عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

زمان ایده‌آل تجارت با آلمان

تاریخ: 1395/02/15

گروه صنعت و معدن: سیمای آماری قراردادهای تجاری بعد از توافق ایران با 6 قدرت جهانی نشان می‌دهد که آلمانی‌ها در صدر ورود به ایران قرار دارند؛ به‌طوری‌که این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی هیات‌های بیشتری را برای مذاکرات تجاری به ایران در سال گذشته اعزام کرد. در دوران تحریم‌ها اگرچه آلمان مبادلات تجاری خود را با ایران کاهش داد، با این حال روابط خود را با ایران قطع نکرد. طی چند سال اخیر این کشور جزو یکی از 10 کشور عمده واردکننده کالا به ایران محسوب می‌شد. در هفته جاری نیز قرار بود دولت و بخش خصوصی ایران آماده میزبانی از زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی جمهوری فدرال آلمان و معاون صدراعظم آلمان و هیات همراه وی باشد تا در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، زمینه‌های همکاری بیشتر مورد بررسی قرار گیرد؛ این سفر اما به دلیل بیماری وزیر لغو شد. با این حال، نماینده شورای اقتصاد آلمان در هفته جاری طی ملاقاتی با فعالان اقتصادی در بخش خصوصی ایران، آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی دو کشور را بررسی کرد. در حاشیه دیدار الکساندر جرجینیا، با هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران، محیا کربلایی، تحلیلگر اقتصادی و کسب و کار گفت‌وگویی با وی انجام داده است. نماینده شورای اقتصاد آلمان در این مصاحبه نقش این شورا در توسعه روابط تجاری میان شرکت‌های آلمانی و ایرانی را تبیین کرده است.

 

شورای اقتصادی آلمان در تشویق شرکت‌های آلمانی برای فعالیت در بازار ایران چه نقشی دارد؟

این شورا بیش از 11500 عضو دارد که 10درصد از آنها شرکت‌های بسیار مطرح بین‌المللی هستند. مابقی شرکت‌های کوچک یا متوسط هستند که می‌توانم به جرات بگویم 80 درصد از آنها علاقه دارند با شرکت‌های ایرانی کار کنند. اما مساله مهمی که در این بین وجود دارد، نبود اطلاعات کافی است. سوال اصلی برای شورای اقتصادی آلمان به نمایندگی از این اعضا این است که ما چطور می‌توانیم در کنار ایرانی‌ها برای مدتی طولانی همکاری داشته باشیم؟ در سال 2025 میلادی آلمان و ایران خود را در چه مقصدی می‌بینند؟ چون هدف این نیست که تنها کالایی به یکدیگر بفروشیم، بلکه می‌خواهیم در کنار یکدیگر به جلو قدم برداریم؛ بنابراین در اولین مرحله لازم است مقصدمان را تعیین کنیم و لازمه آن شناخت کافی از طرف مقابل است.

 

به دست آوردن شناخت مناسب و درک مقصد مشترک چقدر زمان خواهد برد؟

این روندی است که هر روز در حال انجام و پیشروی است. در ماه جاری هیات آلمانی جدیدی به ایران آمد. چندی پیش هیات ایرانی به کشور ما آمد. هر دستی که بین یک ایرانی و آلمانی داده می‌شود، به معنای شناخت بیشتری است که از یکدیگر به دست آورده‌ایم. مخصوصا بین جوانان. مثلا یکی از شرکت‌های حقوقی که به تازگی در ایران نیز دفتری باز کرده است، پنج جوان ایرانی را به آلمان دعوت کرده بود. وقتی من این جوانان را در کنار 15- 10 جوان آلمانی دیدم، واقعا خوشحال شدم. این جوانان از مسائل مختلف درباره زندگی، فرهنگ و کارشان با یکدیگر صحبت می‌کردند و این دقیقا به معنای آشنایی و به دست آوردن شناخت است. بنابراین هر روز قدمی به جلو برمی‌داریم.

 

می‌توانید حدس بزنید که تا چند ماه دیگر می‌توانیم شاهد امضای اولین قراردادها میان شرکت‌های ایرانی و آلمانی باشیم؟

من فکر می‌کنم، اگر اتفاق جدیدی نیفتد و شرایط همچنان مناسب بماند و سایر کشورها نیز همکاری لازم را انجام دهند، مطمئنا بین 8 تا 9 ماه آینده به نتیجه مطلوب خواهیم رسید و این زمانی خواهد بود که همه شرکت‌ها با اطمینان، یکی پس از دیگری خواهند آمد.

 

فکر می‌کنید روابط بین بانکی نیز به همین سرعت پیش خواهد رفت؟

نه، برای بانک‌ها باید زمان بیشتری انتظار داشت. بانک‌ها تنها در بخش‌های تکنیکال و زیرساختی حداقل 12 ماه دیگر زمان لازم دارند و بانک مرکزی نیز این موضوع را پذیرفته است. اگر بانکی پیدا شود که تا چند ماه آینده به‌طور جدی تصمیم بگیرد تا با ایران کار کند و وارد روند حقوقی نیز بشود، تنها در این بخش حدود 8 یا 9 ماه زمان خواهد برد. برای برقراری روابط بین بانکی باید بیش از یک‌ سال منتظر شویم.

 

آیا شرکت‌های آلمانی برای حضور در صنایع یا بخش‌های خاصی در ایران اولویت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارند؟

بله. این اولویت خود ایرانی‌ها هستند! وقتی کسی از من می‌پرسد بهترین چیز در ایران چیست، من می‌گویم، انسان‌هایش هستند. یک کشور تنها زمانی رشد می‌کند که انسان‌هایش رشد کنند و بخواهند پیشرفت کنند و به جلو بروند. بهترین چیزی که در ایران داریم، جوانان باهوش اینجا هستند. نه‌تنها با هوش هستند، بلکه انرژی و علاقه پیشرفت از درون آنها می‌جوشد. فکر می‌کنم برای شرکت‌های آلمانی بهترین عامل این نیرو در ایران است. نه اینکه بخواهند آنها را به آلمان ببرند، بلکه برای استفاده از این انرژی در خود ایران، هر کاری خواهند کرد.

 

بخش خاصی را می‌توانید مثال بزنید؟

در آلمان برای ما از همه چیز مهم‌تر بخش اتوماسیون است. ما خودمان را در این موضوع تا حدی عقب می‌بینیم. مثلا هر چیزی که در آلمان ساخته می‌شود اتوماتیک است؛ تا چند ماه آینده ماشین‌های اتوماتیک وارد خیابان‌های آلمان خواهند شد. آنچه ما به آن احتیاج داریم، نیروی متخصصی است که بتواند این مساله را درک کند و جوانان باهوش ایرانی در بخش‌های «آی.تی» و اتوماسیون می‌توانند با شرکت‌های آلمان همکاری چشمگیری داشته باشند.

 

سرعت بازگشایی مناسبات آلمان با ایران

نماینده شورای اقتصاد آلمان با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ملاقات کرد و پیرامون آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی دو کشور و نیز راه‌های رفع موانع همکاری‌های با مسعود خوانساری به گفت‌و‌گو نشست. به گزارش اتاق تهران، در این دیدار «الکساندر جرجینیا» گفت: شرکت‌‎های آلمانی از اینکه به دنبال رفع تحریم‌‎ها، روابط‌شان با ایران به سرعت در حال رشد است، بسیار اظهار رضایت می‌کنند. با این حال، رئیس اتاق تهران مشکل جدی در آغاز همکاری‌های اقتصادی میان بنگاه‌های دو طرف را کم‌کاری بانک‌های آلمان و محافظه‌کاری نهادهای مالی این کشور در برقراری مناسبات با ایران عنوان کرد و به گفته وی، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی آلمان در ایجاد انگیزه و رفع نگرانی بانک‌های این کشور نقش بسزایی دارند. نماینده شورای اقتصاد آلمان نیز با تایید این بخش از سخنان رئیس اتاق تهران، این اختلاف در سرعت توسعه روابط را ناشی از تفاوت فرهنگی دو کشور دانست و تاکید کرد: آلمانی‌ها سرعت توسعه روابط‌شان با ایران را بالا توصیف می‌کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه بانک‌های آلمانی با مشکلات داخلی نیز دست‌به‌گریبان هستند، افزود: با این حال، بانک‌ها و موسسات مالی آلمان هنوز متوجه بازار سودده همکاری با ایران نشده‌اند و این در حالی است که شرکت‌های صنعتی و اقتصادی این کشور طی ماه‌های اخیر با رفت‌و‌آمدهای خود به ایران، این موضوع را دریافته‌اند. وی گفت: برای برطرف کردن ترس و نگرانی بانک‌های آلمانی از همکاری با ایران، باید انگیزه و بازار پر سود ایران را در دل آنها زنده کرد و شکل‌گیری این اتفاق، نیاز به صبر و حوصله و البته پشتکار فراوان دارد. وی با بیان اینکه برای بانک‌های آلمان بخش عمده‌ای از قوانین و مقررات همکاری با ایران، هنوز روشن نیست، تصریح کرد: تبلیغات مناسب درباره اینکه آغاز همکاری‌ با ایران هیچ‌گونه مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد و نیز انجام مذاکرات و جلسات متعدد با مدیران بانک‌های بزرگ این کشور، می‌تواند از ترس و نگرانی آنها بکاهد.

عضو شورای اقتصاد آلمان همچنین از برگزاری نشست سالانه این تشکل بزرگ اقتصادی در 21 ژوئن امسال (اول تیرماه) در برلین خبر داد و با اعلام اینکه در این گردهمایی سالانه، سیاستمداران برجسته و نیز شرکت‌های آلمانی حضور دارند، افزود: نمایندگانی از ایران نیز می‌توانند در این گردهمایی بزرگ شرکت کنند و از نزدیک با سیاستمداران و مردان اقتصادی آلمان مذاکرات جدی داشته باشند. رئیس اتاق تهران نیز در این دیدار، به برخی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند در بخش‌های معدن، صنایع خودرو، پتروشیمی و نیز بخش‌های فنی و مهندسی سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشند. خوانساری در همین رابطه به برقراری سرمایه‌گذاری‌های کوچک و به میزان 20 تا 100 میلیون دلار اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران آلمانی می‌توانند با مشارکت بنگاه‌های ایرانی به بازارهای ثالث در اطراف ایران دست یابند. وی ایران را یکی از معدود کشورهای مستعد و امن منطقه و آسیا برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ آلمانی با ورود خود به ایران، می‌توانند راه را برای شرکت‌های کوچک و آغاز سرمایه‌گذاری در کشور باز کنند که در این زمینه اتاق بازرگانی تهران با همکاری نهادهای اقتصادی آلمان مانند شورای اقتصاد این کشور، نقش بسزایی خواهند داشت.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها