عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تحلیل وضعیت تجاری سال 94

تاریخ: 1395/01/21

ایرنا: مثبت شدن تراز تجاری كشور بعد از سال‌ها از یك طرف و كاهش صادرات و واردات از طرف دیگر، دو روی سكه بازرگانی كشور در سال 1394 است. در سالی كه گذشت، 42 میلیارد و 415 میلیون دلار انواع كالا صادر و 41 میلیارد و 499 میلیون دلار كالا وارد كشور شد؛ این ارقام نشان می‌دهد ارزش صادرات كشور 16/ 11 درصد و واردات 53/ 22 درصد نسبت به سال 1393 كاهش داشته است. همچنین در این مدت، حجم صادرات كشور به 93 میلیون و 520 هزار تن و حجم واردات به 35 میلیون و 70 هزار تن رسید كه در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، حجم صادرات و واردات به ترتیب 18/ 7و 47/ 18 درصد كاهش یافته است. از این آمارهای گمرك برداشت‌های متفاوتی شده است؛ برخی با تاكید بر مثبت شدن تراز تجاری كشور، این اعداد و ارقام را یكی از دستاوردهای مهم اقتصادی پارسال قلمداد و برخی به كاهش بیش از 16 درصدی صادرات اشاره می‌كنند و كاهش بیش از 22 درصدی واردات را كاهش تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز كشور می‌دانند. در این میان، برخی نیز دلیل اصلی روند كاهشی در صادرات و واردات كشور را علاوه بر تحریم‌ها، ناشی از وجود عواملی همچون روند كاهش قیمت در بازار كالاها و افت جهانی قیمت نفت می‌دانند. سیدرضی میری، رئیس كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در این باره گفت: تراز تجاری مثبت یعنی اینكه از داشته‌هایمان، از فروشی كه كرده ایم و به اندازه‌ای كه داشته‌ایم، خرج كرده ایم. این عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با یادآوری كاهش صادرات و واردات در سال گذشته گفت: كاهش واردات به دو دلیل می‌تواند رخ داده باشد؛ نخست محدودیت در صدور مجوزها و ثبت سفارش‌ها و دوم ركود بازار داخلی؛ به دلیل كنترل تورم در داخل واردكنندگان جنس فروش نرفته دارند و به واردات جدید اقدام نمی‌كنند. رئیس كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران افزود: این نكته قابل توجه است كه چه میزان از صادرات سال گذشته نفتی و غیرنفتی بوده است.





محمد لاهوتی، رئیس كنفدراسیون صادرات ایران نیز به «ایرنا» گفت: پیشی گرفتن صادرات از واردات به شرطی مثبت است كه حجم تجارت خارجی كاهش پیدا نكرده باشد. وی افزود: موضوع تراز تجاری مثبت و سبقت گرفتن صادرات از واردات در ظاهر می‌تواند نكته مثبتی باشد، اما نكته قابل توجه اینكه تجارت خارجی ما در بخش صادرات و واردات با كاهش چشمگیری مواجه بوده است و این نشان می‌دهد كه تجارت خارجی كشور نسبت به سال 93 كوچكتر شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران گفت: به این دلیل صادرات از واردات سبقت گرفت كه بسیاری از كالاها مثل خشكبار، پوست، فرش و محصولات كشاورزی كمتر درگیر مسائل وارداتی هستند و ‌این كالاها به ارز وارداتی نیاز ندارند. لاهوتی افزود: درست است كه كاهش قیمت نفت سبب كاهش 40 درصدی صادرات میعانات گازی شده است، اما باید توجه داشته باشیم كه در بخش صادرات صنعت نیز شاهد كاهش حدود 20 درصدی هستیم، در كشاوزی نیز كاهش داشتیم و در معدن – كه هیچ ارتباطی به قیمت نفت ندارد – نیز شاهد كاهش 40 درصدی صادرات هستیم. رئیس كنفدراسیون صادرات ایران، برخی سیاست‌گذاری‌ها را عامل كاهش 40 درصدی صادرات در حوزه معدن ذكر كرد و افزود: به‌عنوان نمونه در یك دوره زمانی، صادرات ممنوع شد؛ به سرعت محدود به عوارض و سپس عوارض برداشته شد؛ این یعنی اینكه صادركننده ما نتوانسته مشتری‌های خود را به دلیل چندگانگی تصمیم‌ها حفظ كند. وی افزود: از طرف دیگر، درست است كه كاهش قیمت‌های جهانی در بعضی قیمت‌ها تاثیر داشته اما قیمت‌های پایه صادراتی در گمرك، همان قیمت‌های سال 93 بوده است؛ یعنی در اظهارنامه‌ها قیمت‌های سال 93 اعمال می‌شده است؛ بنابراین كالاهایی كه در دنیا به دنبال كاهش قیمت نفت كاهش پیدا كردند در آمارهای ما خود را نشان نداده كه بگوییم به‌دنبال آن صادرات ما كاهش پیدا كرده است. لاهوتی در مورد عوامل تاثیرگذار بر كاهش صادرات پارسال گفت: ركود حاكم بر جامعه، كاهش تولید و صادرات را به‌دنبال داشته است؛ كاهش قیمت‌های نفت و میعانات گازی موجب كاهش ارزش صادرات در سال گذشته شد و از همه مهمتر، كاهش واردات كالاهای نیمه ساخته و خطوط تولید نیز میزان صادرات را كاهش داده است. رئیس كنفدراسیون صادرات ایران تاكید كرد: سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان متولی تجارت خارجی كشور باید با حضور دست‌اندركاران بخش خصوصی كاهش حجم مبادلات تجاری كشور در سال گذشته را بررسی كند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها