عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

رکود، مصرف برق صنایع را کاهش داد

تاریخ: 1395/01/16

خبرگزاری مهر: سال گذشته در حالی بیش از ۲۳۱ میلیارد کیلووات برق در کشور مصرف شده که با وجود رشد مصرف برق خانگی به دلیل شرایط رکود، مصرف برق صنایع با کاهش همراه شده است. با وجود افزایش قیمت برق در سال گذشته، مصرف این حامل انرژی پاک نه‌تنها کاهش نیافته که با افزایش بیش از پنج درصدی همراه بوده است. براساس آمارهای رسمی ارائه‌شده از سوی توانیر، سال گذشته مجموع برق فروش رفته به تمام گروه‌هاي مشتركان به بیش از ۲۳۱ میلیارد كيلووات ساعت رسيد كه اين ميزان نسبت به سال ۹۳ حدود 3/ 5 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. در اين ميان بخش خانگي با 7/ 33 درصد بيشترين ميزان مصرف را به خود اختصاص داده است. با اين حال صنايع، تنها گروهي از مشتركان برق بودند كه سال گذشته روند نزولي مصرف را تجربه كردند. مصرف اين گروه از مشتركان از 8/ 33 درصد در سال ۹۳ به ۳۲ درصد در سال ۹۴ كاهش یافته است كه نشان از كاهش سهم مصرف برق در ميان گروه توليدكنندگان جامعه دارد.



در این بین وجود رکود شدید در فضای کسب و کار کشور به ویژه در حوزه تولید و صنعت یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مصرف برق در بخش مشترکان صنعتی کشور در سال ۱۳۹۴ به‌شمار می‌رود. همچنين سال گذشته بخش صنعت با ۳۲درصد، رده دوم ميزان برق مصرفي را به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتيب بخش‌هاي كشاورزي با 1/ 16 درصد، عمومي با 4/ 9 درصد، تجاري 3/ 7 درصد و روشنايي معابر با 1/ 2 درصد در رده‌هاي بعدي مصرفي قرار دارند.نگاهي دقيق‌تر به اين آمار نشانگر آن است كه ميزان مصرف به جز بخش صنعت، در تمام گروه‌هاي مشتركان برق افزايش داشته است.

بر اين اساس، ميزان مصرف برق مشتركان خانگي در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به ميزان 3/ 1 درصد افزايش يافته است كه از اين ديدگاه در ميان ساير بخش‌هاي مصرفي ركورددار بوده؛ به‌طوری‌که بخش عمومي و روشنايي معابر پس از بخش خانگي در رده‌هاي بعدي رشد مصرف قرار دارند؛ به‌گونه‌اي كه ميزان مصرف برق بخش عمومي از ۹ درصد در سال ۹۳ به 4/ 9 درصد در سال ۹۴ افزايش يافته و ميزان مصرف برق در بخش روشنايي معابر هم در این مدت از 7/ 1 درصد به 1/ 2 درصد رسيد. از سوی دیگر ميزان مصرف برق بخش كشاورزي از ۱۶ درصد در سال ۹۳ به 1/ 16 درصد در سال ۹۴ و مصرف بخش تجاري نيز از 7 درصد به 3/ 7 درصد افزايش يافت.

 

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها