عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

گردهمایی روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار

تاریخ: 1395/02/15

گروه بنگاه‌ها: نخستین کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند طی روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود. دکتر محمود احمدی، دبیر این کنفرانس با اشاره به اینکه اقیانوس هند به لحاظ تجاری قابل‌مقایسه با هیچ منطقه‌‌ای نیست، گفت: بیش از دو سوم محموله‌های نفتی، نیمی از کشتی‌های کانتینری و یک‌سوم کشتی‌های تجاری در این محدوده رفت و آمد دارند.

 

وی با بیان اینکه اجلاس چابهار بزرگ‌ترین نشست بین‌‌المللی پس از برجام خواهد بود، ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم در این رویداد، حضور پررنگ بخش خصوصی خواهد بود که در کنار شرکت‌های خارجی به مذاکرات تجاری بپردازند. این در حالی است که بیش از 300 شرکت خارجی برای حضور در این اجلاس و نمایشگاه جانبی آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: بنادر و مناطق آزاد در همه کشورها با هدف قانون‌زدایی و تسهیل قوانین در مقایسه با سرزمین اصلی ایجاد شده‌اند و از این‌رو بحث منطقه آزاد مشترک از دیگر مواردی است که در دستور کار اجلاس چابهار خواهد بود. وی افزود: از سوی دیگر ایجاد خطوط کشتیرانی مشترک، خط هوایی مشترک و نیز بانک مشترک از دیگر مباحثی است که در اجلاس چابهار به آن پرداخته خواهد شد.

احمدی با اشاره به اینکه در محدوده این اتحادیه بیش از 1100 بندر و منطقه آزاد وجود دارد، گفت: اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند در حال حاضر 20 عضو شامل ایران، هند، استرالیا، مالزی، بنگلادش، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، عمان، امارات عربی متحده، یمن، آفریقای جنوبی، تانزانیا، کنیا، موزامبیک، سیشل، کومور، موریس و ماداگاسکار دارد، همچنین ایالات متحده آمریکا، چین، فرانسه، انگلستان، ژاپن، مصر و آلمان دارند. وی با بیان اینکه این اتحادیه در سال 1997 با ابتکار کشورهای هندوستان و موریس با هدف اصلی ایجاد رشد پایدار و توسعه متوازن اقتصادی در منطقه آغاز به کار کرد، افزود: از دیگر اهداف تاسیس این اتحادیه می‌توان به تسریع آزادسازی تجاری و خلق «جریان»های تجارت، سرمایه و فناوری در منطقه اقیانوس هند اشاره کرد.

وی افزود: تاثیر اجرایی این اتحادیه نوپا بر زیرساخت‌های تجارت منطقه‌ای کشورهای عضو چشمگیر بوده است؛ به‌عنوان مثال می‌توان به ایجاد سازمان‌های حمایت از شیلات‌های منطقه‌ای، توسعه گردشگری، حمل و نقل دریایی و ایجاد مرکز علوم و انتقال فناوری اشاره کرد. از دیگر علائق جدی این اتحادیه، کاهش آلودگی اقیانوس هند، حفظ ذخایر اقیانوسی، تدوین قوانین زیست‌محیطی سختگیرانه، ایجاد پارک‌های فناوری و کشف کریدورهای جدید انتقال انرژی است. وی همچنین تاکید کرد: 8 اولویت کنونی این اتحادیه شامل امنیت و ایمنی دریانوردی، تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری، مدیریت شیلات و ماهیگیری، کاهش خطرات و سوانح طبیعی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی، گردشگری و فرهنگ، توانمندسازی زنان و توسعه اقتصاد اقیانوسی است.

دبیر اولین کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند درخصوص انتخاب چابهار به‌عنوان میزبان این اجلاس گفت: مزیت رقابتی بندر چابهار مربوط به موقعیت آن است و ماموریت این منطقه نیز در حوزه ترانزیت است، چراکه این بندر به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد. وی افزود: این در حالی است که چابهار با زیرساخت‌هایی که دارد در حال تبدیل شدن به قطب انرژی است و سرمایه‌گذاران هندی و ژاپنی نیز برای توسعه این بندر سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در دستور کار دارند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها