عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

جزئیات جدید از فروش اقساطی کالا

تاریخ: 1395/01/19

گروه صنعت و معدن: رکود حاکم در بازار داخلی موجب شد تا علاوه‌بر بسته دولت برای خروج از رکود که سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در راستای حمایت از افراد تحت پوشش این وزارتخانه سه‌شنبه گذشته اطلاعیه ثبت‌نام برای دریافت طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) را روی خروجی پرتابل این وزارتخانه قرار دهد.





براساس دستور العمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متقاضیان کاراکارت با مراجعه به سامانه www.samanehrefah.ir می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و استفاده از این تسهیلات اقدام کنند. اقدام صورت گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی است که اواخر مهر ماه سال گذشته دولت در راستای خروج از رکود حاکم در بازار بسته خروج از رکود را رونمایی کرد. براساس دستورالعمل بسته خروج از رکود فروش اقساطی خودروهای داخلی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین و اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت خرید کالای ایرانی پیش‌بینی شده بود که از میان این سه گروه تنها طرح فروش اقساطی خودروهای داخلی به اجرا در آمد و دو طرح باقی مانده اجرایی نشدند. حال پس از گذشت 6 ماه از ابلاغ طرح خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب مسوولان از اجرایی شدن این طرح از پایان فروردین‌ماه خبر می‌دهند. با توجه به بازگشت کارت خرید کالای ایرانی به سبد خرید متقاضیان کالای ایرانی می‌توان گفت دو کارت خرید کالا برای خروج از رکود در بازار توزیع خواهد شد که هر یک می‌تواند بخشی از مشکل رکود در بازار داخلی را برطرف کنند. براساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان اعتبار کارت یا میزان تخصیص وام معادل چهار برابر حقوق هرماه فرد خواهد بود و مدت باز پرداخت اقساط وام 12 ماه است. مدت اعتبار کارت نیز روی کارت اعتباری درج شده است و در صورتی که اجرای این طرح تداوم یابد امکان شارژ مجدد کارت وجود خواهد داشت . از سوی دیگر بانک‌های رفاه کارگران و صادرات نیز منابع مالی طرح را تامین خواهند کرد.

اما به گفته یکی از مسوولان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور سه کارت خرید کالا از سوی بخش‌های مختلف تعریف شده که در این خصوص می‌توان به کردیت‌کارت اشاره کرد که از سوی بانک مرکزی بستر آن تاحدودی فراهم شده است. کارت بعدی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور حمایت از افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. سومین کارت نیز از سوی دولت در راستای خروج از رکود مدنظر قرار گرفته که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته کارت‌ها با سود 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

این مقام مسوول در خصوص اینکه از چه زمان پای سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به طرح خرید کالای ایرانی باز شد به «دنیای اقتصاد» گفت: اواخر سال گذشته و با توجه به مشکلاتی که در اجرای اعطای تسهیلات برای خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت خرید کالای ایرانی به وجود آمد، این طرح به این سازمان منتقل شد و پس از بررسی مشکلات مقرر شد تا دستگاه‌های متولی تا پایان فروردین‌ماه نسبت به اعلام اسامی مشمولان طرح اقدام کنند. وی در ادامه افزود: این طرح شامل سه گروه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و کارکنان آموزش و پرورش می‌شود و هر یک از گروه‌های مذکور می‌توانند 350 هزار متقاضی را به منظور دریافت کارت معرفی کنند. در حال حاضر نیز به دستگاه‌های متولی اعلام شده تا پایان فروردین‌ماه لیست مشمولان را اعلام کنند و در صورتی که هر یک از دستگاه‌های مشمول نتوانند ظرفیت در نظر گرفته شده را پر کنند گروه جدیدی به لیست مشمولان افزوده خواهد شد.

 

 

اقساط 24 ماهه شد

از سوی دیگر حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی نیز در خصوص جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا که قرار است طبق وعده وزیر صنعت از انتهای فروردین‌ماه در اختیار مشمولان قرار گیرد، گفت: در جلسه کارگروهی که اواخر سال گذشته برگزار شد، مقرر شد تا مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از 12 ماه به 24 ماه افزایش یابد و با شرایط جدید متقاضیان ماهانه 240 هزار تومان اقساط پرداخت کنند.

به گفته غزنوی برای این طرح در مجموع 4 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که با این شرایط برای هر یک از گروه‌های مشمول هزار و 400 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت. به گفته غزنوی سقف تسهیلات 6 میلیون تومان خواهد بود، اما بودجه کل کاهش نخواهد داشت و سقف در نظر گرفته شده موجب می‌شود تا تعداد بیشتری بتوانند از این طرح استفاده کنند. سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده در اجرای طرح موجب شد تا ستادی در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تشکیل شود، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شد تا هماهنگی‌ها در این سازمان صورت گیرد.

غزنوی با بیان اینکه فقط کالاهای ایرانی در طرح مذکور عرضه می‌شوند، اظهار کرد: کالاهای خارجی و کالاهای مونتاژ ایران در این طرح عرضه نمی‌شوند و پس از استفاده از کارت در فروشگاه‌های معتبر اعلام شده از سوی تولید‌کنندگان، مبلغ به حساب تولید‌کننده واریز و یک کالا از کالاهای موجود در انبار کم می‌شود.به گفته غزنوی بیش از 130 شرکت ایرانی در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید قرار گرفتند که کالاهای این شرکت‌ها از لحاظ کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و استاندارد مورد تایید قرار گرفته و حدود 10 هزار فروشگاه در سراسر کشور برای ارائه کالاها در راستای این طرح تجهیز شده‌اند. غزنوی با بیان اینکه قرار است کارت‌ها تا پایان فروردین‌ماه توزیع شوند، اظهار کرد: اعتبار کارت‌ها سه ماه بوده و پس از سه ماه منقضی می‌شوند، اما پرداخت قسط توسط مصرف‌کنندگان تنها پس از استفاده از کارت در فروشگاه‌ها انجام می‌شود، بنابراین مصرف‌کننده می‌تواند در طول این سه‌ماه از فروشگاه‌های معرفی شده اقدام به خرید کنند. غزنوی درباره‌ میزان دریافت تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری خرید کالا نیز ادامه داد: افرادی مشمول دریافت این کارت‌ها می‌شوند که مجموع حقوق و مزایای دریافتی آنها کمتر از 5/ 1 میلیون تومان باشد و میزان دریافت تسهیلات نیز به اعتبارسنجی بانک از فرد موردنظر بستگی دارد.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها