عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تجارت 17 میلیارد دلاری تهران-سئول

تاریخ: 1395/02/11

 

گروه بازرگانی: حدود دو ماه پیش بود که ایران استراتژی تجاری خود را با کره‌جنوبی اعلام کرد. متولیان تجارت ایران مطرح کردند که دیگر نمی‌خواهند با کره‌ای‌ها تجارت یک طرفه داشته باشند. بر این اساس در شرایط پساتحریم ایران تغییر راهبرد داد و خواستار راه‌اندازی خط تولید برندهای کره‌ای در ایران شد.

البته طرف کره‌ای نیز در آمدو رفت‌های هیات‌های تجاری خود به ایران نشان داده که می‌خواهد در بازار این کشور نقش پررنگی داشته باشد. به همین دلیل بزرگ‌ترین هیات اقتصادی کره‌جنوبی متشکل از 236 بازرگان و صاحب صنایع به سرپرستی «پارك گئون هی» رئیس‌جمهوری این كشور قرار است به ایران بیاید. انعقاد قراردادهایی به ارزش 13 تا 17 میلیارد دلار نشان می‌دهد که این کشور آسیای شرقی عزم خود را برای قبول استراتژی جدید ایران جزم کرده و آمادگی ورود سرمایه را به ایران دارد. البته این سرمایه‌گذاری‌ها قرار است در زمینه‌هایی همچون ساخت بیمارستان، ساخت سد، احداث خطوط آهن، نیروگاه، پتروشیمی، نفت خام، نفت سنگین ، خرید گاز و چند طرح زیربنایی و صنعتی انجام شود. به گفته برخی از کارشناسان، بخش‌هایی که قرار است سرمایه‌های کره‌جنوبی را جذب کنند، همگی دولتی و شبه‌دولتی هستند و همچنان بخش خصوصی در سایه قرار دارد. اما خبرهای دیگر حاکی از آن است که حدود 20 تفاهم‌نامه نیز برای تولیدات صنعتی همچون لوازم خانگی منعقد خواهد شد. بنا به گفته ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌هایی که قرار است در بخش صنایع نیز به امضا برسد، با رویکرد انتقال دانش فنی و صادرات تنظیم شده است. امضای این تفاهم‌نامه‌ها نیز در شرایطی اتفاق می‌افتد که بازار کالاهای کره‌ای در ایران داغ است و مشتریان پر و پا قرص خود را دارد. اما سیاست‌های جدید تجاری ایران نیز حاکی از آن است که ایرانی‌ها دیگر خریداران صرف کالاهای کره‌ای نیستند. آنها به دنبال جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی هستند. به عبارتی دیگر، سیاست کنونی ایران بازار در مقابل بازار است؛ هرچند کالاهای کره‌ای در ایران با اقبال خوبی مواجه بوده‌اند، اما رفتار کره‌جنوبی در دوره تحریم‌ها هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. از این رو متولیان تجارت در مواجهه با هیات‌های کره‌ای همواره این موضوع را مورد انتقاد قرار داده‌اند و از رفتار شرکت‌های کره‌ای در زمان تحریم گلایه کرده‌اند. چراکه به گفته این مسوولان، بسیاری از کارخانه‌های ایرانی با خروج کره‌ای‌ها از ایران، شرایط نامساعدی را تجربه کردند و حتی در برخی موارد این رفتار، به تعطیلی کارخانه‌های ایرانی منجر شد. حال با ورود این هیات بزرگ کره‌ای و تصمیم آنها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایرانی، روابط دو کشور فاز جدیدی را تجربه می‌کند. البته کره‌ای‌ها نیز معتقدند به دلیل پیشرفتی که این کشور به لحاظ دانش فنی و تکنیک دارد، می‌توانند در فصل جدید اقتصادی، در کنار ایران باشد و در این زمینه همکاری کند. از سوی دیگر، برخی از اظهارنظرات مقامات کره‌ای بیانگر این است که اگرچه این کشور خواهان توسعه روابط با ایران است، اما تصمیمات آمریکا می‌تواند همچون گذشته این همکاری‌های مشترک را تحت تاثیر قرار دهد.

 

سفر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی

نهاد ریاست جمهوری کره‌جنوبی پنج‌شنبه گذشته، با صدور بیانیه‌ای تعداد اعضای تجاری همراه رئیس‌جمهوری این كشور به تهران را اعلام كرد و یادآور شد كه این سفر با هدف گسترش روابط با ایران به‌عنوان مهم‌ترین كشور منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد. این اولین سفر یك رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به ایران از زمان برقراری روابط دیپلماتیك میان دو کشور در سال 1962 میلادی محسوب می‌شود.این نهاد افزوده است كه پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، ایران فرصت‌های نوظهوری یافته است كه می‌تواند شریك بزرگ و مهم تجاری برای این كشور به حساب بیاید.

هیات 236 نفری این كشور شامل مسوولان، صاحبان و دست‌اندركاران شركت‌های بزرگ و موسسات مطرح تجاری و بازرگانی و صنعتی است. این سفر سه روزه از روز یكشنبه 12 اردیبهشت ماه جاری آغاز می‌شود.

علاوه بر این، نمایندگانی از 38 شركت بسیار كلان و موسسه بزرگ از جمله شركت‌های هیوندایی، سامسونگ و نمایندگان و رئیسان 146 شركت و موسسه متوسط و كوچك این كشور نیز جزو هیات همراه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران هستند. انتظار می‌رود كه دو كشور در جریان این سفر قراردادهایی به ارزش 13 تا 17 میلیارد دلار امضا كنند كه مهم‌ترین آنها مربوط به ساخت بیمارستان، ساخت سد، احداث خطوط آهن، نیروگاه، پتروشیمی، نفت خام، نفت سنگین، خرید گاز و چند طرح زیربنایی و صنعتی است.

کره‌جنوبی یکی از کشورهایی است که اقتصاد پویایی دارد و به همکاری با ایران علاقه‌مند است. از سویی، اقبال کالاهای کره‌ای در بازار ایران ثابت شده است و انتظار می‌رود تولیدکنندگان بزرگ صنایعی همچون خودرو و لوازم خانگی نیز با هدف سرمایه‌گذاری در بازار ما وارد مذاکره شوند. ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در جریان این سفر قرار است 20 تفاهم‌نامه به امضای دو طرف برسد که همگی با هدف انتقال تکنولوژی و دانش فنی تنظیم شده‌اند. به گفته وی، امضای تفاهم‌نامه استارت همکاری‌های دو کشور است و پس از آن بستگی به نگرش ما دارد که قراردادها را چگونه تدوین کنیم. پیش از این کره‌جنوبی کشوری بود که کالاهای تمام شده را به بازار ایران وارد می‌کرد. حال با هدف سرمایه‌گذاری مشترک پا به میدان گذاشته است. از این رو، در برخی از بخش‌ها همچون لوازم خانگی تفاهم‌نامه‌هایی امضا خواهد شد. البته به جز این، مذاکرات کره‌ای‌ها با طرف‌های ایرانی همچنان ادامه دارد و احتمال انعقاد تفاهم‌نامه‌های بیشتری نیز هست.

ارزش تبادلات ایران و کره‌جنوبی در سال 2015 میلادی به 6 میلیارد و 100 میلیون دلار رسید. دو كشور قبل از تحریم‌ها در سال 2011 میلادی ارزش تجاری به میزان 17 میلیارد و 400 میلیون دلار داشته‌اند. کره‌جنوبی قصد دارد در سال جاری میلادی میزان واردات نفت از ایران را از 115 هزار بشكه به 285هزار بشكه؛ تقریبا دو برابر سال گذشته افزایش دهد.

 

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها