عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

مشارکت بخش خصوصی دراحداث مجتمع بندری کاسپین

تاریخ: 1395/02/01

گروه بنگاه ها: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از افتتاح دو پست اسکله مجتمع بندری کاسپین تا پایان امسال خبرداد. رضا مسرور در نشست خبری با بیان اینکه تحرک بخشیدن به پروژه‌های عمرانی یکی از رویکردهای منطقه آزاد انزلی بود و سازمان موفقیت‌های خوبی در این زمینه‌ها به دست آورده است، افزود: تکمیل ساختمان اداری این سازمان که چهار سال راکد باقی‌مانده بود، به اتمام رسید و عرشه تقاطع غیر هم‌سطح نیز با 37 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است. همچنین مرکز نمایشگاهی و مرکز تفریحات دریایی نیز در حال راه‌اندازی است.





وي ادامه داد: مهم‌ترین پروژه منطقه آزاد انزلی مجتمع بندری کاسپین است که دو سال به دلیل عدم تامین منابع مالی دچار مشکل شده بود اما بعد از مهندسی‌های انجام شده و کاهش 100 میلیارد تومان از حجم احداث موج‌شکن‌ها این پروژه دوباره فعال شده و در حال انجام است. مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي افزود: یک پست اسکله این مجتمع توسط خود سازمان و چهار پست اسکله دیگر توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی در حال احداث است. مسرور گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال دو پست اسکله این مجتمع افتتاح شود و همچنین موج‌شکن‌ها نیز حداکثر تا سال آینده افتتاح خواهند شد. به گفته مسرور، سال 94 بر اساس شاخص‌های اقتصادی یکی از بهترین‌ سال‌های بندر انزلی بوده و با رونق تجارت در فضای کسب و کار همراه بوده است. وی با بیان اینکه در این دولت یکی از رویکردهای اصلی بحث صادرات است، افزود: آمار صادرات تولیدی منطقه آزاد انزلی در سال 91 یک میلیون دلار، در سال 95 معادل 2 میلیون دلار، در سال 93 معادل 8 میلیون دلار و در سال 94 به 42 میلیون دلار رسیده است.

وی به برنامه‌های میان مدت منطقه آزاد انزلي برای صادرات و همچنین مشوق‌های جدید اشاره كرد و گفت: هزینه‌های انبارداری برای کسانی که در این منطقه تولید انجام می‌دهند و همچنین افرادی که کالاهای خود را از طریق این منطقه وارد کشور می‌کنند، کاهش یافته است. اين مقام مسوول یکی از دلایل این رشد را ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بر اساس این رویکرد روی پروژه‌ها وقت و انرژی بیشتری گذاشته شد تا این پروژه‌ها مجددا شروع به کار کنند.وی ادامه داد: در سال گذشته 32 واحد صنعتی در این منطقه مجددا فعال شده و ما قصد داریم این رویکرد را در سال 95 نیز ادامه دهیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند، تصریح کرد: اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر نیز در حال توسعه زیرساخت‌های خود هستند. روسیه در حال توسعه بنادر خود است و «ترکمن‌باشی» نیز در حال ساخت است. باید توجه داشت که در هیچ کجای دنیا فرصت‌ها ثابت نیستند و باید از آنها به درستی استفاده شود. مسرور ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بسیار خوب کشورهای قزاقستان و روسیه گفت: برای افزایش و تداوم این مبادلات تفاهم‌نامه‌های همکاری با منطقه ویژه و بندر اوکتائو و همچنین بندر آستاراخان امضا کرده‌ایم که تاثیرگذار خواهد بود. وی به اجلاس بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در اردیبهشت ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: قصد داریم اولین شورای همکاری منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را در اواخر نیمه اول امسال در انزلی راه‌اندازی کنیم.مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي ادامه داد: اکنون با 9 کشور موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی داریم اما هیچ کدام از آنها کشورهای حاشیه خزر نیستند و برای افزایش مبادلات تجاری با این 5 کشور باید این اتفاق صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم تعرفه ترجیحی را با این کشورها به وجود آوریم، تاثیر بسزایی در مبادلات و مراودات ما با این کشورها خواهد داشت.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها