عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

راه‌اندازی پروازهای تهران-سئول تا پایان 2016

تاریخ: 1395/02/13

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه: وزیر زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل کره‌جنوبی در دیدار با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی پروازهای تهران-سئول تا پایان سال 2016 خبر داد. هانگ‌هواین به همکاری‌های کره‌جنوبی در صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم گذشته شرکت هواپیمایی کره مجوز راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین تهران و سئول را دریافت کرد که تا پایان سال میلادی این پروازها راه‌اندازی می‌شود که امیدواریم فرآیند اجرای آن به زودی فراهم شود. هانگ‌هواین با بیان اینکه فرودگاه اینچئون کره‌جنوبی هشتمین فرودگاه جهان در بخش ظرفیت مسافری و دومین فرودگاه جهان در حوزه باری است، گفت: می‌توانیم در بخش هوانوردی نیز با ایران مشارکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیداردر مورد سایر زمینه‌های همکاری با بیان اینکه نکته‌ مطرح برای توسعه روابط صمیمانه میان دو کشور، پایبندی به تعهدات و شفاف‌سازی روابط تجاری است، گفت: باید برای تحقق پروژه‌ها با مشارکت دو کشور تمامی جوانب فنی، تکنیکی، مبادلات پولی، مالی و مسائل سیاسی در نظر گرفته شود. آخوندی گفت: همکاری‌های دو کشور به سال‌های طولانی بازمی‌گردد، ضمن اینکه دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع هستند. آخوندی با بیان اینکه برای شروع نیاز به یک پروتکل مالی خیلی شفاف داریم تا نحوه تبادلات مالی مشخص شود، گفت: باید مطمئن شویم برای اجرای پروژه‌ها روش‌های تامین مالی به‌طور دقیق مشخص است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در اجرای پروژه‌ها شرایط تامین مالی است، چراکه پیشنهادهای مختلفی از طرف چین و کشورهای اروپایی برای اجرای پروژه‌ها داریم. برای برقی‌کردن راه‌آهن تهران- مشهد یک طرح اولیه بسیار خوب از طرف چین دریافت کرده‌ایم. برای سایر پروژه‌های ریلی نیز پیشنهادهایی از سوی کشورهای دیگر دریافت کرده‌ایم که مناسبند. آخوندی خطاب به هانگ‌هواین گفت: برای من بسیار مهم است که شرایط مالی را بدانم؛ قطعا از اجرای این پروژه‌ها توسط کره‌جنوبی حمایت می‌کنم اما این حمایت مشروط به ارائه شرایط مالی شفاف و توجیه اقتصادی آن برای ایران است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای امضای قرارداد اجرای پروژه‌های زیرساختی با کره‌جنوبی وجود ندارد، یادآور شد: باید درباره شرایط مالی یک تصمیم روشن گرفته شود و هر گاه شرایط تامین مالی پروژه‌ها به‌طور شفاف مشخص شد اجازه امضای قراردادها را می‌دهم. وی درباره تعیین جزئیات روش‌های تامین مالی پروژه‌های مشترک ایران و کره‌جنوبی نیز خطاب به وزیر زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل کره‌جنوبی گفت: پیشنهاد می‌کنم نمایندگان اگزیم بانک در سفر به ایران ملاقاتی با قائم مقام من در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری داشته باشند تا شرایط تامین مالی پروژه‌ها به‌طور دقیق مشخص شود. وی افزود: با توجه به مذاکرات با شرکت زیمنس و بمباردیه برای تامین ناوگان ریلی به دنبال یک روش تامین مالی به‌صورت لیزینگ هستیم. در سیستم لیزینگ شرکتی که واگن را تحویل می‌دهد یک مدل تامین مالی برای اجاره دادن واگن‌ها به خریدار پیشنهاد می‌کند که قاعدتا نظام تضمین آن در روش تامین مالی لیزینگی پیش‌بینی می‌شود. وی تصریح کرد: براساس قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی درباره بازگشت اصل و سود سرمایه تضامین لازم را به کره‌جنوبی می‌دهیم. براساس این قانون اجازه می‌دهیم اصل و سود سرمایه از کشور خارج شود اما ضمانت سرمایه‌گذاری از سوی شرکت راه‌آهن داده می‌شود. آخوندی به همتای کره‌ای پیشنهاد تاسیس شرکت لیزینگ ناوگان ریلی را ارائه کرد و گفت: یک یا چند شرکت کره‌ای در ایران یک لیزینگ‌کمپانی ریلی را با هدف سرمایه‌گذاری ثبت و این شرکت قرارداد خرید واگن را با شرکت‌های خارجی منعقد کند و به‌صورت اجاره واگن‌ها را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد. وزیر زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل کره‌جنوبی از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی استقبال کرد. وی اجرای پروژه ریلی اصفهان ـ اهواز، تامین خرید ۴۵۰ واگن از شرکت «هیوندا روتم» و همکاری فرودگاه اینچئون کره و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را سه تفاهم‌نامه‌ای عنوان کرد که با حضور روسای جمهوری دو کشور امضا می‌شود و گفت: درباره پیشنهاد مشارکت کره در آزادراه تهران ـ شمال استقبال می‌کنیم و می‌توانیم یادداشت تفاهم مشارکت در این آزادراه‌ را طی دو روز آینده تهیه کنیم.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها