عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

خیز بلند چابهار در نشست «آیورا»

تاریخ: 1395/02/27

گروه بنگاه‌ها: مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد به‌دلیل قوانین ساده‌تر می‌توانند در تجارت پیشرو باشند و امیدواریم نشست چابهار نقش خوبی برای توسعه روابط بین کشورهای اقیانوس هند باشد. اکبر ترکان با بیان اینکه دستور جلسه نشست آیورا توسعه روابط بین مناطق آزاد کشورهای حاشیه‌ای اقیانوس هند است، افزود: آیورا، در حال حاضر شامل 21 کشور است که تقریبا همه کشورهای حاشیه‌ای اقیانوس هند در آن عضو هستند و 2 میلیارد نفر جمعیت این اتحادیه را شکل می‌دهند.

 

همچنین جمعا تولید ناخالص داخلی این کشورها برای سال 2016 معادل 6 هزار و 900 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. ترکان درباره انتخاب چابهار به‌عنوان میزبان این نشست هم گفت: ما می‌توانستیم در هریک از مناطق هفت‌گانه خود میزبان نشست آیورا باشیم. اما رهبر معظم انقلاب اسلامی‌توجه ویژه‌ای به توسعه بنادر و سواحل جنوب شرقی و دریای عمان دارند و دولت نیز در برنامه ششم، آبادانی سواحل مکران را در دستور کار قرار داده است. ترکان در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری ژاپن در چابهار در مقابل سرمایه‌گذاری چین در پاکستان، گفت: ما از سرمایه‌گذاری همه استقبال می‌کنیم. ژاپنی‌ها در سفر مشاور نخست‌وزیر این کشور اظهار علاقه‌مندی کردند که به ظرفیت و استعدادهای طبیعی چابهار مربوط است. این در حالی است که ما با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کشورهای همسایه ایران موافق هستیم؛ زیرا توسعه بلوچستان ایران نیازمند توسعه توسعه بلوچستان پاکستان نیز است. مشاور رئیس‌جمهوری افزود: چابهار بندری است که می‌تواند به کشورهای محصور در خشکی خدمات بدهد و افغان‌ها به این بندر، به‌عنوان بندر پشتیبان نگاه می‌کنند. ترکان درباره برنامه‌های مناطق آزاد در دوره پساتحریم گفت: مقام معظم رهبری 4 دستور از جمله توسعه صادرات، انتقال فناوری‌های پیشرفته و تامین نیازهای ضروری و مالی کشور از خارج و همچنین کمک به تولید را درباره اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرده‌اند و همه پروژه‌های ما با این اهداف طراحی می‌شوند که به این دستورات پاسخ دهند. وی ادامه داد: مقررات در مناطق آزاد آسان‌تر است و با توجه به 18 درخواست تاسیس بانک‌های فراساحلی که تنها عملیات ارزی انجام می‌دهند، بانک مرکزی به زودی مجوز آنها را صادر می‌کند.

ترکان در پاسخ به سوالی درباره حضور هندی‌ها در چابهار گفت: زیرساخت‌ها در چابهار توسط یک شرکت زیرمجموعه سازمان بنادر ساخته شده است و هندی‌ها برای تجهیز ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری خواهند کرد دلایل متعددی داریم که هندی‌ها قصد همکاری دارند و ما با نظر مثبت به آن نگاه می‌کنیم، اما اگر به تعهدات خود عمل نکنند، سازمان بنادر حق دارد وارد عمل شود و کار را تکمیل کند. ترکان با بیان اینکه به پیشنهاد دولت قرار است تمام سواحل مکران توسعه پیدا کند، ادامه داد: 80درصد جمعیت جهان در سواحل زندگی می‌کنند، اما در ایران در سواحل جنوبی از خرمشهر تا گواتر تنها یک و نیم میلیون نفر زندگی می‌کنند که کمتر از 2 درصد جمعیت کشور است و نشان می‌دهد باید با برنامه‌ریزی صحیح در راستای توسعه این مناطق گام برداریم. تمام این سواحل هم می‌تواند جزو محدوده مناطق آزاد قرار گیرند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها