عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ورود آفریقای جنوبی به صنایع پیشران ایران

تاریخ: 1394/08/18

همزمان با ورود اولین هیات تجاری از کشور آفریقای جنوبی به ایران، مقامات دو کشور بر احیای روابط اقتصادی تاکید کردند. این هیات شامل 160 فعال اقتصادی و تجاری است که در راس آن معاون رئیس‌جمهوری این کشور قرار دارد. ایران و آفریقای جنوبی در گذشته همکاری‌های بسیاری را در زمینه نفت و انرژی داشتند که پس از افزایش تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، این همکاری‌ها کمرنگ‌تر شد. حال با توافق ایران با 6 قدرت جهانی، دو کشور امید تازه‌ای را برای از سرگیری روابط اقتصادی به خصوص در حوزه نفت دارند. روز گذشته در نشست همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، از احیای همکاری‌های ایران با آفریقای جنوبی در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز خبر داد. همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، معدنی، محصولات شیمیایی، دارو، زیرساختی و زیربنایی، خدمات مالی و بانکی، هتلداری و گردشگری از دیگر مواردی است که مورد تاکید مقامات دو کشور قرار گرفت.



محمدرضا نعمت‌زاده با حضور در این نشست گفت: آفریقای جنوبی در حوزه پتروشیمی با ایران همکاری خوبی داشت که به دلیل تحریم از کشور خارج شد و امیدواریم در این حوزه مجددا فعالیت‌ها از سر گرفته شود. وی افزود: پیش از تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری مشترک حدود یک میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی ایران به‌صورت 50-50 با آفریقای جنوبی انجام می‌گرفت و طرفین از این کار راضی بودند تا اینکه این اواخر بنا بر فشارهای خارجی و تحریم، شرکت آفریقای جنوبی به‌طور موقت مجبور به ترک ایران شد و امیدواریم همکاری در این زمینه دوباره از سر گرفته شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین گروه تجاری و اقتصادی آفریقای جنوبی اکنون به ایران سفر کرده‌اند، اظهار کرد: 160 فعال اقتصادی این کشور در ایران حضور دارند و ما هم علاقه‌مندیم در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم؛ به‌عنوان مثال معادن بوکسیت آفریقا می‌تواند پتانسیل خوبی برای همکاری باشد. وی به این نکته اشاره کرد که آفریقای جنوبی در زمینه تجارت می‌تواند ‌هاب قاره آفریقا باشد و افزود: رئیس‌جمهوری کشورمان بر این نکته تاکید دارد که روابط تجاری با کشورها را توسعه دهیم.وی همچنین فولاد، سنگ‌آهن و دیگر اقلام بخش معدنی را به‌عنوان بستری مناسب برای همکاری دو کشور دانست. وزیر صنعت، معدن و تجارت به محدودیت‌های روابط تجاری با آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: روابط بانکی یکی از این محدودیت‌ها است که بدون برداشته شدن این مهم، توسعه تجارت معنا و مفهوم ندارد؛ دیگر آنکه بحث حمل‌ونقل یکی از مسائلی است که امیدواریم به زودی حل شود و حتما باید در بحث حمل‌ونقل هوایی پروازهای مستقیم بین دو کشور ایجاد شود تا تجار و فعالان اقتصادی به راحتی تردد کنند. نعمت‌زاده فعال کردن خطوط کشتیرانی بین ایران و آفریقای جنوبی را از دیگر مواردی عنوان کرد که برای توسعه روابط تجاری بسیار اثرگذار است و افزود: امیدواریم با رفع تحریم‌ها هرچه سریع‌تر این ارتباط را برقرار کنیم.

 

معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها به دنبال برقراری روابط تجاری دائم و مستحکم با ایران به‌ویژه در حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز، کشاورزی و خدمات مالی هستیم. راما فوزا، گفت: تمام کشورهای دنیا برای ورود به قاره آفریقا از آفریقای جنوبی استفاده می‌کنند و ایران نیز این فرصت را دارد تا با گسترش همکاری و سرمایه‌گذاری متقابل در آفریقا همکاری‌های اقتصادی خود را با کشورهای قاره آفریقا افزایش دهد. معاون رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه این کشور با چالش‌های متعددی از جمله بیکاری و تولید پایین مواجه است، افزود: ایران و آفریقای جنوبی با توجه به سابقه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فراوانی که با یکدیگر دارند، می‌توانند در این راه سطح همکاری‌ها را افزایش دهند که متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد سطح این همکاری‌ها کاهش یافته است؛ اما امروز دیگر مانعی بر سر گسترش روابط تجاری درحوزه‌های مختلف وجود ندارد.

 

فوزا از اعلام آمادگی برای ورود به سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های مختلف خبر داد و افزود: مایلیم تا صفحه جدیدی در روابط خود با ایران به‌ویژه در حوزه‌های پتروشیمی، نفت‌وگاز، محصولات شیمیایی، ‌دارو، زیرساخت، ‌خدمات مالی و بانکی، هتلداری و گردشگری باز کنیم. معاون رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما همواره روابط سیاسی خوبی با ایرانی‌ها داشته‌ایم و حتی از برنامه هسته‌ای ایران در مجامع بین‌المللی دفاع کرد‌ه‌ایم و امروز مصمم به گسترش همکاری‌ها در بعد اقتصادی و تجاری هستیم و حضور هیاتی متشکل از مقامات عالی رتبه آفریقا و بازرگانان بزرگ این کشور نشانگر عزم جدی ما برای گسترش روابط با ایران است. وی در ادامه به تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: 490 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی این کشور است و ایران نیز با داشتن 80 میلیون نفر جمعیت به نوعی بزرگ‌ترین بازار منطقه محسوب شده و فرصت‌های جدید پس از لغو تحریم‌ها، موقعیت اقتصادی ایران را از این هم بالاتر خواهد برد. همچنین ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت نیز با حضور در این همایش، با انتقاد از حجم مبادلات تجاری پایین ایران و آفریقای جنوبی، گفت: هم اکنون حجم تجارت دو کشور تنها ۵۰ میلیون دلار است؛ این در حالی است که این کشور دارای معادن غنی بوده و کشوری ثروتمند به شمار می‌رود.

 

وی افزود: ما امیدواریم حجم تجارت دو طرف 10 برابر رقم فعلی شود. افخمی‌راد گفت: حجم فعالیت تجاری ایران و آفریقای جنوبی مورد انتقاد مقامات دو کشور است که بر این اساس، بنا داریم حجم فعالیت خود را در رابطه با مبادلات کالا و خدمات با این کشور افزایش دهیم. وی تصریح کرد: آفریقای جنوبی تمایل دارد در بخش نفت و گاز و پتروشیمی با ایران همکاری کند، ضمن اینکه ایران هم آمادگی دارد در بخش معدن و تحقیقات معدنی همکاری‌های متقابلی را با آفریقای جنوبی داشته باشد که امید می‌رود در جلسات دوجانبه‌ای که بین تجار ایرانی و آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، مذاکرات به نتایج مثبت برسد. وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران براساس ضوابط قانونی مکلف است موانع موجود در مسیر تجارت با کشورهای مختلف جهان را شناسایی و برطرف و با به‌کارگیری مکانیزم‌های شناخته شده بین‌المللی در راستای تجارت بین دو کشور اقدام کند و در این مسیر از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل به منظور شناخت هر چه بهتر تجار و بازرگانان و صنعتگران دو کشور استقبال می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه زمینه نرم‌افزاری برای انعقاد تعرفه ترجیحی با آفریقای جنوبی فراهم نیست، گفت: تجارت ترجیحی دو کشور نیازمند تطبیق پذیری ایران با کل قوانین قاره آفریقا است که هر دو طرف باید به دنبال تحقق آن باشند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها