عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

بسته 25 میلیارد دلاری کره برای ایران

تاریخ: 1395/02/15

گروه بازرگانی: رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته در ادامه ملاقات‌های خود در جمع فعالان اقتصادی دو کشور حضور یافت و اعلام کرد که این کشور یک بسته حمایتی ۲۵ میلیارد‌دلاری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایران پیش‌بینی کرده است. این بسته، نخستین بسته حمایتی یک کشور برای ترغیب فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری است. حال آنکه این کشور در گذشته تنها کالاهای خود را به بازار ایران عرضه می‌کرد. اما در دوران جدید، با توجه به تغییر رویکرد ایران در امر تجارت، این کشور نیز خود را با شرایط جدید وفق داده و قرار است در چند پروژه با ایران همکاری داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست تجاری ایران و کره‌جنوبی از استراتژی جدید ایران سخن گفت و اعلام کرد که کره‌ای‌ها نباید دیگر به فکر مونتاژکاری در ایران باشند. به گونه‌ای که استراتژی جدید صنعتی ایران اجازه کار مشترک در حوزه CKD و SKD را نمی‌دهد. از سویی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست بر این موضوع تاکید کرد که ایران دیگر بازار مصرف کالاهای کره‌ای نخواهد بود اما علاقه‌مند است که با تاسیس شرکت‌های مشترک دو کشور بتواند بازار منطقه را در اختیار گیرد.

 

روز گذشته 14 تفاهم‌نامه همکاری بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی منعقد شد. یکی از مسائلی که همکاری‌های ایران با کشورهای خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تامین مالی پروژه‌ها است. درخصوص تامین مالی پروژه‌های مشترک دو کشور از یکی از طرف‌های قرارداد با کره‌ای‌ها سوال کردیم. وی گفت: با توجه به اینکه این پروژه‌ها پروژه‌های بزرگی نیستند، تامین مالی آنها به راحتی صورت می‌گیرد. مثلا در قراردادی که شرکت ما با کره‌ای‌ها منعقد کرده، قرار است طرف کره‌ای این پروژه را تا 80 درصد فاینانس کند و ما تنها با 20 درصد آورده در این پروژه مشارکت کنیم. وی عنوان کرد اگزیم بانک (بانک صادرات واردات کره‌جنوبی) و یکی از بانک‌های خصوصی ایران به‌عنوان بانک‌های عامل در این پروژه مشارکت دارند.

 

لزوم تداوم اجرای پروژه‌های مشترک

خانم «پارک گئون هی»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در همایش تجاری ایران و کره‌جنوبی به برنامه‌ریزی ایران در برنامه ششم توسعه برای توسعه زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: بر این اساس کره‌جنوبی برای حمایت از پروسه احداث زیرساخت‌ها در ایران یک بسته مالی به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار آماده کرده که امید است فعالان اقتصادی از این بسته استفاده کنند.

وی با بیان اشعاری از حافظ مرتبط با دوستی و مودت میان ملت‌ها، گفت: امروز باید دو کشور با کمک یکدیگر درخت دوستی را بنشانند. وی ادامه داد: فرش ایرانی را هر چقدر پا بزنند، رنگش بهتر می‌شود و بر همین اساس، امید داریم بازرگانان ایرانی و کره‌ای در بحران جدید اقتصادی بتوانند پیشرفت‌های خوبی را رقم زنند. پارک گئون هی تصریح کرد: ایران به‌عنوان یک کشور ثروتمند می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی کره‌جنوبی باشد، ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی میان دو کشور به امضا رسیده است که به نظر می‌رسد تداوم اجرای آن بتواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی دو کشور باشد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین گمرکات دو کشور گفت: براساس این تفاهم‌نامه، ترخیص سریع کالاهای وارداتی و صادراتی در دستور کار قرار گرفته است. ضمن اینکه تفاهم صورت گرفته میان سرمایه‌گذاری ایران و کره‌جنوبی، این امیدواری را به‌وجود آورده که تبادل اطلاعات به گسترش سرمایه‌گذاری‌ها منجر شود. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی افزود: همچنین براساس تفاهم‌نامه همکاری حمل‌ونقل دریایی میان ایران و کره‌جنوبی به نظر می‌رسد بتوان هزینه بالای حمل‌ونقل را کاهش داد، چرا که تاکنون حمل کالاهای دریایی از طریق کشور ثالث انجام می‌شده و حمل‌ونقل مستقیم میان دو کشور هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

پارک گئون هی خاطرنشان کرد: میز ایران در کره‌جنوبی و میز کره در ایران راه‌اندازی خواهد شد تا مسائل تجاری و مدیریتی دو کشور را بررسی کند، ضمن اینکه ایران در نظر دارد طی برنامه ششم توسعه برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت دهد و از این طریق می‌خواهند یک هلدینگ بزرگ در زمینه انرژی راه‌اندازی کنند.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی تصریح کرد: چنانچه توانایی ساخت‌وساز کره‌جنوبی و قدرت حرکت ایران در کنار هم قرار گیرند، به‌طور قطع زمینه توسعه ریلی، فرودگاهی و شهرسازی به نتیجه مطلوب خواهد رسید و ما هم امیدواریم تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه زیرساخت‌ها و منابع آب یک کاتالیزور تقویت همکاری‌ها به شمار آید. وی اظهار کرد: اقتصاد ایران و کره‌جنوبی از دیرباز با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و ۱۲۰۰ سال پیش ورزش چوگان به‌عنوان یک ورزش قدیمی ایرانی به کره‌جنوبی انتقال یافته؛ ضمن اینکه بعد از ورود کره‌جنوبی به دوران مدرن نیز روابط دو کشور همواره براساس دوستی و اعتماد بوده است.

وی، وجود خیابان سئول در تهران و خیابان تهران در سئول را نمونه اعتماد و دوستی دو کشور دانست و گفت: بیش از ۲۳۰ نفر از بازرگانان کره‌ای همراه من به ایران آمده‌اند که موفقیت مشترک را دنبال می‌کنند که امیدواریم در دوره بعد از توافق هسته‌ای که ایران به دنبال کامیابی است، کره‌جنوبی نیز بتواند همکاری مناسبی با این کشور شکل دهد. پارک گئون هی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۱ تجارت متقابل دو کشور به ۱۷.۴ میلیارد دلار رسیده بود که متاسفانه به خاطر تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ شاهد تجارت ۶.۱ میلیارد دلاری بودیم ولی اکنون پنجره‌های تجارت به روی دو کشور گشوده شده است.

 

مونتاژکاری نمی‌کنیم

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تجاری ایران و کره‌جنوبی در تهران با اشاره به مذاکرات سودمند روسای‌جمهور دو کشور طی روزهای اخیر، گفت: به‌رغم افزایش فشارهای اقتصادی تحت شرایط تحریم هیچ‌گاه فعالیت اقتصادی ایران و کره متوقف نشده و اگر خللی در روابط ایجاد شده، به دلیل محدودیت خرید نفت، حمل‌ونقل دریایی و مسائل بانکی بوده است. وی افزود: پس از توافقات هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد شرکت‌های کره‌ای را برای توسعه همکاری‌های همه جانبه به گرمی بپذیرد و علاقه‌مند است در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی، همکاری‌های پایدار و بلندمدت در قالب سرمایه‌گذاری مشترک و ایجاد بنگاه‌های تجاری را جایگزین ادامه صرف همکاری‌های تجاری با رویکرد کوتاه مدت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایران علاقه‌مند است در زمینه توسعه توان طراحی و مهندسی، با کره‌جنوبی همکاری کرده و بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را به روی تولیدات مشترک ایرانی- کره‌ای باز کند؛ ضمن اینکه شرکت‌های کره‌ای نیز می‌توانند مراکز تحقیق و توسعه خود را در ایران برپا کنند. به گفته نعمت‌زاده، سیاست‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران اجازه تولید محصول به‌صورت CKD و SKD را نمی‌دهد و به نظر می‌رسد شرکت‌های کره‌ای دیگر نباید به فکر مونتاژکاری در ایران باشند. در مقابل ایران هم تسهیلات مالیاتی به کره‌ای‌ها ارائه و اگر کمبود و نواقصی در روند سرمایه‌گذاری آنها باشد، آن را بررسی و رفع می‌کند.

وی اظهار کرد: با توجه به علاقه مندی و علاقه طرفین در زمینه همکاری صنعتی، معدنی، زیربنایی، گردشگری و خدمات، امیدواریم بتوانیم همکاری‌های مناسبی را میان دو کشور رقم زده و در حوزه‌های ریلی، کشتی‌سازی، لوازم و تجهیزات برقی، ماشین‌سازی، صنایع صوتی و تصویری، صنایع مخابراتی و انرژی‌های تجدیدپذیر به‌صورت تنگاتنگ وارد عمل شویم. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در مرحله اول نیاز به عادی‌سازی روابط بانکی و حضور بانک‌ها در مرحله فاینانس و پوشش بیمه‌های صادراتی هستیم که در این زمینه مذاکرات موثری انجام شده است.

 

ایران دیگر مصرف‌کننده نیست

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این همایش با حضور رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، گفت: سفر تاریخی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران نقطه عطفی در روابط دوجانبه دو کشور به شمار می‌رود و می‌تواند فصل جدیدی در روابط اقتصادی گشوده و سطح معاملات را ارتقا بخشد، این در شرایطی است که رشد اقتصادی کره‌جنوبی همواره برای ایران خوشحال‌کننده بوده است، چرا که یک کشور آسیایی در دهه‌های اخیر توانسته است از سرآمدان رشد اقتصادی در دنیا باشد.

وی تصریح کرد: سابقه تجارت دو کشور ایران و کره‌جنوبی اگرچه درخشان است، اما هیچ وقت مایه افتخار دو ملت نبوده و بر همین اساس، ایران در فضای جدید اقتصاد خود تلاش دارد برای ارتقای روابط و شرایط پایدار تعاملات تجاری با کشورها از جمله کره‌جنوبی اهمیت قائل شود. به گفته جلال‌پور، در فضای جدید اقتصادی، ایران قرار نیست بازار مصرفی یا یک صادرکننده صرف انرژی و نفت باشد بلکه قصد ما شکل‌گیری روابط مستحکم و پایدار با کشورهای دنیا است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: امنیت منطقه آسیا به خصوص در ایران و کره‌جنوبی می‌تواند به روابط پایدار اقتصادی منجر شود. وی اظهارکرد: ایران برای کره‌جنوبی شرایط ویژه‌ای در همکاری مشترک با شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و حضور در بازارهای ثالث ایجاد خواهد کرد و به نظر می‌رسد ایران بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها باشد.

 

امضای 14 تفاهم‌نامه با کره‌جنوبی

این جلسه با امضای تفاهم‌نامه‌هایی نیز همراه بود. این تفاهم‌نامه‌ها شامل «همكاری اقتصای میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران و اتاق بازرگانی و صنعت كره جنوبی، تفاهم‌نامه پنج‌جانبه پروژه نیروگاه 500 مگاواتی زنجان، نیزار و بافق توسط صندوق بازنشستگی نفت و شركت كپكو، شركت مهندسی و سازه هیوندای، شركت مهندسی هیوندای و شركت انرژی دیلیم، تفاهم‌نامه توسعه بخش دوم فاز 12 پارس جنوبی میان شركت پتروپالایش كنگان و شركت مهندسی هیوندای و تفاهم‌نامه پروژه راه‌آهن اهواز - اصفهان توسط شركت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل كشور و شركت صنعتی دیلیم» است.

همچنین دیگر موارد شامل «تفاهم‌نامه پروژه سد و نیروگاه برقابی بختیاری توسط شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شركت صنعتی دیلیم، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری مشترك و تامین مالی پروژه‌ها میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و بانك توسعه كره، تفاهم‌نامه پروژه تولید اتومبیل‌های برقی میان ایدرو و ال جی اینترنشنال، تفاهم‌نامه تاسیسات پروژه‌های مكران توسط شركت نگین مكران و شركت صنایع سنگین دوسان، تفاهم‌نامه پروژه خدمات بیمارستان و پزشكی توسط شركت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران و شركت توسعه هیوندای، پروژه خدمات بیمارستانی و پزشكی توسط شركت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران و سامسونگ، شركت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و ال اچ كره درخصوص پروژه‌های ساخت شهرهای جدید، پروژه انتقال فناوری و ساخت دكل‌های حفاری توسط شركت شورای‌عالی صنایع دریایی ایران و شركت دوو و تفاهم‌نامه مربوط به پروژه‌های پتروشیمی توسط شركت پترو صنعت نفتالین پارس و شركت كره‌ای «PIELDS» است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها