عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

جنگنده‌های اف- 15 آمریکا در ایسلند

تاریخ: 1395/01/16

گروه جهان: ایالات‌متحده به بهانه حمایت از شعار اروپای آزاد و مطمئن 12 فروند از جنگنده‌های اف-15 خود را در ایسلند مستقر کرد. به گزارش سی‌ان‌ان به همراه این 12 فروند که در ایسلند مستقر شده، در حدود 350 نیروی هوایی ایالات‌متحده نیز به اروپا اعزام شده‌اند. بخشی از این نیروها در هلند و بخشی دیگر در خود ایسلند مستقر شده‌اند. این نیروها که متعلق به گروهان 131 جنگنده اسکادران‌های ماساچوست هستند قرار است در مانور نظامی در ناتو هم حضور پیدا کنند. این جنگنده‌ها تنها به منظور همکاری آمریکا با کشورهای اروپایی نیست و در واقع واشنگتن قصد دارد تا با مستقر کردن این جنگنده‌ها مانع از شکستن حریم هوایی ایسلند توسط جنگنده‌های روسی شود.



در ماه فوریه، ایالات‌متحده گفت به منظور حل بخشی از عملیات آتلانتیک 6 فروند از جنگنده‌های اف-15 خود را در فنلاند مستقر خواهد کرد. از سال 2014، واشنگتن به منظور اطمینان بخشی به متحدان اروپایی خود در ناتو قول مساعد داد تا برای مقابله با طرح‌های بلندپروازانه روسیه حضور بیشتری در اروپا داشته باشد. این موضوع پس از آن شدت گرفت که بحران اوکراین آغاز شد و طرفداران روسیه با اعلام وفاداری به مسکو خواهان جدایی بخش‌های شرقی از اوکراین شدند. بر این اساس قرار است که نخستین جنگنده‌های آمریکایی ماه بعد در فنلاند مستقر شوند. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که بخشی از امنیت ساحلی ایسلند را به عهده خواهد گرفت. ایسلند تنها کشور عضو از ناتو به حساب می‌آید که فاقد نیروی نظامی است. ایالات‌متحده در دوران جنگ سرد یک پایگاه هوایی در این کشور ایجاد کرد و از این رو این کشور از یک موقعیت کلیدی برای ایالات‌متحده در میانه‌های آتلانتیک برخوردار است.

در حالی که این دو کشور همواره روابط گرمی دارند اما پایگاه هوایی آمریکا در ایسلند در سال 2006 بسته شد. با این وجود ناتو از سال 2008 حفاظت از این کشور را به عهده گرفته‌ است اما بنا به گفته مقامات نظامی آمریکا، روسیه بارها حریم هوایی و دریایی این کشور را نقض کرده است. مقامات نظامی آمریکا می‌گویند: روسیه در این اواخر تعداد ناوها و زیردریایی‌های خود را در آتلانتیک شمالی افزایش داده است. به گفته این مقامات روسیه به تازگی توجه بیشتری را معطوف به این منطقه کرده و ناتو برای مقابله با روسیه باید حضور جدی در ایسلند داشته باشد. «مگنس نوردمن» از اعضای شورای امنیت آتلانتیک می‌گوید: ناتو باید حضور خود را در این موقعیت مستحکم سازد، زیرا روسیه تمرکز بیشتری به این منطقه دارد.تنش‌ها بین روسیه و غرب در چند سال اخیر رو به فزونی داشته است. البته عمده این تنش‌ها به ملحق شدن شبه‌جزیره کریمه از اوکراین به روسیه باز می‌گردد.

این جنگنده‌ها قرار است تا آخر ماه سپتامبر در این کشورها باقی بمانند.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها