عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

نامه نگاری آلمانی‌ها برای همکاری با بانک‌های ایرانی

تاریخ: 1395/02/15

گروه صنعت و معدن: همایش تجاری مشترک ایران و جمهوری فدرال آلمان در حالی برگزار شد که معاون وزیر اقتصاد و انرژی آلمان از نامه وزارتخانه متبوعش به بانك‌های این كشور برای تشویق آنها به منظور توسعه همكاری‌های مالی و بانكی با بانك‌های ایرانی خبر داد و گفت: بار دیگر از بانك‌های آلمانی می‌خواهم از فرصت فراهم آمده پس از برجام، برای توسعه روابط و همكاری‌ها با بانك‌های ایرانی نهایت استفاده را ببرند. اوه بك میر افزود: ما خود را نه به‌عنوان یك شریك موقت، بلكه همكار بلندمدت ایران می‌دانیم و به همین سبب آماده انتقال دانش فنی و توسعه روابط اقتصادی و مالی با صنایع و فعالان تجاری ایران هستیم. وی با بیان اینكه اكنون صنایع و شركت‌های كوچك و متوسط نیز می‌توانند در خط مقدم همكاری و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی حضور بسیار موثری داشته باشند، افزود: به همین دلیل، اراده ما برای همكاری صنعتی، تجاری و اقتصادی با ایران، نه فقط صنایع بزرگ، بلكه صنایع كوچك و متوسط را نیز شامل می‌شود. بك میر گفت: بر این باورم كه توسعه روابط اقتصادی، حجم مبادلات دو كشور را افزایش خواهد داد.

 

وی ابراز امیدواری كرد با تضمین به عمل آمده از سوی «بیمه هرمس» بانك‌های آلمانی هرچه سریع‌تر درخصوص تجدید و توسعه روابط بین بانكی با ایران فعال شوند. معاون وزیر اقتصاد آلمان با بیان اینكه امیدواریم بار دیگر برای همكاری‌های پربار دو كشور حركت كنیم، سفر سال گذشته گابریل وزیر اقتصادی كشورش به ایران بعد از توافق برجام و یك هیات آلمانی به تهران را یادآورشد و گفت: این سفرها باب جدیدی در روابط اقتصادی دو كشور ایجاد كرد به‌طوری كه پروژه‌های همكاری مشخص و تعریف شده‌ای در اختیار داریم. بك میر، به انتقال تكنولوژی آلمان به ایران در بخش‌های ماشین‌سازی و تاسیسات فنی، خودروسازی، پتروشیمی، اقتصاد انرژی، تكنولوژی پزشكی، سلامت، زیربنایی، خدمات و همكاری معماری، مدیریت آب، محیط زیست، بندر و حمل ونقل اشاره كرد و گفت: ایران با وجود افراد متخصص، تحصیل‌كرده و منابع انرژی زیرزمینی بالا می‌تواند با ساختار چند گانه آلمان همكاری خوب و بلندمدت داشته باشد. وی افزود: فرصت خوبی فراهم شده تا ایرانی‌ها از دانش فنی، تكنولوژی و آموزش‌های تخصصی آلمان بهره‌مند شوند و بتوانیم همكاری‌های جدید و نوین علمی داشته باشیم. معاون وزیر اقتصاد آلمان افزود: همچنین فرصت خوبی برای بانك‌های دو كشور ایجاد شده تا با گسترش همكاری ها، در رفع تحریم‌های بین‌المللی كمك كنند. در نشست همكاری‌های فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آلمان با حضور معاونان وزیران اقتصاد دو كشور، یك هیات 150 نفری از تجار آلمانی نیز شركت داشتند. در این نشست همچنین پنج تفاهم‌نامه تقویت همكاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان امضا شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران نیز در این مراسم از مراحل نهایی توافق ایران و آلمان برای برقراری همكاری‌های بیشتر با شركت بیمه‌ای هرمس خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن توافق ها، در آینده نزدیك همكاری ایران با هرمس برای تامین منابع مالی و پوشش بیمه‌ای به 7میلیارد یورو افزایش می‌یابد. محمد خزایی به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و آلمان اشاره كرد و افزود: گسترش روابط اقتصادی در كنار روابط سیاسی برای دو كشور اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: سفر چند ماه گذشته وزیر اقتصاد آلمان و همچنین سفر اخیر هیات بزرگ آلمانی به كشورمان در یك ماه گذشته بیانگر این موضوع است. معاون وزیر اقتصاد به عزم جدی دو دولت ایران و آلمان برای برقراری مجدد روابط اقتصادی اشاره كرد و گفت: بیمه هرمس آلمان كه نقش فعالی در پوشش بیمه‌ای و تامین منابع مالی صنایع برای حوزه‌های اقتصادی ایران داشته است، تا چند سال گذشته نزدیك به 5/ 5 میلیارد دلار پوشش بیمه‌ای برای ایران ایجاد می‌كرد. وی گفت: امیدواریم چند روز آینده توافق‌های نهایی انجام و روند همكاری‌های ایران و هرمس برای تامین منابع مالی و پوشش به روند خوبی تبدیل شود.خزایی اظهار کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران همه زمینه‌ها برای توسعه روابط اقتصادی بین دو كشور فراهم است و این سازمان آمادگی دارد همكاری‌های لازم را در حوزه فاینانس و تامین منابع مالی و پوشش‌های ضمانتی برای سرمایه‌گذاران آلمانی در ایران انجام دهد.وی ادامه داد: برای آنكه این نشست و جلسات مشابه آن فقط به امضای سند ختم نشود، با معاون وزیر آلمان توافق كردیم یك كمیته مشترك پیگیری بین دو كشور تشكیل شود تا در یك بازه زمانی مشخص به‌طور مثال ماهانه، روند فعالیت‌های دو كشور را پیگیری و در صورت بروز مشكل، آن را برطرف كنند. براساس این گزارش، قرار بود دیروز نخستین نشست كمیسیون مشترك ایران و آلمان پس از 14 سال توقف با حضور «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان كه معاون صدراعظم این كشور نیز است، برگزار شود که سفر وی به تهران به دلیل بیماری به زمان دیگری موكول شد.

 
 
 
لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها