عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

سه پیشنهاد برای اعطای وام ارزان

تاریخ: 1395/02/04

گروه صنعت و معدن:‌ جزئیات جدیدی از شارژ مالی پروژه‌های نیمه‌تمام صنعتی اعلام شد. براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، اعتبار مالی 16 هزار میلیارد تومانی برای طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد تخصیص خواهد یافت. در این میان متولیان حوزه صنعت خواستار این شدند که پرداخت این تسهیلات بدون توجه به بدهی بنگاه‌ها و چک‌های برگشتی باشد؛ در عین حال بحث راهن دوم در پذیرش وثایق نیز مدنظر قرار گیرد.



پیش‌بینی صورت گرفته برای تخصیص منابع مالی جدید در سال جاری در حالی است که سال گذشته ملاک اصلی برای تخصیص تسهیلات به واحدهایی بود که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد داشتند؛ روشی که در سال جاری تغییر خواهد کرد و واحدهای تولیدی که پیشرفت فیزیکی کمتر از 80 درصد نیز داشته باشند، می‌توانند از تسهیلات پیش‌بینی شده
استفاده کنند.

اوایل سال جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که بررسی‌ها حاکی از آن است که ۷۰ درصد واحدهایی که نیمه کاره به حال خود رها شده‌اند، مشکلات نقدینگی دارند و باید در این خصوص گام‌های اساسی برداشته شود. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، در همین راستا 13 هزار ميليارد تومان تسهیلات براي صنايع كوچك و 3‌ هزار ‌ميليارد تومان تسهیلات نیز براي صنايع متوسط اختصاص داده خواهد شد تا مشکل کمبود نقدینگی این واحدها برطرف شود. گفته می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده که حدود 5 درصد سود این تسهیلات، ارزان‌تر و پایین تر از نرخ معمول باشد.

منابع در نظر گرفته شده در حالی است که براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سال‌هاي اخير 72 درصد از تسهيلات اعطايي از سوي بانک‌ها به 10 درصد از شرکت‌هايي که بيشترين دارايي را در اختيار دارند رسيده و کمتر از يک درصد از تسهيلات به 10 درصد شرکت‌هايي که کمترين دارايي را دارند، تخصیص یافته است. با توجه به آمار ذکر شده، مي‌توان گفت که تسهيلات بانکي طي سال‌هاي اخير بيشتر در اختيار بنگاه‌هاي بزرگ قرار گرفته و بنگاه‌هاي کوچک که از دارايي کمتري برخوردار هستند، کمترين دسترسي به منابع بانکي را داشته‌اند؛ به‌طوری‌که در سال‌های گذشته بنگاه‌های کوچک و متوسط برای دسترسی به منابع مالی شرایط آسانی نداشتند و تامین منابع مالی یکی از عمده چالش‌های این واحدها محسوب می‌شود؛ حال با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته این امکان برای صنایع کوچک به وجود خواهد آمد تا برخی از مشکلات کمبود نقدینگی خود را برطرف کنند.

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت 228 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در کشور وجود دارند که مشمول طرح جدید این وزارتخانه می‌شوند.

 

 

اعطای وام به 228 طرح

در این خصوص محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در بیست‌وپنجمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران عنوان کرد: مقرر شده برای طرح‌های بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی، منابعی از محل 16 هزار میلیارد تومانی که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد آن را ارائه کرده است، اختصاص یابد. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته 228 طرح دارای چنین وضعیتی هستند و در صورتی که این منابع از معبر بانک مرکزی عبور کند، تصمیم بر این است که 2/ 8 درصد آن به استان تهران تخصیص یابد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین گفت: جلسه‌ای نیز در این خصوص با مسوولان بانک مرکزی در مورد ارائه تسهیلات داشته‌ایم که پیشنهادهایی نیز در این جلسه مطرح شده و در دست بررسی است؛ یکی از پیشنهادها این بوده است که اعطای تسهیلات بدون توجه به بدهی بنگاه‌ها باشد، پیشنهاد دیگر اینکه در اعطای این تسهیلات، چک‌های برگشتی اعضای هیات‌مدیره مدنظر قرار نگیرد و بحث راهن دوم در پذیرش وثایق هم پیشنهاد شده است.

 

 

1243 واحد تحت تملک بانک‌ها

علاوه‌بر واحدهایی که به‌دلیل کمبود منابع در سال‌های اخیر خطوط تولید آنها تکمیل نشده است، برخی از واحدهای تولیدی نیز به‌دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز و ... کاهش ظرفیت را در دستور کار خود قرار داده‌اند. برخی از واحدهای تولیدی نیز به‌دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات به تملک بانک‌های عامل در آمده‌اند. تملک این واحدهای تولیدی در حالی است که به گفته برخی از فعالان صنعتی، بانک‌ها از شرایط فعال‌سازی این واحدها برخوردار نیستند؛ به همین دلیل واحدهایی که به تملک بانک‌ها در آمده‌اند به مرور غیر فعال می‌شوند. در این خصوص مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از تملک هزار و 243 واحد و طرح صنعتی توسط بانک‌ها در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور خبر داد و گفت: کارگروه ایجاد رونق در کارگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی به‌عنوان زیرمجموعه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌های کشور، شکل گرفته است.

یزدانی با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در کشور تصریح کرد: امروز رسالت نخست ما حمایت از صنایع کوچک است و مسوولان نظام هم بر آن تاکید دارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمادگی شهرک‌های صنعتی برای پذیرش سرمایه‌گذاران اظهار کرد: در این راستا حمایت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاران صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است. وی تاکید کرد: باید از تمام سازوکارها و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان‌ها برای ایجاد حرکتی جدید در حوزه اقتصادی استفاده کرد؛ چراکه هدف ما امیدبخشی و ایجاد رضایتمندی بیشتر در جامعه است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با وجود نقش صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در چرخه اقتصادی و اشتغال، اما این صنایع با توجه به ساختارشان آسیب‌پذیرتر بوده؛ بنابراین باید توجه بیشتری به این بخش شود.

علاوه‌بر طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران چندی پیش اعلام کرده بود براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال 95، کارگروهی برای ارائه گزارش‌های هفتگی و روزانه از طرح‌های نیمه تمام و واحدهای زیر ظرفیت بهره‌برداری تشکیل خواهد شد. به گفته یزدانی، در حال حاضر تعداد 9هزار واحد درکل کشور به غیر از آنهایی که به‌طور معمول به نتیجه می‌رسند، برای فعال شدن در دستور کار قرار دارند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها