عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

منوی بخش خصوصی برای هندی‌ها

تاریخ: 1395/01/23

گروه بازرگانی: منوی همکاری بخش خصوصی ایران و هند در اتاق بازرگانی تهران به هیات 25 نفره هندی که به سرپرستی وزیر نفت و گاز به ایران آمده بودند، ارائه شد که بخش اعظم آن در زمینه استخراج نفت و توسعه واحدهای پتروشیمی بود. وزیر نفت ایران نیز درخصوص فروش گاز به هندی‌ها آمادگی خود را اعلام کرد. در عین حال، پروژه مشترک نفتی دو کشور را توسعه میدان گازی فرزاد B عنوان کرد و از توافقات جدید در این خصوص خبر داد. همچنین وزیر نفت و گاز هند نیز درخصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هند سخن گفت و در این زمینه توضیحاتی نیز ارائه داد. از سویی دو طرف، پیوند همکاری بخش‌خصوصی دو کشور را شرط اساسی تقویت مناسبات اقتصادی اعلام کردند. در این نشست، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران از هند به‌عنوان کشور دوست و همراه ایران در دوره تحریم یاد کرد و اولویت سیاست اقتصادی ایران در دوره پساتحریم را همکاری‌های بلندمدت با کشورها و تقویت توان زیرساختی کشور در همه ابعاد اقتصادی دانست.



وی با بیان اینکه اقتصاد دو کشور ایران و هند، مکمل یکدیگر است و در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی مناسبات دیرینه‌ای برقرار است، افزود: طی سال‌های اخیر، به دلیل اعمال تحریم‌ها سطح مناسبات اقتصادی دو کشور از 15 میلیارد دلار در سال فراتر نرفته است و امروز با عبور اقتصاد ایران از گذرگاه تحریم، این فرصت فراهم است که دو کشور به شرکای جدی در عرصه اقتصادی تبدیل شوند.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها، هند جزو کشورهایی بود که روابط خود را با ایران قطع نکرد، افزود: با این حال تحریم‌ها بر روابط اقتصادی دو کشور سایه انداخت و باعث شد که حجم مناسبات از 15 میلیارد دلار در سال فراتر نرود. وی با اشاره به اینکه ایران به دنبال همکاری‌های اقتصادی بلندمدت با کشورها است، گفت: هند از جمله کشورهایی است که پیش از برداشته شدن تحریم‌ها گام‌های مناسبی در راستای همکاری‌های اقتصادی با ایران برداشت، از جمله آنکه در میدان‌های گازی و همکاری در توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مانند چابهار شاهد همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری هند بوده‌ایم. خوانساری، بخش انرژی و صنایع نفت و پتروشیمی را یکی از زمینه‌های اصلی همکاری‌ها میان دو کشور عنوان کرد و افزود: اتاق تهران آمادگی کامل خود را برای تقویت همکاری‌ها و ایجاد زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری اعلام می‌کند.

بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران نیز در این نشست از امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور در زمینه پروژه‌های نفت و گاز خبر داد و در جمع فعالان اقتصادی دو کشور، زوایایی از این توافق نفتی را بیان کرد. وی با بیان اینکه دو طرف علاقه‌مند هستند که در زمینه استخراج نفت، همکاری‌های بلندمدت داشته باشند، گفت: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور، بخش پتروشیمی است که در این زمینه کشور هند علاقه‌مند است که برای طرح‌های مختلف پتروشیمی در این کشور از جمله در تولید متانول و نیز صنایع انرژی‌بر، از ایران گاز خریداری کند.

وی افزود: ما این آمادگی را داریم که گاز مورد نیاز کشور هند را در هر نقطه که این کشور بخواهد، تحویل دهیم. وزیر نفت ایران گفت: گاز مورد نیاز کشور هند براساس فرمول قیمتی تعیین شده در کشور و تخفیف‌هایی که تعیین شده است، فروخته خواهد شد. اشاره زنگنه، به فرمول فروش گاز طبیعی به کشورهای دیگر است که چندی پیش از سوی وزارت نفت به تصویب رسید و ابلاغ شد. وزیر نفت، مهم‌ترین پروژه مشترک نفتی دو کشور را توسعه میدان گازی فرزاد B عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید از این میدان گازی بیش از 3 میلیارد فوت مکعب در روز است که طی مذاکرات اخیر با هند درخصوص برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز این میدان به توافق رسیده‌ایم. به گفته زنگنه، بازاریابی گاز حاصل از این میدان به طرف هندی سپرده شده است که این موضوع نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد و تا پایان سال میلادی جاری نیز برای دستیابی به نتایج، زمان تعیین شده است. وی با اشاره به توان بالای شرکت‌های هندی در بخش نفت و گاز تصریح کرد: در جلسات با مسوولان وزارت نفت و گاز هند، از شرکت‌های مطرح هندی خواسته‌ایم در ایران اقدام به تاسیس دفتر کنند و به فکر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بلندمدت با ایران باشند. وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش، خاطرنشان کرد که در حال حاضر ایران از لحاظ ذخایر گازی در رتبه نخست جهان است و در این زمینه بالاتر از کشور روسیه قرار دارد. زنگنه افزود: ایران تنها کشور منطقه است که علاوه بر تامین کامل گاز مورد نیاز داخل کشور، تولید مازاد برای صادرات دارد.

 

 

درخواست وزیر هند از ایران

درامندرا پرادان، وزیر نفت و گاز هند نیز عنوان کرد: فاصله برخی شهرهای هند تا مرکز این کشور، بیشتر از فاصله برخی از شهرها و بنادر (از جمله چابهار) ایران به مرکز هند است. وی گفت: فارغ از روابط دیپلماتیک، می‌خواهیم روابط عمیقی با ایرانی‌ها برقرار کنیم. درامندرا پرادان با اشاره به دیدارهایی که در طول سفر خود به ایران داشته است، افزود: ما به دنبال تقویت تعاملات اقتصادی ایران و هند هستیم و نشانه این تمایل آن است که اکنون با 25 فعال اقتصادی که نماینده 500 شرکت و چهار وزارتخانه هستند، به ایران آمده‌ایم. وزیر نفت هند، به نیاز روزافزون این کشور به انرژی اشاره کرد و گفت: هند تا سال2020 به سومین مصرف‌کننده انرژی در جهان تبدیل می‌شود و تا سال 2040 نیز مصرف انرژی در این کشور به حدود 3/ 3 تریلیون دلار می‌رسد و با میزان مصرف انرژی در آمریکا برابر خواهد بود. وی گفت: در هند فرصت‌های بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز وجود دارد و دولت ما تصمیمات راهبردی را برای تامین نفت وگاز اتخاذ کرده است. ازجمله اینکه تولیدکنندگان می‌توانند فرآورده‌های هیدروکربوری متعارف و غیرمتعارفی را تولید کنند. آزادی فروش نفت وگاز و اعمال سیاست‌های جدید در مورد سهم قراردادی از دیگر تصمیمات دولت هند در این بخش است. وی تاکید کرد: قصد داریم به جنبه عملیاتی قراردادها و سرمایه‌گذاری‌ها توجه کنیم. وی با بیان اینکه فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی همچون LNG فراهم است، گفت: در گذشته، ایران دومین صادرکننده نفت وگاز به هند بود و اکنون به مقام ششم تنزل‌یافته است و ما می‌خواهیم مراودات نفتی ایران و هند به وضعیت سابق بازگردد. میزان بالای صادرات نفت ایران به هند در ماه مارس 2016، اتفاق خوبی است و ارزیابی‌های ما برای همکاری مشترک، مثبت است. ما می‌خواهیم شما وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و در بخش خصوصی هند را مورد بررسی قرار دهید. شرکت‌های هندی تحت نظارت هستند و در سال گذشته توانستند 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند.

 

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در هند

وی سپس به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در هند اشاره کرد و گفت: هند در سال‌های آینده سریع‌ترین رشد را تجربه خواهد کرد؛ چنانچه پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی هند در سال 2016، حدود 5/ 7 درصد و در سال 2017 معادل 8/ 7 درصد است. وزیر نفت و گاز هند در ادامه از تمایل کشورش برای خرید گاز از ایران گفت و افزود: شرکت‌های هندی نیز به سرمایه‌گذاری در بخش گاز علاقه‌مند هستند و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش کود و آلومینیوم نیز برای آنها جذاب است. وی با اشاره به فرصت مناسب سرمایه‌گذاری در میدان گازی فرزادB گفت: شرکت‌های هندی اکنون به ایران آمده‌اند تا فرصت‌های جدید نفتی را ببینند. وزیر نفت ایران در حاشیه این نشست نیز گفت: با مقامات هندی یادداشت تفاهمی امضا کردیم که در آن بر آمادگی طرف‌های هندی برای خرید بیشتر نفت از ایران و توسعه میادین گازی در فرزادB به‌شرط اینکه در سال میلادی جاری تفاهم حاصل شود، تاکید شد. از سویی شرکت‌های هندی برای ساخت تجهیزات نفت در ایران می‌توانند شرکت خود را ثبت کنند. وی با بیان اینکه ایران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در هند در بخش پالایشگاهی است، گفت: در درازمدت می‌توانیم در این کشور سرمایه‌گذاری کنیم اما در حال حاضر با توجه به مشکلات نقدینگی موجود، ‌این امکان وجود ندارد و ما بیشتر کشوری سرمایه‌پذیر هستیم تا سرمایه‌گذار. وی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم عربستان برای تحریم نفتکش‌های حامل نفت ایران گفت: عربستان چه قدرتی دارد که نفتکش‌های حامل نفت ایران را تحریم کند؟ همچنین وی هرگونه افزایش قیمت بنزین براساس طرح برندسازی و کلاس‌بندی جایگاه‌های سوخت را رد کرد و در عین حال، احتمال افزایش قیمت بنزین به‌طور کلی در سال‌جاری را بعید ندانست. وی در پاسخ به پرسشی درباره اشکالات سازمان بازرسی کل کشور به الگوی جدید قراردادهای نفتی، گفت: با رئیس سازمان بازرسی کشور مذاکراتی داشتیم و آقایان اشکالاتی به الگوی جدید قراردادهای نفتی داشتند که ما راه‌حل‌هایی ارائه کردیم که تصور می‌کنم با پیشنهادهای ما، نگرانی‌های آنها رفع می‌شود.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها