عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

افزایش قیمت سیمان از نیمه تیرماه 95

تاریخ: 1395/01/17

گروه صنعت و معدن: انجمن صنفی سیمان طبق روال سال‌های اخیر روز گذشته خواستار افزایش 17درصدی قیمت سیمان برای سال جاری شد. درخواست ارائه شده از سوی این انجمن در حالی است که طی دو سال اخیر این انجمن با شروع سال جدید اقدام به ارائه درخواست برای افزایش قیمت سیمان کرده است، درخواستی که همواره کشمکش میان این انجمن و سازمان‌های متولی قیمت گذاری را به همراه داشته است. سال گذشته انجمن صنفی سیمان خواستار افزایش 17 تا 25 درصدی قیمت سیمان شد؛ درخواستی که با رایزنی بسیار در آخر با افزایش 17 درصدی مورد موافقت قرار گرفت.



افزایش سالانه دستمزدها، افزایش قیمت سایر عوامل تولید از جمله سوخت و برق، افزایش قیمت مواد مصرفی مانند روغن، گریس، آجرنسوز، قطعات ریخته‌گری و... افزایش قیمت قطعات یدکی وارداتی و... از جمله دلایلی است که انجمن صنفی سیمان در سال‌های اخیر با استناد به آنها خواستار افزایش قیمت این محصول استراتژیک بوده است. به گفته فعالان این صنعت علاوه‌بر موارد مذکور سیمان از صنایع سرمایه‌بر محسوب می‌شود و با قیمت‌های امروز ساخت یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان حدود 400 میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه دسترسی به تسهیلات بانکی نیز برای ساخت یا توسعه واحدهای تولیدی به آسانی امکان‌پذیر نیست، تولیدکنندگان سیمان چاره‌ای جز افزایش قیمت این محصول ندارند. درخواست‌های مکرر این انجمن برای افزایش قیمت سیمان و ارائه مستندات این انجمن موجب شد تا سال گذشته و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفی سیمان منعقد شد، این انجمن مجاز شود تا با توجه به هزینه‌های مترتب، نسبت به تعیین و ابلاغ قیمت فروش (درب کارخانه) انواع سیمان و کلینکر به‌صورت ملی و منطقه‌ای بدون وارد شدن شوک شدید به بازار اقدام کند. تفاهمنامه‌ای که تنها روی کاغذ به امضا رسید و اجرایی نشد؛ به‌طوری‌که چندی پس از عقد این تفاهمنامه معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت باید با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار صورت گیرد. خبری که موجب شد تا انجمن صنفی سیمان نیز نتواند اقدامی در خصوص افزایش قیمت سیمان صورت دهد.

 

همزمان با اعلام خبر معاون اول رئیس‌جمهوری، در این خصوص نامه‌ای به انجمن سیمان ارسال شد و براساس آن هرگونه افزایش قیمت سیمان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام و مقرر شد تا دلایل تقاضای صنایع برای افزایش قیمت در کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی قرار ‌گیرد و تنها در صورت صلاحدید اجازه افزایش قیمت به صنایع مختلف داده ‌شود. براساس اظهارنظر مسوولان در برخی کالاها مانند سیمان، میزان عرضه بیشتر از تقاضا است و بازار کشش لازم را برای افزایش قیمت ندارد و در صورتی که درسال جاری مقاصد صادراتی برای سیمان تولیدی کشور پیدا نشود، بخش زیادی از تولیدات این بخش جذب بازار نخواهد شد و با این شرایط عدم آزاد سازی قیمت سیمان و صدور مجوز افزایش قیمت این صنعت را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر اظهارنظر مبنی‌بر نبود کشش بازار داخلی برای افزایش قیمت سیمان و در نظر گرفتن بازارهای صادراتی برای این کالای استراتژیک در حالی است که سال گذشته تولیدکنندگان این محصول بخش اعظمی از بازارهای صادراتی خود را به‌دلیل ناامنی‌های به‌وجود آمده در منطقه‌ و کاهش ساخت‌وساز در کشورهای همسایه از دست بدهند. از سوی دیگر به‌دلیل رکود به‌وجود آمده در بازار داخلی بخش مسکن نیز با رکود در ساخت و ساز مواجه شد که این امر نیز بر روند تولید این محصول استراتژیک اثرگذار بوده است. به گفته تولیدکنندگان سیمان، عراق یکی از کشورهای استراتژیک برای صادرات سیمان محسوب می‌شود، اما در سال گذشته صادرات به این کشور نیز به‌دلیل گسترش فعالیت گروه تروریستی داعش، ناامنی‌های منطقه‌ای، کاهش ساخت‌وساز در عراق و افت بودجه عمرانی دولت عراق کاهش چشمگیری یافت. مشکلاتی که با افزایش تعرفه واردات از سیمان از سوی این کشور دو چندان شد؛ به‌طوری‌که فعالان این بخش پیش‌بینی کردند در صورت عدم رفع این مشکل شاهد افت بیش از پیش صادرات سیمان به این کشور خواهیم بود.

 

 

افزایش 17 درصدی قیمت

حال در سال جاری نیز عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی سیمان با اشاره به اینکه قیمت سیمان از 31 خرداد ماه سال 93 تا کنون تغییری نکرده است، اظهار کرد: انجمن سیمان امسال با توجه به کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید تصمیم به افزایش قیمت سیمان از 15 تا 17 درصد در نیمه تیرماه امسال دارد. دبیر انجمن صنفی سیمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه خوشبختانه در ماه‌های پایانی سال 94 در تنظیم بازار عرضه و تقاضا سیمان اقدامات مناسبی صورت گرفت، گفت: با همکاری واحدهای صنفی توانستیم قیمت سیمان را به مصوب سال 93 برگردانیم، اما در کنار این قرار است تا تیرماه امسال برای تنظیم عرضه و تقاضای سیمان در سطح بازار اقدامات بیشتری را انجام دهیم تا افزایش قیمت با مدیریت بیشتری انجام شود. شیخان با اعلام اینکه سیمان مشمول قیمت‌گذاری نیست، گفت: قرار است قیمت‌های جدید با محاسبه هزینه تولید 15 تیر ماه به واحد‌های تولیدی ابلاغ شود. البته باید تاکید کنم این افزایش قیمت تاثیر زیادی در بازار نخواهد داشت.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها