عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

پاسخ به دو سوال درمورد تجارت با چین

تاریخ: 1394/12/26

نازنین کریملو
کارشناس ارشد تجارت بین‌الملل
جمهوری چین به‌عنوان سومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت و پرجمعیت‌ترین کشور جهان، از شرکای مهم و اصلی ایران به حساب می‌آید. این کشور به دلیل نیروی کار زیاد و مواد اولیه ارزان جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان دنیا است. به گفته تاجران و خریداران کالا، کیفیت اقلام تولیدی و صادراتی این کشور بنا بر خواست مشتری و بازار مصرف هدف تا هفت درجه طبقه بندی می‌شود که بازرگانان با توجه به بازار هدف و بودجه مصرف‌کننده نسبت به خرید اقلام خود اقدام می‌کنند.



کیفیت بعضی اقلام تولیدی توسط این کشور به حدی بالا است که بسیاری از کمپانی‌های معروف و موفق جهان مانند شرکت الکترونیکی اپل، شرکت خودروسازی مرسدس بنز و بسیاری شرکت‌های دیگر امور تولید کالاهای خود را ضمن نظارت دقیق بر فرآیند تولید به کشور چین برون‌سپاری و واگذار کرده‌اند تا هزینه‌های تولید کالاهای خود را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهند. طی سال‌های اخیر تجارت کشور ما نیز با کشور چین رونق زیادی داشته است. ما هر ساله مقادیر قابل توجهی نفت و مشتقات نفتی، گاز بوتان و پروپان، سنگ معدن، آلومینیوم، سنگ مس و... را به کشور چین صادر می‌کنیم و کالاهای بسیاری را به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد وارد می‌کنیم، اما نکته اصلی اینجا است که اولا چه کالاهای باید از این کشور وارد شود و ثانیا این کالاها باید دارای چه کیفیتی باشند؟

در مورد پرسش اول به نظر می‌رسد در مواردی که کالایی مشابه کالای چینی باکیفیت مرغوب در کشور تولید می‌شود، واردات کالا غیرمنطقی به نظر می‌رسد، چراکه این کار ضمن آسیب‌رساندن به تولید‌کننده داخلی، منابع ارزی زیادی را به خارج از کشور هدایت می‌کند. اعمال تعرفه‌های بالاتر برای محصولات مشابه تولید داخلی و سایر سیاست‌های کنترلی جهت حمایت از تولیدکننده داخلی از مواردی است که موجب کاهش واردات کالا از کشور چین می‌شود.

در مورد پرسش دوم متاسفانه در اغلب موارد می‌بینیم که تاجران ایرانی اقدام به خرید و واردات کالاهایی کرده‌اند که دارای کیفیت پایین‌تر و قیمت ارزان‌تری هستند، این درحالی است که این کالاها کیفیت و طول عمر کمتری داشته و مصرف‌کننده در مدت کوتاهی مجبور به خرید مجدد کالا است و حتی در مواردی موجب آسیب به سلامت مصرف‌کننده شده است. در کشورهای پیشرفته نظیر آلمان، ژاپن یا کره جنوبی واردات کالا از سایر کشورها به قدری دقیق و سختگیرانه انجام می‌شود که تاجر و به تبع آن صادرکننده ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی برای تولید و صادرات کالا است. در برخی از کشورها، شرکت واردکننده کالا، افرادی تحت عنوان ناظر از طرف خود در کشور مبدا مستقر می‌کند که این افراد بر تولید و بارگیری کالا نظارت می‌کنند تا در نهایت کالایی تحت استانداردهای بین‌المللی و با کیفیت جهت صادرات آماده و ارسال شود.

یکی از مواردی که موجبات اطمینان خاطر تجار ایرانی، مسوولان و مصرف‌کننده نهایی را فراهم می‌کند بازرسی‌های پیش از حمل کالا چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی توسط‌ شرکت‌های بازرسی بین‌المللی نظیر SGS و INTERTEK است. شرکت‌های مذکور پیش از حمل کالا بنابه درخواست خریدار کالا و ضمن عقد قرارداد و دریافت هزینه نسبت به بازرسی کامل کالا، شمارش کالا، تهیه تصاویر مستند، نمونه‌برداری و آزمایش کالا اقدام می‌کنند و نتیجه بازرسی به‌صورت مکتوب و ممهور برای خریدار کالا ارسال می‌شود. در پایان به نظر می‌رسد وضع مقررات و اعمال نظارت‌های بیشتر و کنترل انطباق کالا بر استانداردهای ملی و بین‌المللی در گمرکات مقصد باعث می‌شود تا تاجران ایرانی تشویق به خرید و واردات کالاهایی از کشور چین شوند که ضمن حفظ سلامت مصرف‌کننده دارای کیفیت مطلوب و طول عمر معقولی باشند. در نهایت امر، با کنترل و نظارت بر واردات کالاهای چینی ضمن حمایت از تولیدکننده داخلی و حفظ منابع ارزی، شاهد ورود اجناس وارداتی با کیفیت مطلوب و تامین رضایت مصرف‌کننده داخلی خواهیم بود.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها