عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

جزئیات ابلاغیه جدید معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد تعرفه واردات

تاریخ: 1395/01/17

گروه بازرگانی: براساس ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری، واردات کالاهای لوکس و غیرضروری در سال ۹۵ با ارز متقاضی و پرداخت دو برابر سود بازرگانی مجاز شده است.



فهرست کامل کالاهای مشمول اولویت ۱۰ که کالاهای لوکس و غیرضرور هستند، به شرح زیر است:

فصل اول (۳۳ ردیف تعرفه): ماکیان، غاز، الاغ، اسب، مرغابی، خرگوش، شتر؛ فصل دوم (۶۰ ردیف تعرفه): گوشت حیوانات حرام گوشت و برخی حلال گوشت‌ها و ژامبون؛ فصل سوم (۱۵۰ ردیف): انواع ماهی‌ها؛ فصل چهارم (۶۰ ردیف): نخودفرنگی، گوشفیل، زیتون، کدو؛ فصل هشتم (۸۰ ردیف تعرفه): انگور، سیب، گلابی، به، گیلاس، زردآلو، آلبالو؛ فصل نهم (۶۰ ردیف تعرفه): دارچین، فلفل، قهوه، چای؛ فصل دوازدهم (۲۰ ردیف تعرفه): جوراب، لباس و متعلقات آن، لباس نوزاد، کشباف، قلاب باف؛ فصل بیستم (۵۰ ردیف تعرفه): آب گوجه‌فرنگی، مخلوط آب میوه و سبزیجات؛ فصل چهل و هشتم (۲۰ ردیف تعرفه): کاغذ، پاکت نامه، جعبه، کیسه، آلبوم، کیف؛ فصل شصت و یکم (۱۱۰ ردیف تعرفه): انواع لباس، کشباف، قلاب باف و پوشاک؛ فصل شصت و دوم (۱۴۰ ردیف تعرفه): دستمال، گرمکن ورزشی، لباس دوخته نشده، زیرپوش؛ فصل شصت و سوم (۵۰ ردیف تعرفه): روپوش، کشباف، قلاب باف؛ فصل شصت و چهارم: کفش ورزشی، لباس اسکی و دوومیدانی، اجزای کفش؛ فصل شصت و نهم (۵۰ ردیف تعرفه): سرامیک لعاب‌زده، کاشی، سرامیک و سفال؛ فصل هفتادم (۶۰ ردیف تعرفه): شیشه، پشم شیشه، زیورآلات، جواهرآلات از جنس شیشه؛ فصل هفتاد و سوم (۴۰ ردیف تعرفه): لوازم، اشیا و لوازم سر میز آشپزخانه، ظرفشویی، روشویی و...؛ فصل هشتاد و دوم (۴۰ ردیف تعرفه): قاشق، چنگال، تیغ و مدادتراش؛ فصل هشتاد و چهارم (۱۲ ردیف تعرفه): لوازم خانگی، یخچال سایدبای‌ساید، جاروبرقی، لباسشویی، کولر آبی، ماشین ظرفشویی؛ فصل هشتاد و پنجم (۶۰ ردیف تعرفه): رادیاتور، آبگرمکن و آب سردکن؛ فصل نود و دوم: مبلمان، میز بیلیارد، صندلی؛ فصل نود و پنجم (۳۰ ردیف تعرفه): انواع ادوات مثل چرخ و فلک، تاب، راکت تنیس و لوازم اسکی؛ فصل نود و ششم: خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی (البته این ممنوعیت همچنان برقرار است).

 

 

جزئیات تغییر تعرفه‌های بخش کشاورزی

از سوی دیگر جزئیات تغییرات مقررات واردات و صادرات در سال ۹۵ برای محصولات کشاورزی در سال ۹۵ نیز به‌صورت زیر است:

تعیین تعرفه فصلی ۱۰ درصدی برای واردات انواع جو از اول اردیبهشت ماه ۹۵ تا ۳۰ مهرماه ۹۵ و ۵ درصدی از اول آبان ۹۵ تا اول فروردین. پیش از این، تعرفه واردات این محصول ۴ درصد بود؛ تعیین تعرفه فصلی ۱۰ درصدی برای واردات انواع ذرت از اول مهرماه ۹۵ تا ۳۰ دی ماه ۹۵ و ۵ درصدی از اول بهمن ماه ۹۵ تا اول فروردین ماه ۹۶. پیش از این، تعرفه واردات این محصول ۴ درصد بود؛ تعرفه واردات پرندگان زینتی از جمله قناری، مرغ عشق و فنچ در سال ۹۵ معادل ۵ درصد تعیین شده، این درحالی است که تعرفه پرندگان زینتی در سال ۹۴ صفر بوده است؛ افزایش تعرفه واردات تخم نطفه‌دار شتر مرغ به منظور تولید مولد از صفر به ۵ درصد؛ تعرفه پنبه شانه نزده و حلاجی نشده برای سال ۹۵ معادل ۱۰ درصد تعیین شده، این درحالی است که تعرفه واردات این محصول در سال ۹۴ فصلی (از ۱۵ شهریورماه ۹۴ تا ۱۵ بهمن ماه ۹۴؛ ۷ درصد) بوده است؛ افزایش تعرفه واردات ماهی تیلاپیلا تازه از ۲۶ درصد در سال ۹۴ به ۳۲ درصد در سال ۹۵؛ افزایش تعرفه واردات تیلاپیلای منجمد از ۷ درصد در سال ۹۴ به ۳۲ درصد در سال ۹۵؛ افزایش تعرفه فیله ماهی تیلاپیلا از ۴ درصد در سال ۹۴ به ۳۲ درصد در سال ۹۵؛ براساس مقررات جدید صادرات و واردات در سال ۹۵، تعرفه واردات موز از ۴ به ۲۶ درصد افزایش یافته و این مصوبه از ابتدای سال‌جاری لازم‌الاجرا است.

 

 

مشروط شدن واردات موز در مقابل صادرات سیب درختی

در همین حال، اگر به ازای واردات هر کیلوگرم موز، یک و نیم کیلوگرم سیب درختی صادر شود، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی یک کیلوگرم موز ۵ درصد تعیین می‌شود.

 

 

واردات مشروط گندم با تعرفه ۱۰ درصدی در سال ۹۵

همچنین در حالی که سال گذشته محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی در نامه‌ای به محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار ممنوعیت واردات گندم به کشور در سال ۹۵ شد، اما سرانجام در واپسین روزهای سال ۹۴، دولت با ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ مخالفت و مجوز واردات مشروط با تعرفه ۱۰ درصدی را صادر کرد.

 

 

افزایش تعرفه واردات قطعات موتورسیکلت و تعدادی از خودروها

همچنین به گزارش «ایسنا» اقلام مختلف وارداتی با تغییرات تعرفه‌ای در سال 95روبه‌رو شدند که اکثر این تغییرات روند افزایشی داشته‌اند و اندک محصولاتی مانند برخی ماشین‌آلات باغبانی و کشاورزی و جنگل‌کاری با کاهش تعرفه مواجه بودند. در این میان قطعات وسایل نقلیه مانند بلبرینگ، شیر تنظیم هوای ورودی و خروجی خودروها، رولینگ کروی و سوزنی و ... شامل حمایت از تولید داخل و افزایش تعرفه از 10 تا سقف 15درصدی شدند و کمربند ایمنی، کاسه دیسک و ترمز و جعبه دنده خودروهای سواری تا سقف 20 درصد افزایش تعرفه داشته‌اند. تعرفه واردات قطعات موتورسیکلت، خودروهای سواری وانت، مینی‌بوس و همین‌طور شاسی‌های کامیون، کامیونت و شاسی کشنده‌های جاده‌ای از 15 به 20 درصد افزایش داشته و تعرفه واردات بدنه این خودروها نیز تا سقف 10 درصد افزایش داشته است. گرچه بدنه و کابینت یخچال و برخی کالاهای غیرمشابه خانگی تغییری در تعرفه‌ها نداشتند اما تعرفه واردات لامپ‌های LED و انواع واگن‌های قطار نیز مشمول حمایت تولید ملی شدند و همگی تا 10 درصد تعرفه را دریافت کردند. محصولات معدنی و مواد اولیه عالی خام برای استفاده در صنایع نیز با افزایش 5 درصدی تعرفه واردات در صورت نبود مشابه داخلی و 5 تا 10 درصدی همراه شده‌اند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها