عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

بازنگری در تعرفه تجارت ترجیحی با ترکیه

تاریخ: 1395/01/17

گروه بازرگانی: «راه‌اندازی خطوط مستقیم هوایی به شهرهای ایران و ترکیه» و «بازنگری در تعرفه‌های ترجیحی ایران و ترکیه» دو خبر مهمی است که اخیرا در دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با سفیر ترکیه مطرح شد. ولی‌الله افخمی‌راد در این دیدار به موانع گسترش تجارت میان ترکیه و ایران نیز اشاره کرد که یکی از آنها سیف‌کارت‌های در نظر گرفته شده برای واردات شیشه و مواد پتروشیمی ایران به این کشور عنوان شد. معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تجارت ایران و ترکیه با ریال و لیر امکان‌پذیر است، اعلام کرد: ایران و ترکیه می‌توانند با پول ملی با یکدیگر تجارت کنند.



البته نخستین گام در توسعه روابط تجاری رفع موانع مالی و مشکلات بانکی است. وی، یکی دیگر از موانع گسترش تجارت میان ترکیه و ایران را سیف کارت‌های در نظر گرفته شده برای واردات شیشه و مواد پتروشیمی ایران به این کشور عنوان کرد و خواستار تجدیدنظر ترکیه در این باره شد وی اظهار امیدواری کرد در نشست کمیسیون مشترک دو کشور درخصوص تجارت ترجیحی که اواخر فروردین ماه سال جاری برگزار خواهد شد، درخواست‌های دو طرف مطرح و تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد. افخمی‌راد در ادامه راه‌اندازی خطوط مستقیم هوایی به شهرهای ایران و ترکیه از جمله وان، ازمیر و آنکارا را گامی در راستای تسهیل امور تجارت بین دو کشور عنوان کرد. همچنین «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران در این دیدار با اشاره به اینکه دو هیات بلند پایه متشکل از اتحادیه صنایع و اتاق صنایع ترکیه بهار سال آینده به تهران سفر خواهند کرد، ابراز امیدواری کرد: در نشست همکاری‌های دو کشور در فروردین‌ماه درخصوص موارد مطرح شده در این نشست تصمیم‌گیری شود و تصمیمات منجر به ارتقای روابط تجاری تهران و آنکارا شود.

وی گفت: ترکیه نیز نگاه همکاری بیشتر با ایران را دنبال می‌کند و درخواست‌هایی را درخصوص اضافه شدن برخی کالاها در تجارت ترجیحی دو کشور دارد. بنا بر این گزارش، مذاکرات ایران و ترکیه برای اجرای تعرفه ترجیحی از 10سال پیش آغاز شده است؛ البته دولت قبل نسبت به اجرایی شدن آن اقدامی نکرد. در نهایت قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه 10 دی ماه 93 پس از 11 سال در سفر یک روزه وزیر اقتصاد ترکیه امضا شد. از سوی دیگر کنفرانس تامین مالی صادرات و تجارت ترکیه در سال 2016 در تاریخ 3 و 4 فروردین سال جاری در شهر استانبول با شرکت بیش از 400 فعال اقتصادی، بانک، موسسات مالی و بیمه‌ای و شرکت‌های چند ملیتی از بیش از 10 کشور دنیا برگزار شد. تجارت با ایران در شرایط پس از برجام محور اصلی یکی از بحث‌های اصلی این کنفرانس بود که شرکت‌کنندگان به‌دنبال یافتن راه‌های جدید ورود به بازار ایران و مزیت‌های موجود پس از لغو تحریم‌ها بودند.

سیدکمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران به‌عنوان میهمان ویژه و یکی از برنامه‌ریزان در این کنفرانس حضور داشت. موضوع رفع تحریم‌ها و وضعیت کنونی تجارت با ایران، چالش‌های ترکیه در ورود گسترده‌تر به بازار ایران، سیستم بانکی ایران و نحوه اتصال با بانک‌های دنیا، نقش موسسات بیمه اعتبار صادراتی در تسهیل فرآیند تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در ایران و فرصت‌ها و تهدیدهای بازار ایران برای شرکت‌های ترکیه‌ای از جمله مباحث اصلی پنل مربوط به ایران بود که سیدعلی ضمن تشریح موقعیت جدید ایران در صحنه تجارت جهانی تاکید کرد که ایران با ریسک پایین‌تر می‌تواند به هاب صادرات در منطقه تبدیل شود. در این جلسه همچنین نماینده ساچه ایتالیا اظهار کرد به دلیل سوابق خوب پرداخت‌های ایران، در آینده شاهد همکاری‌های بیشتر با ایران خواهیم بود.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها