتی کشور را تولیدات صنعتی با اختصاص سهم 6/ 34 درصدی داشته و کمترین معادل نیز از آن صادرات فرش و صنایع‌دستی سهم 7/ 0 درصدی بوده است.

 

 

براساس گزارش سازمان توسعه تجارت از عملکرد تجاری کشور طی هفت ماه منتهی به مهر سال جاری، صادرات تولیدات صنعتی در حالی سهم 6/ 34 درصدی از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور طی دوره مورد بررسی را به خود اختصاص داده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 3درصدی را تجربه کرده است. پس از صادرات تولیدات صنعتی، محصولات پتروشیمی بیشترین سهم را از صادرات غیرنفتی و معادل 34 درصد از آن خود کرده است. رشد ارزشی صادرات غیرنفتی طی این دوره نسبت به هفت ماهه 93، معادل 01/ 0 درصد بوده است. صادرات میعانات گازی طی هفت ماه منتهی به مهر سال جاری نیز سهمی 2/ 20 درصدی از ارزش کل صادرات کشور را داشته و نسبت به دوره مشابه سال 93 افت بیش از 41درصدی را تجربه کرده است. پس از آن، محصولات کشاورزی سهمی 5/ 8 درصدی از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور را از آن خود کرده و با افت ارزشی 12 درصدی در صادرات همراه بوده است. صادرات محصولات معدنی که طی دوره مورد بررسی بیشترین افت ارزشی معادل 44 درصد را تجربه کرده، سهمی دو درصدی از ارزش کل صادرات را از آن خود کرده است. کمترین سهم از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور به فرش و صنایع‌دستی اختصاص داشته که معادل 68/ 0درصد است. صادرات این محصولات نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 15درصدی را نیز تجربه کرده است.

 

صادرات غیرنفتی کشور (بدون احتساب میعانات گازی و خدمات) طی هفت ماه منتهی به مهر سال جاری معادل 19 میلیارد و 254 میلیون دلار رقم خورده است. این رقم به میزان 35 درصد هدف کل سال 94 و 60 درصد رقم هدف‌گذاری شده در هفت ماهه امسال است. از سوی دیگر، با نگاهی به روند واردات به تفکیک بخش‌ها، می‌توان گفت واردات در هر سه بخش اقلام واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی، با افت ارزشی مواجه بوده است. در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری، واردات اقلام واسطه‌ای 15 میلیارد و 891 میلیون دلار، واردات اقلام سرمایه‌ای، چهار میلیارد و 371 میلیون دلار و واردات اقلام مصرفی معادل سه میلیارد و 26 میلیون دلار رقم خورده است. بر این اساس، سهم اقلام واسطه‌ای از ارزش کل واردات کشور 2/ 68 درصد، سهم اقلام سرمایه‌ای 8/ 18 درصد و سهم اقلام مصرفی نیز 13 درصد بوده است. این در حالی است که سهم وزنی اقلام واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی از صادرات کشور، به ترتیب 5/ 87 درصد 1/ 2 درصد و 4/ 10 درصد بوده است.

 

با مقایسه ارقام واردات کشور در سه بخش واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی در هفت ماهه 94 نسبت به مدت مشابه 93، می‌توان گفت واردات اقلام واسطه‌ای افت ارزشی 20 درصدی، واردات اقلام سرمایه‌ای، افت ارزشی 16 درصدی و واردات اقلام مصرفی افت ارزشی 23 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، بررسی آمار واردات به تفکیک هر ماه نیز نشان می‌دهد که واردات کشور در مهر ماه سال جاری در هر سه بخش اقلام واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نسبت به شهریور ماه امسال همچنین نسبت به مهر ماه سال گذشته افت داشته است. بر این اساس، واردات کشور از اقلام واسطه‌ای در مهر ماه امسال نسبت به شهریور ماه، افت ارزشی 19 درصدی، واردات اقلام سرمایه‌ای افت ارزشی 15 درصدی و واردات اقلام مصرفی نیز افت ارزشی 22 درصدی داشته است. همچنین واردات کشور در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه سال گذشته در اقلام واسطه‌ای افت ارزشی 26 درصدی، در اقلام سرمایه‌ای افت ارزشی 15 درصدی و در اقلام مصرفی افت ارزشی 7 درصدی را تجربه کرده است.

 

صادرات و واردات به تفکیک گروه‌های اقتصادی

در بخشی دیگر از گزارش سازمان توسعه تجارت، میزان صادرات و واردات کشور به تفکیک گروه‌های اقتصادی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این گزارش طی هفت ماه منتهی به مهر سال جاری، ایران بیشترین صادرات را به گروه اقتصادی همکاری اسلامی (OIC) و کمترین میزان را به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا (ASEAN) داشته است. همچنین طی این مدت، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، بیشترین افت ارزشی و وزنی صادرات از ایران را تجربه کرده‌اند و بیشترین رشد ارزشی صادرات مربوط به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس(PGCC) بوده است.

 

بر این اساس، طی دوره مورد بررسی ارزش صادرات ایران به گروه اقتصادی همکاری اسلامی (CIS)، رشد 6 درصدی، به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس(PGCC) رشد 46 درصدی، به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) افت 15 درصدی، به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، افت 26 درصدی، به اتحادیه اروپا (EU) رشد 12 درصدی و به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا (ASEAN) افت 19 درصدی را تجربه کرده است. گروه اقتصادی همکاری اسلامی (OIC)، در حالی بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران را از آن خود کرده که بیشترین سهم از ارزش واردات کشور را نیز داشته است. طی هفت ماه منتهی به مهر سال جاری، واردات ایران تنها به کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا (ASEAN) رشد ارزشی و وزنی را تجربه کرده و واردات به سایر گروه‌های اقتصادی با افت مواجه بوده است. در این راستا بیشترین افت ارزش صادرات ایران نیز مختص شورای همکاری خلیج‌فارس (PGCC) بوده است. بر اساس این گزارش، طی هفت ماه منتهی به مهر سال جاری، واردات ایران از گروه اقتصادی همکاری اسلامی(OIC)، افت ارزشی 32 درصدی، واردات از شورای همکاری خلیج‌فارس (PGCC)، افت ارزشی 37 درصدی، واردات از اتحادیه اروپا (EU) افت ارزشی 22 درصدی، واردات از سازمان همکاری اقتصادی (ECO) افت ارزشی 19 درصدی، واردات از کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا (ASEAN) رشد ارزشی 11 درصدی و در نهایت واردات ایران از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) نیز افت ارزشی 36درصدی داشته است.

 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها